"بوی پیراهن یوسف" یکی از خاطره‌انگیزترین فیلم‌های دوران دفاع مقدس ایران به حساب می‌آید، فضای فیلم نه در میدان جنگ است و نه در آن گلوله‌ایی شلیک می‌کند...

به گزارش ويژه‌نامه دفاع مقدس باشگاه خبرنگاران، سینمای دفاع مقدس ثبت کننده یادگارهای تلخ و شیرین سال‌های جنگ است ، در10 یادداشت سعی داریم تصاویری خاطره‌انگیز از سینمای دفاع مقدس را برای شما مرور کنیم.

سینمای دفاع مقدس در سال‌های دور یکی از مهمترین عرصه‌های کشف استعداد نیروهای تازه نفسی بود که بیشتر آنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد سینما شده و حتی تجربه مستندسازی و تصویربرداری در جبهه‌ها را داشتند، این نسل خاطره‌ها و تجربه‌هایشان از جبهه‌ها را بر پرده سینما حک کردند و برای نسل‌های دیگر به جای گذاشتند.

یادداشت دوم: "بوی پیراهن یوسف"

داستان درباره یک راننده تاکسی به نام "دایی غفور" (علی نصیریان) است که پسرش به نام یوسف مدتهاست به جبهه جنگ اعزام شده و علی‌رغم وجود مدارکی که اثبات می‌کند یوسف شهید شده، دایی غفور کماکان معتقد است که یوسفِ او زنده است و بالاخره برمی‌گردد.

او در یک شب در فرودگاه به خانمی به نام "شیرین" (نیکی کریمی) برخورد می‌کند که از آلمان به ایران برگشته تا خبری از برادرش به نام خسرو که به جبهه رفته بگیرد. دایی غفور نیز شیرین را که به مانند خود او ، گمشده‌ایی دارد ، به خانه خود و نزد خانواده‌اش می‌برد و...

"بوی پیراهن یوسف" یکی از خاطره‌انگیزترین فیلم‌های دوران دفاع مقدس ایران به حساب می‌آید. فضای فیلم نه در میدان جنگ است و نه در آن گلوله‌ایی شلیک می‌کند؛ هدف اصلی "حاتمی‌کیا" (کارگردان فیلم) در این فیلم ، نشان دادن پشت صحنه جبهه و خانواده‌های رزمندگان است. صحنه‌های تاثیرگذار فراوانی در فیلم حضور دارد که مطمئناً اشک در چشمان شما حلقه خواهد زد.

از بین سکانس‌های ماندگار فیلم، دو سکانس جایگاه ویژه‌ایی دارد؛ یکی صحنه‌ایی است که یکی از رزمندگان که صورتش در جنگ تقریباً از بین رفته، هنگام بازگشت نزد خانواده‌اش نگران این است که آیا خانواده‌اش او را با این صورت جدید قبول خواهند کرد یا خیر، و دیگری سکانس پایانی فیلم که دایی غفور با پای پیاده به دنبال اتوبوسی می‌دود که پسرش خسرو در آن حضور دارد. بی‌لطفی است که اشاره‌ایی به موسیقی جاودانه فیلم نداشته باشم. موسیقی این فیلم شاهکاری در دنیای موسیقی به شمار می‌آید که خالق آن استاد "مجید انتظامی" است.

موسیقی حزن‌انگیز فیلم به شدت با فضای فیلم هماهنگ است و نقش مهمی در برانگیختن احساس تماشاگر ایفا می‌کند. شاید "بوی پیراهن یوسف" برای بچه‌های این نسل که دوران جنگ را تجربه نکرده‌اند ، اندکی نامفهوم باشد اما کسانی که در دوران دفاع مقدس حضور داشته‌اند بدون شک این فیلم را با تمام وجودشان حس کرده‌اند.




انتهاي پيام/
برچسب ها: دفاع ، مقدس ، پیراهن ، یوسف ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار