رئيس سابق موساد خودداري آمريکا از اقدام نظامي بر ضد سوريه را براي اسرائيل زيانبار دانست و همچنين خواستار تشديد تحريم ها عليه ايران شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه تايمز آو اسرائيل، "شابتاي شاويت" رئيس سابق موساد در مصاحبه اي اختصاصي با اين نشريه گفت، پيشنهاد روسيه براي برچيدن تسليحات شيميايي سوريه احتمال برکناري بشار اسد رئيس جمهور را کمرنگ تر کرده است و اين امر به زيان اسرائيل خواهد بود.

شاويت که از سال 1989 تا 1996 رئيس سرويس جاسوسي خارجي اسرائيل(موساد) بود، دولت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا را به سردرگمي در مورد سوريه متهم کرد.

وي گفت که برکناري اسد به نفع اسرائيل بود .

اين مصاحبه در حاشيه اجلاس جهاني مبارزه با تروريسم در موسسه بين المللي مقابله با تروريسم در هرزيليا برگزار شد. شاويت رياست  اين اجلاس را بر عهده داشت.

شاويت در عين حال خواستار تشديد تحريم هاي اقتصادي عليه ايران شد.. وي در عين حال ابراز ترديد کرد که جامعه بين الملل چنين تحريم هايي سختي را اعمال کند. 

شاويت گفت:‌ آمريکا از پرتاب شش فروند موشک توماهاوک به سوريه خودداري کرد و اين سردرگمي موجب شده است واشنگتن اعتبارش را از دست بدهد.

شاويت در مورد پيشنهاد روسيه براي خلع سلاح شيميايي سوريه ابراز نگراني کرد که اين پيشنهاد به تدريج به يک سياست بين المللي تبديل شود. به گفته وي، اين طرح نشان دهنده مهارت ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در واقع گرايي سياسي است که موقعيت دلخواه را براي اوباما جهت صرف نظر از تهديد توسل به زور بر ضد سوريه فراهم مي سازد.

شاويت اين ماجرا را که يک موقعيت برد- برد براي سه طرف اين منازعه توصيف کرد که طبق آن، آمريکا از مخمصه خلاص مي شود، موقعيت روسيه در سوريه تقويت مي شود و اسد در قدرت، باقي مي ماند. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار