تحليلگر سياسي شبکه فرانس 24 تصريح کرد نتيجه مذاکرات ژنو بسيار مثبت بوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلويزيوني فرانس24، ارمل شاريه تحليلگر اين شبکه افزود قرار است طرح پيشنهادي روسيه و آمريکا درباره خلع سلاح شيميايي سوريه به مطبوعات ارائه شود اما هنوز اين طرح ارائه نشده است. 

جان کري وزير خارجه آمريکا و سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه  بسيار خوش بين به نظر رسيدند.

نکته جالب اين است که آيا اين طرح با تاريخهاي دقيق و با احتمال مجازات همراه خواهد بود و پاسخ مثبت است. اين طرح با توجه به تهديد فصل هفتم منشور سازمان ملل يعني توسل به زور در صورت اجرا نشدن تعهدات تهيه شده است. اين به معناي توافق روسيه با خواسته آمريکا است. نکته مهم ديگر اين است که از سال 2014 انهدام سلاحهاي شيميايي سوريه آغاز مي شود. به عبارتي ديگر همه چيز بسيار سريع پيش خواهد رفت. 

اين مسئله نشان مي دهد طرح روسيه با توجه به خواسته هاي آمريکا مد نظر قرار گرفته شد. 

مهمترين مسئله در اين گفتگوها ، صميميت جالب توجه در روابط جان کري و سرگئي لاوروف بود. در ديپلماسي هنگامي که روساي جمهور دو کشور بزرگ قادر به تفاهم نيستند، ديپلماتها و مشاوران دست به کار مي شوند و در نتيجه امروز مي بينيم جان کري و سرگئي لاوروف بيش از هر زماني صميمي شده اند. 

وراي اين صميميت اختلافها بين دو کشور وجود داشته است. مهمترين اختلاف بر سر  مسئوليت حمله شيميايي بيست و يکم اوت است. کري اذعان کرده است شايد شورشيان هم سلاح شيميايي داشته باشند که اين يعني حمايت از موضع پوتين.

اين خبرنگار درباره حسن نيت ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه گفت پوتين از لحاظ راهبردي مايل است همه از اين اوضاع دشوار خارج شوند زيرا معضل سوريه به مشکلي در سطح منطقه و در سطح بين المللي تبديل شده است. حمله نظامي هيچ تاثير مثبتي در آرام کردن اوضاع  نخواهد داشت. اگر پوتين در چنين وضعي بتواند راه حلي براي توافق سياسي دست يابد؛ پيروزي ديپلماتيک بين المللي مهمي کسب خواهد کرد.  

جان کري گفته است اوباما همواره خواستار راه حل سياسي بوده است اما تهديد نظامي باعث  تغيير موضع بشار اسد شده است. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار