امير کويت ضمن تاکيد بر اينکه بايد بحران سوريه از طريق راه حل سياسي حل و فصل شود تصريح کرد: بايد منطقه را از خطر وقوع جنگ برکنار داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح در ديدار با باراک اوباما در کاخ سفيد گفت: مذاکرات ميان ما و رئيس جمهور آمريکا مذاکراتي سازنده بود و تمامي موضوعات مربوط به روابط دو جانبه ما را در بر مي گرفت. ما بار ديگر بر عزم خود بر تحکيم روابط آمريکا و کويت تاکيد مي کنيم.

وي افزود: ما موضوع تداوم بازداشت دو شهروند کويتي در زندان گوانتانامو را مطرح کرديم و از رئيس جمهور آمريکا خواستيم که سريعاً اين افراد را آزاد کنند.

امير کويت خاطرنشان کرد: همچنين ما از تحول مثبت در روابط کويت و عراق ابراز خرسندي کرديم. ما به مساله امنيت خليج فارس و تلاش هاي مشترک کويت و آمريکا در تحقيق امنيت، ثبات و توسعه در اين منطقه که از  اهميت بسزايي برخوردار است تاکيد کرديم.

شيخ صباح الاحمد گفت: ما درباره مشکلات شديدي که مردم سوريه و آوارگان با آن روبرو هستند گفتگو کرديم. و به اين مساله اشاره کرديم که بايد همه براي تحقق راه حلي مسالمت آميز براي خروج از بحران سوريه تلاش کنند و منطقه از خطر وقوع جنگ به دور نگه داشته شود. همچنين ما بر ضرورت برقراري امنيت و ثبات در مصر تاکيد کرديم و اعلام کرديم از تمامي گام هاي سازنده بويژه از نقشه راه  استقبال مي کنيم.

وي در پايان گفت: ما مساله فرايند سازش در منطقه خاورميانه را نيز مورد گفتگو قرار داديم و بر ضرورت تمرکز بر تلاش هاي بين المللي براي پيش برد گفتگو ها تاکيد کرديم.همچنين ما بر ضرورت تهيه عوامل موفقيت آميز بودن اين فرايند و  استمرار تلاش هاي آمريکا در فرايند آشتي تاکيد کرديم.

رئيس جمهور آمريکا هم ابراز اميدواري کرد مذاکرات جان کري و سرگئي لاوروف در ژنو ثمر بخش باشد.

باراک اوباما در ديدار با امير کويت در کاخ سفيد گفت: بسيار خشنودم که ورود امير کويت به  کاخ سفيد را خوش آمد بگويم. کويت يکي از مهمترين شرکاي ما در منطقه است، ما توافقنامه ي دفاعي بسيار قوي داريم ضمن آنکه روي طيف وسيعي از موضوعات اقتصادي ، اجتماعي و امنيتي کار مي کنيم. 
00:06:06.18
رئيس جمهور آمريکا افزود: ما اين فرصت را داشتيم که روي طيف وسيعي از موضوعات کار کنيم. روشن است که در صدر فهرست مورد بحث وضعيت سوريه قرار داشت.

وي افزود: دو کشور توافق دارند که بکارگيري تسليحات شيميايي که در سوريه شاهدش بوديم اقدامي جنايي بود. براي جامعه بين المللي بسيار اهميت دارد که  پاسخ دهد تا نه تنها مانع از تکرار بکارگيري تسليحات شيميايي شود بلکه اين تسليحات از سوريه خارج شوند.

باراک اوباما گفت: من اميدواري خود را به اطلاع امير کويت رساندم که مذاکراتي که اکنون بين جان کري وزير امور خارجه ي آمريکا و سرگئي لاوروف وزير امور خارجه ي روسيه در ژنو در جريان است ثمر بخش باشد.

وي گفت: من در اين ديدار همان چيزي را تکرار کردم که به صورت علني گفته بودم . من گفتم که هرگونه توافق بايد قابل تائيد و قابل اجرا باشد.

اوباما تصريح کرد: ما توافق داريم که در نهايت آنچه که براي اين مناقشه لازم است يک راه حل سياسي است.

باراک اوباما ادامه داد: ما از خرد امير کويت و برقراري تماس با دولت عراق و کمک به بهبود روابط صلح آميز بين کويت و عراق تشکر مي کنيم. ما همچنين درباره راههاي بهبود رونق اقتصادي براي مردم منطقه در کشورهايي مثل يمن که چالش بزرگي را سپري مي کنند، بحث و گفتگو کرديم .ما از قدرت ، رهبري و دوستي کويت تشکر مي کنيم. ما به دنبال همکاري هاي گسترده در آينده هستيم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار