امام جمعه تبریز گفت: استقلال کشور به دست امام راحل که فارغ التحصیل حوزه های علمیه تشیع بود، محقق شد که تحولی در دنیا به وجود آورد؛ به طوری که اسلام را بار دیگر متولد کرد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، آیت الله مجتهد شبستری، در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه تبریز با تبریک ایام میلاد امام رضا(ع)، گفت: امام رضا(ع) به عالم آل محمد(ص) شهرت دارند که ثمرات آن در نحوه مناظرات علمی ایشان نمایان است.
 
وی افزود: روایات علمی، فقهی، اخلاقی و علومی در زمینه های طب اسلامی از امام رضا(ع) به دست ما رسیده است.
 
امام جمعه تبریز در ادامه با تاکید بر جایگاه علم، ابراز داشت: مطلوب بودن علم از بدیهیات و انکارناپذیر است، اما تحصیل علوم دینی اهمیت ویژه ای دارد؛ به طوری که در آیاتی از قرآن کریم، هجرت برای تفقه در دین در کنار جهاد بیان شده است.
 
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با اشاره به این که طلاب با حضور در حوزه‌های علمیه به جهاد علمی می‌پردازند، خطاب به طلاب و روحانیون تاکید کرد: روحانیت، مرزدار اعتقادات و افکار مردم است تا دچار انحراف نشوند؛ بنابراین باید قدر تحصیل علوم دینی را بدانید.
 
وی، اساتید حوزه‌های علمیه را مصداق "معلم الخیر" دانسته و ادامه داد: هر کس باب هدایتی را به دیگری تعلیم دهد، افرادی که به گفته های وی عمل می کنند، اجر می برند و شخص تعلیم دهنده نیز از اجر آنان بهره مند خواهد شد، بدون اینکه از میزان پاداش آنان کاسته شود.
 
امام جمعه تبریز تاکید کرد: به فرموده پیامبر اکرم(ص) سه علم عقاید، فقه و اخلاق علوم برتر هستند و مورد تاکید پیشوایان دینی است.
 
آثار برکات وجود علما و روحانیت
 
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با بیان این که وجود درستی، صداقت، حجاب و پاکی در جامعه به برکت وجود علما و روحانیت است، ابراز داشت: هدایت و ارشاد مردم به دست بزرگانی دینی و علماست.
 
آیت الله مجتهدشبستری یادآور شد: استقلال کشور به دست امام راحل که فارغ التحصیل حوزه های علمیه تشیع بود، محقق شد که تحولی در دنیا به وجود آورد؛ به طوری که اسلام را بار دیگر متولد کرد.
 
وی افزود: بعد از حضرت امام(ره) نیز حضرت آیت الله خامنه ای سکاندار انقلاب اسلامی است و امنیت و آرامشی که امروز در مملکت ما وجود دارد به برکت رهبری ایشان است.
 
امام جمعه تبریز تاکید کرد: مقام معظم رهبری رهبری که منادی وحدت است و انقلاب اسلامی را تداوم بخشیده است و کشورهایی مانند مصر، عراق و سوریه به دلیل عدم بهره مندی از این نعمت، در نا امنی به سر می برند.
 
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که نیاز مبرم به روحانی فاضل و متقی داریم، ابراز داشت: کمبود روحانی از هر چه چیزی بیشتر است؛ ما کمبود پزشک و مهندس نداریم، اما کمبود روحانی را احساس می کنیم و در شرایط تهاجم فرهنگی باید دست به جهاد فرهنگی بزنیم که در خط مقدم آن روحانیت قرار دارد.
 
آیت الله مجته دشبستری افزود: برخی روستاها و مساجد فاقد روحانی هستند و این مسئله  شایسته نظام اسلامی نیست.
 
وی با بیان این که طلاب باید با جدیت به تحصیل علوم دینی بپردازند، خاطرنشان کرد: طلاب علوم دینی باید با جدیت و تلاش و پشتکار فراوان به تحصیل بپردازند و مطالعات تفسیری و حدیثی و قرآنی داشته باشند تا بتوانند پاسخگوی شبهات باشند.
 
توصیه‌ای به طلاب
 
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در ادامه بر ضرورت رعایت نظم کامل در کلاس های درس تاکید کرد و گفت: سفارش حضرت علی(ع) بعد از تقوا به رعایت نظم است؛ اقامه نماز در پنج وعده تاکید بر رعایت نظم در زندگی است.
 
امام جمعه تبریز تاکید کرد: مباحثه علمی بین طلاب باید دایر باشد وگرنه موجب فراموشی علوم دینی در ذهن آنها می شود.
 
وی با بیان این که تهذیب اخلاق و نفس در کنار تحصیل علوم دینی از اوجب واجبات است، خطاب به طلاب خاطرنشان کرد: سعی کنید با همان نیت پاکی که وارد حوزه شده اید، تحصیل علوم دینی را ادامه دهید؛ زیرا تعلیم و تعلم و عملی که همراه با تقوا باشد، در آسمان ها و زمین محبوبیت پیدا می کند.
 
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در پایان، انس با قرآن، اقامه نماز شب، قرائت دعای کمیل و توسل به اهل بیت(ع) را لازمه طلبگی دانست.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار