مطالعات اخیر در کشور ما نشان داده است بسیاری از دانش آموزان از وضعیت بوفه های مدارس خود ناراضی هستند و دلایلی همچون متنوع نبودن مواد ارائه شده گران و یا غیر بهداشتی و غیر مغذی بودن آنها از مواردی بوده که عدم رضایت انان را ایجاد کرده است.

دكتر پريسا ترابي  متخصص تغذیه و کارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:مطالعات كشوري متعدد نشان داده است عواملی همچون وجود سابقه فامیلی چاقی، عدم مصرف منظم صبحانه، مصرف مکرر غذاهای آماده(فست فود)، عادت به مصرف نوشابه های گازدار، مصرف مکرر تنقلات چرب و یا شیرین و پرانرژی، تحرک بدنی ناکافی و تماشای طولانی مدت تلویزیون و یا استفاده طولانی مدت از رایانه از عوامل زمینه ساز اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان ايراني مي باشند. همچنین الگوی تغذیه والدین مانند پرخوری اثرات انکارناپذیری بر رفتار تغذیه ای کودکان و نوجوانان داشته است.



 وی ادامه داد: اضافه وزن و چاقي دوران كودكي و نوجواني در آينده منجر به انواع بيماري هاي مزمن همچون افزايش فشار خون، ديابت، آرتروز زانو، افزايش چربي خون و عوارض ناشي از آن و مي شود. اختلالات ناشي از تغذيه نادرست، كم خوري و كم وزني نيز مي تواند منجر به  كمبود
انواع ويتامينها و املاح شود كه ضعف سيستم ايمني بدن و ابتلاء مكرر به انواع بيماري ها همچون سرماخوردگي و  اسهال را بدنبال خواهد داشت.

 پوكي استخوان و شكستگي هاي ناشي از آن بعلت كمبود ذخاير كلسيم بدن، كم خوني، ريزش مو، ضايعات و خشكي پوست، نداشتن تمركز لازم براي مطالعه ، كوتاه قدي و عدم رشد قدي مناسب از ساير عوارض كمبودهاي تغذيه اي در سنين رشد است كه برخي در دراز مدت و برخي در كوتاه مدت بروز مي كنند.

 ترابی با بیان این که عواملی همچون سابقه تغذیه با شیر مادر، دفعات مصرف سبزیجات و پروتئین های گیاهی، تعداد دفعات مصرف لبنیات(کم چرب) و فعالیت بدنی بالا نيز اثر مستقیم بر تناسب وزن و پيشگیری از چاقی دارد

عنوان کرد:یکی دیگر از مشکلاتي که در تغذیه دانش آموزان ما تاثیر گذار بوده و الگوی تغذیه ای آنان را دستخوش تغییر كرده است وضعیت بوفه مدارس از لحاظ محصولات ارائه شده در آن می باشد.

مطالعات اخیر در کشور ما نشان داده است بسیاری از دانش آموزان از وضعیت بوفه های مدارس خود ناراضی هستند و دلایلی همچون متنوع نبودن مواد ارائه شده گران و یا غیر بهداشتی و غیر مغذی بودن آنها از مواردی بوده که عدم رضایت انان را ایجاد کرده است.

همين امر منجر به تدوين آيين نامه تغذيه سالم براي بوفه مدارس توسط دفتر بهبود تغذيه با همكاري مركز سلامت محيط و كار، اداره نوجوانان وجوانان وزارت بهداشت و دفاتر ذيربط در وزارت آموزش و پرورش گرديد كه از دو سال پيش به كليه مناطق آموزش و پرورش در سراسر كشور ابلاغ گرديد. /ع2
برچسب ها: دانش ، انرژی ، خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار