ريیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به ویژگی‌های بیماری وبا گفت: چهره اپیدمیولوژیک این بیماری، منحصر به فرد بوده و به علت سهولت انتشار در جامعه، توانایی تبدیل شدن به یک بیماری همه‌گیر را دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ دكتر سيدمحمد علوي در پی اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت مبنی بر بروز مواردی از وبای التور در برخی از استان‌های جنوب شرق کشور که ناشی از تردد غیرمجاز تبعه‌های افغانی می‌باشد، ضمن تاکید بر این که تاکنون هیچ موردی از التور در خوزستان مشاهده نشده است، اظهار كرد: این بیماری محدود به یک منطقه نمی‌شود و به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد به سرعت به مناطق و کشورها و حتی قاره‌ها تسری یافته و ایجاد همه‌گیری جهانی (پاندمی) می‌نماید.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: بیماری وبا به هر منطقه‌ای که وارد شود در آن منطقه می‌ماند و بومی منطقه می‌شود و به صورت اپیدمی هرازگاهی ظاهر شده و مشکل ساز می‌گردد. تفاوت‌های قابل توجهی بین حالت همه‌گیری و بومی آن وجود دارد که از طریق این ویژگی‌ها می‌توان پی به وضعیت منطقه برد و اقدامات مناسب جهت پیشگیری را انجام داد؛ به عنوان نمونه در حالت بومی فقط کودکان مبتلا می‌شوند اما در حالت همه‌گیری همه گروه‌های سنی درگیر می‌شوند.

 

علوی ادامه داد: آب، مخزن بیماری در طبیعت است و در تمام فرم‌های میکروب این بیماری، انواع تولیدکننده سم در آب قرار می‌گیرند.

 

وی افزود: این میکروب می‌تواند به صورت مخفی و ناپیدا مدت‌ها و حتی سال‌ها در شرایط خاص در طبیعت باقی بماند، مثلا به نوع خاص جلبک به نام لورا و یا جانورانی به نام پلانکتون‌های جانوری در آب یا صدف برخی حلزون ها در آب بچسبد و در طبیعت بقا پیدا كرده و زندگی غیرفعال را داشته باشد و در شرایط مناسب نظیر گرما، شوری آب و وجود مواد مغذی در آب دوباره فعال شده و ایجاد همه‌گیری کند. همچنین در شرایط نامناسب به صورت غیرفعال به سطح برخی از میکروب‌ها چسبیده و ضمن این‌که  در این حالت قابلیت انتقال به افراد و بیمار نمودن آنها را دارد با روش‌های معمول و کشت قابل تشخیص نمی‌باشد و این به دلیل توانایی این میکروب در تبدیل شدن به صورت بیوفیلم و چسبیدن به سایر باکتری‌ها است.

 

ريیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: درصد بالایی از افراد آلوده هیچ علامتی ندارند و این حالت ممکن است ماه‌ها و سال‌ها طول کشیده و این افراد با دفع باسیل موجب آلودگی محیط شوند.

 

علوی گفت: اخیرا ژنی کشف شده است که در روده انسان قرار دارد و قادر است در مدت کوتاهی موجب تکثیر زیاد میکروب در روده شده و آلوده‌کنندگی شدیدی ایجاد نماید.

 

وي توضيح داد: براي پيشگيري از بروز اين بيماري لازم است آب سالم و بهداشتی در اختیار مردم قرار گرفته، مردم غذای سالم و بهداشتی مصرف كرده و بهداشت فردی را رعایت کنند که در این خصوص شستن دست‌ها با آب و صابون، ضدعفونی كردن سبزیجات و مصرف غذاهای پخته بسيار حایز اهمیت است.

 

ريیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: نظارت سازمان‌ها و ادارات مسئول نظیر مراکز بهداشت، سازمان آب و فاضلاب و شهرداری‌ها بر عوامل تاثیرگذار بر سلامت نظیر آب لوله‌کشی و آب شرب مردم، اماکن تهیه و تولید و عرضه مواد غذایی و سالن‌های غذاخوری به خصوص رستوران‌های بین‌راهی و ساندویچ‌فروشی‌ها ضروري است.

 

وي ادامه داد: جلوگیری از فعالیت اغذیه‌فروش‌هاي دوره‌گرد و نظارت برکارخانجات یخ‌سازی و جلوگیری از آبیاری مزارع سبزی‌کاری با آب فاضلاب، بايد به درستی و با جدیت و قاطعیت انجام شود.

 

علوی تصريح كرد: اگر اولین مورد بیماری وبا کشف و درمان شود و به صورت کلی هر کسی در بخش بهداشت وظایف خود را به درستی انجام دهد؛ این بیماری مشکل‌ساز نخواهد بود .

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز توصضيه كرد: در صورت  مشاهده اولین علامت بیماری که اسهال آبکی معروف به آب‌برنجی است، در خود و دیگران فوری به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نموده و به سادگی درمان شوید.

 

وی اصلی‌ترین درمان این بیماری را مصرف مایعات و استفاده از پودر او آر اس و یک دوز آنتی‌بیوتیک برشمرد./س

 
برچسب ها: وبا ، نول ، می میرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.