بازداشت مظنونان به نگهداري از تسليحات شيميايي در ترکيه، دولت سوريه را از ادعاي نقش داشتن در حمله دمشق تبرئه مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي، يکي از دادستانان عمومي ترکيه براي يازده مظنون دستگير شده با گاز سارين در استان هاتاي (ختاي) اين کشور، کيفرخواست صادر کرد. بنا به گفته اين دادستان، افراد بازداشت شده با جبهه النصره که وابسته به القاعده است، ارتباط داشته اند و در ترکيه براي اين گروه، تسليحات شيميايي فراهم کرده اند.

"سرينا شي"م خبرنگار شبکه از استانبول گزارش داد دادستان عمومي ترکيه، کيفرخواست خود را براي پرونده توقيف تسليحات شيميايي در جنوب اين کشور در اواخر ماه مه امسال، تکميل کرد. اين تسليحات متعلق به يازده مظنون است که به گفته دادستاني ترکيه، با جبهه النصره ارتباط دارند. 

مأموران امنيتي ترکيه در جستجوهاي خود، دو کيلوگرم گاز شيميايي سارين در خانه مظنونان پيدا کردند.آکينسي، کارشناس مسائل راهبردي در ترکيه مي گويد: در ماه مه، دو شهروند ليبيايي در آدانا ترکيه دستگير شدند. آنها هنگام بازجويي به مأموران پليس اعتراف کردند با دو ليتر گاز سارين که در ليبي تهيه شده است، از اين کشور به ترکيه عزيمت کرده اند و مقصد نهايي آنها سوريه است.

بر اساس کيفرخواست صادر شده که در متن آن به مکالمات تلفني چند نفر از مظنونان نيز اشاره شده است، شهروند 35 ساله سوري مشهور به "هيثم قصاب" با شبکه اي ( تروريستي) در ترکيه ارتباط برقرار کرده است تا براي جبهه النصره، مواد شيميايي تهيه کند. 

به دنبالِ افشاي اطلاعات تازه درباره کشفِ تسليحات شيميايي در بين شورشيان وابسته به القاعده در ترکيه، بسياري از مردم اين کشور معتقدند حمله شيميايي در دمشق را شورشيان وابسته به گروه هاي خارجي ترتيب داده اند و دولت سوريه در آن نقشي نداشته است. 

آکينسي، کارشناس ترک مي گويد: مسير انتقال تروريست ها و تسليحات شيميايي به سوريه از ترکيه عبور مي کند. جبهه النصره و ساير گروه هاي شورشي که نتوانسته بودند محموله هاي درخواستي خود را دريافت کنند، تصور کردند با استفاده از تسليحات شيميايي (دست ساز) شايد بتوانند نظاميان دولتي را به وحشت بيندازند و دلايل موثقي را براي ادعاهاي پيشين خود نزد آمريکا و اسراييل بياورند. 

آمريکا و متحدان اين کشور، سوريه را به نقش داشتن در حمله شيميايي روز بيست و يکم اوت در حومه دمشق متهم مي کنند. با وجود اين، حسن آغول، نماينده استان هاتاي ترکيه در پارلمان اين کشور گفت کل اين ماجرا ساختگي است.
برچسب ها: شیمیایی ، سوریه ، دمشق ، سارین ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار