مدير كل ميراث فرهنگي گردشگري و صنايع دستي استان خوزستان گفت: همزمان با هفته گردشگري كار ساخت بزرگ ترين موزه جنوب كشور در دانشگاه سه گوش اهواز(دانشگاه ادبيات) آغاز خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، افشين حيدري شنبه  با بيان اينكه از اين پس ميراث فرهنگي خوزستان متولي دانشگاه سه گوش (دانشگاه تاريخي ادبيات اهواز) و ساخت موزه در اين دانشگاه است افزود: موزه دانشگاه سه گوش اهواز در مدت۹ ماه به بهره برداري خواهد رسيد.
وي گفت: اين موزه شامل مركز اسناد ملي، مركز پژوهش، مركز نگهداري از اشياي تاريخي، موزه مردم شناسي و برخي موارد ديگر است كه به مرور زمان احداث مي شود.
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان گفت: موزه سه گوش اهواز در مساحتي بيش از ۷ هزار متر مربع ساخته مي شود و تمامي زير بناي اين بناي تاريخي به موزه اختصاص داده خواهد شد.
حيدري گفت: همچنين گروهي مجرب براي مرمت درب ها و پنجره هاي چوبي اين دانشگاه كه در طول سال هاي گذشته توسط موريانه ها از بين رفته اند در اهواز حضور دارند .
حيدري افزود: بروز درزها و ترك‌هاي بسيار آشكار در ديوارهاي ساختمان، موريانه‌زدگي بيشتر درب‌ها و پنجره‌اي چوبي و ديوارهاي ساختمان و تخريب ويترين‌هاي منحصر به فرد موجود در راهروهاي ساختمان از عوامل تهديد كننده اين ساختمان هستند كه با اعتبار اختصاص داده شده به اين طرح مرمت و بازسازي خواهد شد.
وي بيان داشت: اعتبار اختصاص داده شده براي تجهيز و مرمت اين دانشگاه از محل اعتبارات استاني به مبلغ ۴ ميليارد ريال است و تلاش مي كنيم براي ساخت اين موزه اعتبارات ملي نيز در نظر گرفته شود.
گفتني است؛ ساختمان سه گوش اهواز در سال ۱۳۰۸ به عنوان مقر بانك ملي در اهواز افتتاح و در طي بيش از ۸۰ سال گذشته به يكي از نمادهاي مقاومت اين شهر تبديل شده است.
اين ساختمان در سال ۱۳۱۱ مقر اداره حكومتي ولايت (استانداري) بود و در سال ۱۳۲۱ به مقر ارتش متفقين در خوزستان (در زمان اشغال اهواز در جنگ جهاني دوم) تبديل شد. همچنين ستاد فرمانداري اهواز و اداره كل دارايي خوزستان نيز مدتي در اين ساختمان مستقر بوده اند.
اما در سال ۱۳۳۶ اين ساختمان از بانك ملي ايران خريداري و به دانشكده پزشكي دانشگاه گندي ‌شاپور تبديل شد.اين ساختمان در سال ۱۳۵۰ به دانشكده ادبيات و زبان‌هاي خارجي دانشگاه جندي‌ شاپور تبديل و در سال ۱۳۸۹ تخليه و به دانشكده ادبيات و علوم انساني واقع در دانشگاه شهيد چمران منتقل شد و هم اكنون نيز سازمان ميراث فرهنگي استان خوزستان متولي اين ساختمان تاريخي در شهر اهواز شده است. /س
برچسب ها: موزه ، دانشگاه ، ساخته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
mohsen ehramiapour
۱۱:۵۶ ۱۶ مهر ۱۳۹۲
salam lotfan marammat ha ra ba jozeeiate kamel bezarin