روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی نوشت: قول سوریها درباره تحویل تسلیحات شیمیایی شان و امضای کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی موجب خوشحالی مقامات شد اما اسرائیل که از تصویب این پیمان خودداری کرده، به طور فزاینده نگران است که در آینده ای نزدیک فشار بین المللی بر آن متمرکز شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از لس آنجلس تایمز، اسرائیل در سال هزار و نهصد و نود و سه کنوانسیون تسلیحات شیمیایی را امضا کرد اما هرگز آن توافقنامه را تصویب نکرد.
مقامات اسرائیلی می گویند که دولت شان مایل است آن پیمان را تصویب کند اما فقط پس از آنکه دیگر کشورهای منطقه چنین اقدامی به عمل آورند. به ویژه سوریه و مصر از امضای توافقنامه ای که استفاده از تسلیحات شیمیایی را منع می کند، خودداری کرده اند.
دشمنان منطقه ای اسرائیل اصرار دارند که به تسلیحات شیمیایی در مقابل تهدید تسلیحات هسته ای که تصور می شود اسرائیل در اختیار داشته باشد ،‌ نیاز دارند. تصور نمی شود هیچ دولت دیگری در خاورمیانه چنین زرادخانه ای داشته باشد.
در روزهای اخیر برخی دیپلماتهای روسی توانایی های نظامی اسرائیل را به توانایی های سوریه ربط داده و تلویحا بر لزوم تصویب کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی در اسرائیل در صورت موافقت سوریه با این مسئله تاکید کردند.
اسرائیل هرگز اقرار نکرده است که تسلیحات شیمیایی یا هسته ای در اختیار دارد.
این هفته مقاله ای در مجله فارین پالیسی برآورد اطلاعاتی سیا در سال هزار و نهصد و هشتاد و سه را درباره تلاش احتمالی اسرائیل برای تولید عامل شیمیایی اعصاب در مرکز موسوم به ناحیه ذخیره سازی حساس دیمونا در صحرای نقب فاش کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار