سياست نخست وزير ترکيه و حزب وي در مورد بحران سوريه باعث انزواي وي و حزبش شده و خسارات زيادي اعم از اقتصادي، سياسي و اجتماعي به ترکيه وارد کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الاخباريه سوريه، انتقادات سياسي و مردمي از رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه به سبب دخالت خود و حزبش در بحران سوريه به اوج خود رسيده است بخصوص که اين دخالت خسارات اقتصادي، سياسي و اجتماعي زيادي به جامعه ترکيه وارد کرده است. 

ياشار ياکيش وزير خارجه سابق دولت حزب عدالت و توسعه و يکي از موسسان اين حزب از سياست هاي اردوغان در قبال بحران سوريه انتقاد و تاکيد کرد موضع دولت ترکيه در خصوص بحران سوريه به ترکيه و اقتصاد اين کشور خسارات سنگيني وارد کرده است زيرا دولت اردوغان ميلياردها دلار براي گروه هاي مسلح تروريستي در سوريه هزينه  کرده است و علاوه بر اين دخالت هاي اردوغان در بحران سوريه باعث خودداري سرمايه گذاران خارجي از سرمايه گذاري در اين کشور شده است. 

اين وزير سابق دولت ترکيه در گفتگويي با روزنامه جمهوريت اعلام کرد بر خلاف آنچه دولت اردوغان ادعا مي کند سوريه تهديدي براي منافع و امنيت ترکيه به شمار نمي رود. وي تاکيد کرد افکار عمومي جهان به اين نتيجه رسيده اند که ترکيه در امور داخلي سوريه دخالت مي کند و سلاح براي القاعده و گروه هاي مسلح در اين کشور قاچاق مي کند. وي تاکيد کرد قاچاق سلاح و افراد مسلح به سوريه با حمايت مالي کشورهاي عرب حوزه خليج فارس و از طريق خاک ترکيه انجام مي شود. 

ياکيش از منطق دولت ترکيه که براي توجيه خونريزي ها در سوريه، مدعي است هدف از قاچاق سلاح به سوريه جلوگيري از خونريزي در اين کشور است، ابراز تعجب کرد و اين سوال را مطرح کرد که با دادن اجازه قاچاق مقادير زيادي سلاح براي تروريست هايي که شمار زيادي از بي گناهان را در سوريه به قتل رسانده اند چگونه مي توان جلوي خونريزي را گرفت؟

در ادامه گزارش آمده است: اين شخصيت سياسي ترک از دولت حزب عدالت و توسعه خواست سياستي مبتني بر حل مسالمت آميز بحران سوريه در پيش بگيرد بخصوص پس از آن که ترکيه از معادلات سياسي کنار گذاشته شد. وي تاکيد کرد باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در خصوص مسئله سوريه با مشکل روبرو شده است و پيشنهاد روسيه درباره سلاح هاي شيميايي راه گريزي در اختيار اوباما قرار داد. اين مسئله نشان دهنده پايان حرف و حديث ها درباره حمله به سوريه است. 

گزارشگر ادامه داد: ناظران بر اين باورند که سياست خصمانه دولت اردوغان و حزب وي در سوريه آنها را دچار انزواي سياسي کرده است زيرا آمريکا راه حل جديدي را که روسيه پيشنهاد کرده است و نيز موافقت دولت سوريه با آن را ناديده نخواهد گرفت و اين امر باعث خواهد شد اردوغان و حزب وي خارج از گود قرار بگيرند. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار