مدیر عامل تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر به بیان نکته هایی در خصوص کمبود و تورم دارو در ماه های اخیر پرداخت.


ظاهر رستمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در تشریح ماجراهای پشت پرده کمبودهای دارویی ماه هایی اخیر در کشور با انتقاد از سیاست های غیر اصولی وزارت بهداشت در دولت دهم و عدم شفاف بودن و اطلاع رسانی نادرست در زمینه وضعیت دارویی کشور بیان داشت: عدم تصمیم گیری به موقع برای پاسخگویی به جامعه هدف از سوی مسئولین سطح بالای وزارت بهداشت منجر به ایجاد تورم و بحران در بازار دارویی کشور شد.

وی در ادامه تصریح کرد: وزیر وقت بهداشت نمی خواست بپذیرد که نرخ ارز مرجع در مورد تهیه و توزیع داروهای مورد نیاز مردم و بیماران اعمال شود و خود او باعث شد که بانک مرکزی ارز مرجع به دارو ندهد.

وی به کمبود واکسن مننژیت در اردیبهشت ماه اشاره کرد و گفت: در اردیبهشت ماه بانک مرکزی موافقت کرد تا 400 هزار دوز واکسن با ارز مرجع وارد کنیم ولی وزیر وقت بهداشت گفت که باید با ارز مبادله ای این کار صورت گیرد همین مسئله باعث بحران کمبود واکسن مننژیت در اردیبهشت ماه شد.

مدیر عامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر مشکلات گمرکی و برخی سنگ اندازی های بانک مرکزی را از دیگر دلایل التهاب بازار دارو بیان کرد و اظهار داشت: گمرک کشور  در رابطه با ترخیص داروهای فوریتی و حیاتی نه تنها همراهی نکرد بلکه به التهاب دارو دامن زد.

وی افزود: بانک مرکزی در بخشنامه ای اعلام کرد کسانی که در سال 91 ارز مورد نیاز برای واردات دارو را واریز کرده بودند می بایست ما به التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله ای را پرداخت کنند و این مسئله در بحرانی شده بازار دارویی کشور تاثیر گذار بود.
دلال بازی، شایعات و عدم رازداری برخی از افراد که به تورم بیشتر دارو دامن زد از دیگر مسائلی بود که مدیر عامل سازمان تدارکات پزشکی مطرح کرد.

رستمی با اشاره به مشکلات عدیده ای که مردم در تهیه دارو داشتند اظهار داشت: در بازدیدی که اردیبهشت ماه امسال از سطح داروخانه های هلال احمر داشتم با ماجراهای غم انگیز ناشی از نبود دارو مواجه شدم.

مدیر عامل سازمان تدارکات پزشکی از دپوی 267 هزار دوز واکسن مننژیت برای حجاج خبر داد و گفت: نیاز ما در حدود 75 هزار دوز واکسن است اما با برنامه ریزی های صورت گرفته هیچ کمبودی برای تامین واکسن حجاج تا پایان بهمن ماه نخواهیم داشت.

رستمی به وضعیت دارویی و چند ماه آینده اشاره کرد و گفت: تیم اقتصادی دولت که همراه با کوله باری از تجربه است به مطلوب شدن وضعیت دارویی کشور کمک خواهد کرد و تورم دارویی شکسته خواهد شد.

وی به کاهش التهاب دارویی کشور اشاره کرد و بیان داشت: شناخت کامل دولت یازدهم از جامعه و دستور رئیس جمهور مبنی بر خروج میلیاردها ریال دارو که در گمرک دپو شده بود باعث کاهش التهاب دارویی شد.

وی در پایان با اشاره به سیاست پرداخت یارانه در بخش دارویی که می تواند التهاب بازار دارویی را کاهش دهد خاطر نشان کرد: با نگاهی که دولت و وزارت بهداشت به مقوله دارو دارد پیش بینی می شود در ماه های آینده هیچ مشکلی در بخش دارویی نخواهیم داشت./ف

برچسب ها: رستمی ، بازار ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار