معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كردستان از ثبت شش اثر تاريخي اين استان در فهرست آثار ملي كشور خبر داد.

  به گزارش خبر نگار باشگاه خبر نگاران،  آذر  گفت :آثار ثبت شده را حمام صلاحي شهرستان سنندج مربوط به دوره قاجاريه و تپه مزره، تپه باغ، تپه پايگاه، گورستان كلك و گورستان كاني برد در شهرستان سقز مربوط به دوره عصر آهن تا ساساني ذكر كرد.
وي گفت: با ثبت اين شش اثر تاريخي تعداد آثار ثبت شده استان كردستان به ۸۱۳ اثر رسيد.
شهرستان سقز يكي از مناطق كهن ايران زمين است، عده اي از مورخين با استناد به آثار باستاني زيويه معتقدند كه اين شهر در نخستين اتحاد ماد با نام ايزيرتا ناميده شده و پايتخت مادها بوده است و توسط مادها استحكاماتي در آن ساخته شده است كه زيويه و آرمائيت قپلانتو از آن جمله هستند.
دسته اي ديگر از مورخين معتقدند كه بعد از هجوم سارگن دوم پادشاه آشور به سرزمين مادها كه منجر به گريز مادها به سوي همدان شده سكاها به سقز آمدند و آنرا به عنوان پايتخت خود برگزيدند.
نام امروز اين شهر از قوم سكه - سكا - اسكيت - ساكز - سكز به يادگار مانده است. در زماني كه حكومت هاي محلي در مناطق مختلف ايران حاكميت مي كردند در شهرستان سقز نيز حكومت اردلان ها براي مدت مديدي ادامه داشت./س
برچسب ها: آثار ، تاریخ ، هجوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.