رئيس جمهوري اسلامي ايران که براي شرکت در اجلاس شانگهاي به بيشکک پايتخت قرقيزستان سفر کرده است،با شي جين پينگ رئيس جمهور چين ديدار و گفتگو کرد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دولت،‌ حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني رييس جمهوري اسلامي ايران که براي شرکت در اجلاس شانگهاي به بيشکک پايتخت قرقيزستان سفر کرده است، بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) به وقت محلي با شي جين پينگ رييس جمهور چين ديدار و گفتگو کرد.
 
دکتر روحاني در اين ديدار با تاکيد بر اهميت روابط دو کشور گفت: ظرفيت‌هاي فراواني براي توسعه روابط ايران و چين در عرصه‌هاي دو جانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي وجود دارد که بايد مورد توجه دو کشور قرار گيرد.
 
رييس جمهور با اشاره به سوابق تاريخي روابط ايران و چين، جاده ابريشم را شاهد مناسبي براي اين روابط تاريخي برشمرد و افزود: توسعه روابط با چين به عنوان يک کشور قدرتمند در آسيا همواره مورد توجه جمهوري اسلامي ايران بوده است.
 
دکتر روحاني همکاري اقتصادي دو کشور را بسيار خوب و حائز اهميت خواند و خواستار ارتقاي اين همکاري‌ها شد.
 
رييس جمهور با بيان اين مطلب که ايران و چين در زمينه مسايل منطقه‌اي اشتراک نظر دارند، به بحران سوريه اشاره کرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا با چين در زمينه مسايل منطقه‌اي به ويژه حل و فصل بحران سوريه همکاري‌ها و فعاليت‌هاي موثر و سازنده‌اي را آغاز کند.
 
دکتر روحاني با تاکيد بر اينکه جمهوري اسلامي ايران همواره اعلام کرده که به دنبال فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح آميز است، تاکيد کرد: دولت و ملت ايران خواستار اعمال حقوق قانوني خود در چارچوب معاهدات ان پي تي هستند.
 
رييس جمهور همچنين از پيام تبريک رييس جمهوري چين و حضور وزير فرهنگ اين کشور به عنوان نماينده وي در مراسم تحليف رياست جمهوري ايران تشکر و قدرداني کرد.
 
شي جين پينگ رييس جمهوري چين نيز در اين ديدار مواضع رييس جمهور کشورمان را در زمينه تقويت روابط و همکاري‌هاي ايران و چين مورد تقدير قرار داد و گفت: دولت و ملت چين خواستار ارتقاء و توسعه سطح روابط و همکاري‌هاي دو کشور در تمامي زمينه‌ها هستند.
 
رييس‌جمهور چين افزود: جمهوري خلق چين تمام تلاش خود را براي حفظ و ارتقاء سطح همکاري‌هاي دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي دو کشور انجام خواهد داد و همواره حسن نيت خود را در اين زمينه نشان داده است.
 
رييس جمهور چين تاکيد کرد: جمهوري خلق چين از حقوق حقه ايران در زمينه دستيابي به انرژي صلح آميز هسته‌اي حمايت مي کند.
 
شي جين پينگ در ادامه با اشاره به تحولات و بحران سوريه تاکيد کرد: چين همواره به دنبال قطع خشونت در منطقه بويژه در سوريه بوده و قاطعانه راه حل صلح آميز را براي حل بحران سوريه خواستار است و از سازمان ملل متحد نيز خواهد خواست تا راه حل سياسي را تنها راه حل بحران سوريه قلمداد کند.
 
وي همچنين با تأکيد بر نقش موثر و مهم منطقه اي ايران بر همکاري دو کشور ايران و چين براي ايجاد بستر و محيط مناسب براي حل مسالمت آميز بحران سوريه تأکيد کرد .
 
رييس جمهور چين همچنين از دکتر روحاني براي ديدار از اين کشور دعوت کرد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار