رئيس جمهور کشورمان که در راس يک هيات بلندپايه سياسي و اقتصادي به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي به بيشکک پايتخت قرقيزستان سفرکرده بود، عصر امروز (جمعه) با بدرقه نخست وزير و معاون وزير امور خارجه قرقيزستان اين کشور را به مقصد تهران ترک کرد

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رييس جمهوري اسلامي ايران عصر جمعه در سيزدهمين نشست سران کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي که با حضور روساي کشورهاي عضو از جمله روسيه و چين و همچنين روساي کشورهاي ناظر و هيات‌هاي بلند پايه برگزار شد، شرکت کرد.

دکتر روحاني در سخناني در اين نشست تاکيد کرد: اکثريت کشورهاي عضو ملل متحد و از جمله 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد، تحريم‌هاي نامشروع، غيرقانوني و سياسي عليه جمهوري اسلامي ايران را مردود شناخته اند. اين تحريم‌ها اقدامي غيرمتمدنانه و بدعتي خطرناک است که به منظور مختل کردن روند توسعه ايران، بي رحمانه شهروندان عادي و بي گناه را هدف قرار داده است.

رئيس جمهور در اين سفر دو روزه با روساي جمهوري روسيه، چين، قرقيزستان، قزاقستان، افغانستان، تاجيکستان، مغولستان و وزير خارجه هند ديدار و گفتگو کرد و در اين ديدار‌ها گسترش و تحکيم روابط دوجانبه و مسايل مهم منطقه‌اي و بين‌المللي مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دکتر روحاني همچنين در پايان روز اول سفر به قرقيزستان با ايرانيان مقيم اين کشور ملاقات کرد.

رئيس جمهور در اين ديدار با ابراز خرسندي از حضور در جمع صميمي و دوستانه ايرانيان مقيم قرقيزستان، خطاب به آنان گفت: ايرانيان هر كجا كه رفته اند افتخاري براي كشور بوده و شما نيز در قرقيزستان سفيران جمهوري اسلامي ايران هستيد.

دکتر روحاني را در اين سفر دو روزه محمدجواد ظريف وزير امور خارجه، محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت و محمد نهاونديان رئيس دفتر ريئس جمهور همراهي کردند.

سازمان همكاري شانگهاي، سازماني ميان دولتي است كه براي همكاري‌هاي چند جانبه امنيتي، اقتصادي و فرهنگي تشكيل شده است.

اين سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چين، روسيه، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيكستان و ازبكستان پايه گذاري شد.

سازمان همكاري شانگهاي در حقيقت تركيب جديد سازمان شانگهاي ۵ است كه در سال ۱۹۹۶ تاسيس شد، اما نام آن پس از عضويت ازبكستان به سازمان همكاري شانگهاي تغيير داده شد.

علاوه بر اعضاي اصلي، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و يك سال بعد ايران، پاكستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۱۲ به عنوان عضو ناظر به اين سازمان ملحق شدند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار