رئیس شورای نخود کشور می گوید با تداوم عدم صادرات نخود ایران برند خود را در بازارهای جهانی از دست بدهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

رئیس شورای نخود کشور می گوید با تداوم عدم صادرات نخود ایران برند خود را در بازارهای جهانی از دست بدهد.

ناصر مرادی گفت: یکی از مشکلات موجود بر سر راه صادرات نخود این است که دولت در مقاطع مختلف زمانی با ممنوع کردن صادرات آن و بستن تعرفه های سنگین، عملا امکان صادرات آن را برای کشاورزان غیرممکن می کند.

مرادی با بیان اینکه در سال 85 به علت ممنوعیت صادرات این محصول، نخود زیادی در انبارها ماند، از فسادپذیری بالای نخود سخن گفت و تاکید کرد: نخود محصولی است که برای مدت شش ماه تا یک سال قابل نگهداری است و اگر بیش از آن نگهداری شود دچار کرم خوردگی شده و خاصیت خود را از دست می دهد.

رئیس شورای نخود ایران با بیان اینکه از آذر ماه سال گذشته صادرات نخود با مشکلاتی مواجه شده است، گفت: محصول سال قبل و امسال نخود بر روی دست نخودکاران مانده است.

وی در ادامه میانگین تولیدات داخلی کشور را 270 هزار تن در 10 ساله اخیر دانست و از نبود بازارهای هدف برای این میزان نخود تولیدی شکایت کرد.

رئیس شورای نخود ایران با بیان اینکه رقبای ما در عرصه تولید نخود کشورهایی مثل هند و ترکیه هستند، ابراز نگرانی کرد در صورت ادامه روند کنونی نخود تولیدی در کشور ما برند خود را در بازارهای جهانی از دست بدهد.

وی پایین بودن قیمت نخود در کشورمان را یکی از علت های اصلی پایین آمدن انگیزه کشاورزان نسبت به کشت این محصول استراتژیک دانست و گفت: نخود در فهرست محصولاتی است که به آب زیادی جهت آبیاری نیاز ندارد و حمایت از کشت آن می تواند ارز آوری فوق العاده ای را برای کشور در پی داشته باشد، این در حالیست که هیچگونه حمایتی از نخودکاران نمی شود.

مرادی در ادامه نخود را یکی از کالاهای استراتژیک استان کرمانشاه دانست و گفت: درحال حاضر برند تولید نخود کشور به این استان اختصاص دارد.

رئیس شورای نخود ایران با بیان اینکه نخود تولیدی در استان کرمانشاه در مقایسه با سایر نخودها دارای پروتئین بالایی است، تاکید کرد: میزان پروتئین نخود تولیدی در استان کرمانشاه تا 30 درصد هم می رسد.

در ادامه این نشست علی اشرف منصوری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، در پاسخ به خواسته رییس شورای نخود ایران، در خصوص صادرات این محصول گفت: در حال حاضر میزان تولید نخود ما در حدی است که پایین آمدن تعرفه های صادراتآن و به عبارت دیگر صادرات بی رویه آن سبب افزایش نجومی قیمت نخود خواهد شد .

منصوری گفت: از نگاه بخش کشاورزی ، مازاد تولیدی نداریم که صادر کنیم و فقط به صرف اینکه کرمانشاه تولید مازاد دارد نمی توان صادرات آن را آزاد کرد. /س

برچسب ها: کرمانشاه ، شورا ، نخود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.