دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکيد بر اينکه در سوريه از سلاح شيميايي استفاده شده است، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را به ارتکاب جنایات متعدد علیه بشریت متهم کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،"بان کي‌مون"، دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکيد بر اينکه در سوريه از سلاح شيميايي استفاده شده است، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه را به ارتکاب جنایات متعدد علیه بشریت متهم کرد.

این در حالی است که رسانه‎‌های خارجی اعلام  کردند؛ "دستگاه اطلاعاتی فرانسه نيز تاکید کرده است، در 21 اوت در حومه دمشق حمله شیمیایی رخ داده است". 

به گفته آنها، دبير‌کل سازمان ملل متحد همچنين تاکيد کرده است "که گزارش بازرسان سازمان ملل به ریاست" آکه سلستروم " سوئدی، استفاده از سلاح شیمیایی در حومه دمشق را تائید خواهد کرد.

"بان کی‌مون" بدون اینکه مسئولیت استفاده از سلاح شیمیایی را به طور مشخص متوجه رئیس جمهور سوریه بداند، وی را متهم به ارتکاب جنایت های بسیاری علیه بشریت دانسته است".




هشداری دیگر؛ دبیرکل سازمان ملل تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا عمل نکند


"حسن هاني زاده" کارشناس امور بين‌الملل در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران با اشاره به سخنان دبير کل سازمان ملل گفت: اظهارنظر "بان کی‌مون"، درحاليکه هنوز گزارش کارشناسان سازمان ملل منتشر نشده، نشانه تاثیرپذیری دبیرکل سازمان ملل از سیاست های آمریکاست.
 
وي ادادمه داد: بارها روسیه و برخی ديگر از کشورهای مختلف جهان اعلام کرده‌اند که گروهک‌های تروریستی مسئول استفاده از سلاح شیمیایی در سوريه هستند، اما از آنجا که آمریکایی‌ها دولت بشار اسد را متهم می کنند، "بان کی‌مون" هم در دنباله روی از سیاست های آمریکا تلاش می کند تا به نوعی اتهام زنی علیه دولت سوریه را تشدید کند.
 
"هاني زاده" تصريح کرد: تمام مدارک، نشان دهنده استفاده گروهک‌های تروریستی از سلاح شيميايي با تحریک دولت عربستان سعودی است.
 
اين کارشناس امور خاورميانه افزود: در عین حال ماموران سازمان ملل هنوز گزارش نهایی خود را منتشر نکرده‌اند و اظهارات اخیر "بان کی‌مون" نوعی پیش داوری در زمینه مهمترین مسئله منطقه است.





سوریه خواهان کمک‌های فنی سازمان ملل است

گفتنی است؛ نظام بشار اسد از سوی آمریکا و برخی کشورهای غربی و عربي، متهم به استفاده از سلاح شیمیایی در 21 اوت و در اطراف دمشق علیه مخالفان خود است.

این در حالی‌ است که روسیه، ایران و همچنین سایر متحدان منطقه‌ای نظام سوریه مسئولیت استفاده از سلاح شیمیایی را متوجه گروهک‌های تروریستی فعال در سوریه دانسته و هدف از آن را ایجاد زمينه مناسب برای دخالت نظامی کشورهای غربی در خاک سوریه و برهم زدن موازنه قدرت بین گروهک‌های مسلح و ارتش سوریه می دانند.

دولت سوریه در واکنش به  نظامی از سوی آمریکا و متحدانش با پیشنهاد روسیه مبنی بر نظارت سازمان‌هاي بین‌المللي بر سلاح‌های شیمیایی خود موافقت کرده است.

در همین زمینه، بنابر اعلام سخنگوی سازمان ملل متحد در روز جمعه، از نظام سوریه خواسته شده تا در مورد پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی اطلاعات بیشتری در اختيار سازمان ملل قرار دهد.

"فرحان حق" سخنگوی سازمان ملل متحد، گفته است " تماس‌ها با دولت سوریه در این باره ادامه دارد " و بدون اینکه ماهیت این اطلاعات را مشخص کند، افزود: در تلاشیم تا اطلاعات بیشتری را در مورد تکمیل مکانیزم پیوستن نظام سوریه به این پیمان کسب کنیم.

لازم به ذکر است؛ سوریه یکی از 7 کشور عضو سازمان ملل بود که در سال 1993 با امضای پیمان منع تولید و ذخیره سلاح شیمیایی مخالفت کرد.
 
بشار اسد در مصاحبه‌ای که پنجشنبه از شبکه دولتی "روسیه 24" پخش شد، متعهد به اعطای مدارک و اسناد لازم مبنی بر امضای پیمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی شد و در مقابل از واشنگتن خواست تا به تهدیدهای نظامی خود علیه سوریه و همچنین ارسال اسلحه به تروریست‌ها پایان دهد.
 
در همین زمینه، سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی اعلام کرده؛ "فیصل مقداد" معاون وزیر امور خارجه سوریه با این سازمان تماس گرفته و خواستار کمک های فنی در این زمینه شده است.

"هاني زاده"
در مورد احتمال پايان يافتن بحران سوريه بعد از پيوستن اين کشور به پيمان منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي گفت: اين امر بستگی به چگونگی تعامل سوریه با سازمان ملل متحد دارد و اگر کارشکني خاصي در اين زمينه صورت نگيرد قطعا دولت سوريه مي‌تواند بسياري از فشار‌هاي خارجي و تهديدات را کاهش دهد.

وي ادامه داد: اما به نظر می‌رسد یک سلسله اتهام‌زنی‌ها علیه دولت بشار اسد آغاز شده و گروهک‌های تروریستی و مخالفین بشار اسد دولت سوریه را متهم کرده‌اند که بخشی از سلاح‌های شیمیایی خود را به طور مخفیانه از انبارهای شناخته شده منتقل کرده است.

فرانسه و عربستان همچنان حامی گروهک‌های تروریستی

از سوي ديگر، با وجود استقبال جهانی از طرح روسیه مبنی بر نظارت سازمان‌های بین المللی بر سلاح‌های شیمیایی دولت سوریه و التزام به راهکار سیاسی برای حل بحران این کشور، "فرانسوآ اولاند" رئیس جمهور فرانسه، جمعه بار دیگر از توافق کشورش با عربستان سعودی، اردن و امارات متحده عربی مبنی بر تقویت حمایت خود از تروریست‌های سوری خبر داد.

پیش از این نیز مسئولین کاخ سفید در آمریکا، از تصمیم "باراک اوباما" مبنی بر اعطای کمک‌های نظامی به تروریست‌ها در خاک سوریه خبر داده بودند.

"هاني زاده" در اين زمينه تصريح کرد: با توجه به پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه در مناطق مختلف این کشور از جمله حلب، حومه دمشق، درعا و حمص و آشکار شدن آثار شکست در میان گروهک‌های تروریستی، برخی کشورهای عربی مانند عربستان سعودی و اردن و همچنین ترکیه تلاش دارند تا بار دیگر موازنه قدرت را به نفع گروهک‌های تروریستی تغییر داده و از طریق ارسال کمک‌های تسلیحاتی و مالی به نوعی بشار اسد را تضعیف کنند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: بان کی مون ، سوریه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار