به علت وضعیت خاص طبیعی به‌ویژه پوشش گیاهی و اقلیم خاص، زندگی جانوری در استان کردستان از تنوع خاصی برخوردار است، در این استان تعداد متنوعی از مهره‌داران وجود دارند که علاوه بر اهمیت بوم‌شناختی، برخی گونه‌ها در اکوسیستم‌های منطقه دارای ارزش‌های ویژه بوده که به‌صورت ملی حفاظت می‌شوند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبر نگاران ،رييس اداره نظارت بر حيات وحش محيط زيست استان كردستان گفت: متاسفانه قريب به ١٤ گونه جانوري در استان كردستان در خطر انقراض قرار دارند و وضعيت برخي ديگر از گونه هاي جانوري نيز مناسب نيست.ويسي افزود : گونه های جانوری مانند خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گربه وحشی، گربه جنگلی، سگ آبی، سنجاب ایرانی، کل وبز، قوچ ومیش، عقاب طلائی، عقاب مارخور، کرکس (دال) هما، سمندر کردستانی، سمندر آتشین در خطر انقراض قرار دارند.
وي د رادمه گفت : متاسفانه در استان کردستان مطالعات جامع و عمیق روی حیات وحش وگونه های جانوری و گیاهی صورت نگرفته است و ما هنوز در باره خیلی از گونه هااطلاعات زیادی وي با اشاره به اينكه میش مرغ يا میشه سی گونه جانوری دیگري بوده که آنهم متاسفانه چند سالی است در استان مشاهده نشده، اضافه كرد: سه چهار سال است اين گونه جانوري در زرینه اوباتو که آخرین زیستگاه آن در استان بود، مشاهده نشده كه بر اين اساس حدسيات ندا دهنده انقراض آنها در كردستان مي باشد.
علت عمده گونه هاي جانوري تخريب زيستگاه طبيعي آنهاست
وي عوامل انقراض گونه ها ی مختلف متفاوت دانست و گفت: علت مشترک و عمده گونه هاي جانوري تخریب و از بین بردن زیستگاه طبیعی آنهاست که این امر در استان کردستان هم دخیل است. وي در ادامه گفت : شکار بی رویه و خارج از اصول و قائده انسانی یکی دیگر از عوامل انقراض گونههاي جانوري در حيات وحش كردستان است. وي اضافه كرد: رویدادهای طبیعی مانند خشکسالی، آتش سوزی که در چند سال اخیر تاثیر منفی بر روی گونه های گیاهی و جانوری استان داشته و بهره گیری بی رویه از طبیعت موجب انقراض بعضی از گونه هاست.
ویسی  از جمله اقدامات انجام شده در راستاي کاستن از عوامل تهدید حیات وحش و جلوگیری از انقراض گونه ها ایجاد سایت تکثیر آهو در منطقه حفاظت شده بیجار دانست و افزود: در آینده نزدیک شاهد رها سازی آن خواهیم بود.
رييس اداره نظارت بر حيات وحش اداره كل محيط زيست استان كردستان د رپایان گفت : افزایش سطح مناطق تحت حفاظت استان برای جلوگیری از تجاوز و تخریب زیستگاه های طبیعی و حفاظت از منابع آبی حیات وحش از ديگر اقدامات انجام شده در اين راستا مي باشد.
وي در پايان يادآور شد: آموزش و حضور کارشناسان و تشکلهای زیست محیطی در میان جوامع محلی و ارتقاء فرهنگ زیست محیطی در راستاي مقابله با انقراض گونه هاي جانوري امري موثر است./س
برچسب ها: جانور ، انقراض ، کرد ستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.