سايت روسي پراودا در گزارشي براساس سند فاش شده ویکی لیکس نوشت: آمریکا نقشه حمله به سوریه را از سال 2006 در سر داشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به نقش از روزنامه روسی پراودا، سندی که سازمان ویکی لیکس افشا کرده است نشانگر حقایقی درباره نقشه ی آمریکا درباب سوریه است که به سال 2006 برمیگردد.

مشخصات سند:
شناسه مرجع: 06DAMASCUS5399
ایجاد شده در تاریخ: 2006-12-13
طبقه بندی: محرمانه
منبع: سفارت آمریکا در دمشق

حال با بررسی محتوای این سند نگاهی به طرز کار درونی سیاست خارجه آمریکا می اندازیم.
این سند متشکل از فرصت هایی برای بی ثبات سازی حکومت سوریه است و با این جمله آغاز میشود: "سوریه سال 2006 را نسبت به سال 2005 با موضعی بسیار قویتر از لحاظ بین المللی و اوضاع داخلی به پایان رسانید." سپس، صحبت از ارزیابی نقاط ضعف دولت سوریه و سناریوهای پس از نظام اسد به میان آمده است.

توصیف صریح این سند محرمانه نیز در خود آن آمده است: "این سند محرمانه به ارزیابی ما از نقاط ضعف دولت سوریه میپردازد و پیشنهاد میکند که دولت آمریکا میتواند اقداماتی انجام دهد که احتمال این فرصت ها (ی بی ثبات سازی سوریه) افزایش یابد.  این اقدامات احتمالی میبایست بطور جزئی بررسی و به فعل تبدیل شود و ما باید در استفاده ی حداکثری از این فرصت ها سریعا عمل کنیم."

بنابراین، پیش از اینکه آمریکا دست به براندازی نظام سوریه بزند، آنان قبول دارند که "کشور سوریه از لحاظ اقتصادی (حداقل برای مدتی کوتاه) در شرایط پایداری به سر میبرد و مخالفت های داخلی که حکومت با آنها مواجه میشود ضعیف است." نیت شوم ماموریت دیپلماتیک آمریکا در دمشق که در این سند ذکر شده بسیار تکان دهنده است و اشاره دارد به تجربه کم بشار اسد و اینکه آمریکا "چگونه میتواند مستقیما در اين کشور دخالت کند."

پس از بررسی ضعف های دولت سوریه، این سند به "اقدامات ممکن" جهت برطرف کردن این ضعف ها اشاره میکند. یکی از این اقدامات،"سوءاستفاده از ترس سنی ها از نفوذ ایران" است. اولین قرعه به نام عربستان سعودی است: "ما میبایست سعودی ها و دیگران را تشویق کنیم تا به عبدالحلیم خدام [معاون سنی رئیس جمهور سوریه از سالهای 1984 تا 2005] اجازه ورود به رسانه های خود را بدهند و او بتواند سیاست های غلط دولت سوریه را به گوش همه برساند. آنگاه میتوانیم منتظر واکنش شدید دولت سوریه باشیم که این واکنش به انزوای سوریه و فاصله گیری بیشتر آن از همسایگان عربی اش می انجامد."

از دیگر اقدامات ممکن "ترغیب کشورهای دیگر، خصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس، به عدم سرمایه گذاری خارجی در سوریه" است.

از سال 2006،آمریکا تصمیم به استفاده از کردها بعنوان ابزاری برای پیشبرد سیاست های ضد بشار اسد داشت: " اقلیت کرد در شمال شرقی سوریه و همچنین در مناطقی از دمشق و حلب زندگی میکنند."

و حالا بخش تکان دهنده این سند: "عناصر تروریستی از سوریه بعنوان پایگاه استفاده میکنند. اقدام ممکن: باید تلاش های دولت سوریه علیه این گروه های افراطگرا را طوری جلوه دهیم که نشانگر ضعف و بی ثباتی کشور و شورش کنترل ناپذیر در سوریه باشد. بیانیه های دولت سوریه (که عموما پس از هر حمله ی تروریستی در سوریه منتشر میشود) و بیانگر این است که سوریه یکی از قربانیان تروریسم است، میبایست علیه این دولت استفاده شود تا بی ثباتی این کشور را پررنگ تر جلوه دهد."

و در پایان شاهد نتیجه گیری این سند هستیم: 
"نتیجه گیری: این سند به تحلیل افراطگرایان ضد نظام سوریه نمیپردازد زیرا تصور تهدیدی که این گروه برای کشور سوریه دارند مشکل است. مسلما این گروه تهدیدی طولانی مدت برای کشور خواهند بود. حرف پایانی این است که بشار اسد سال جدید [2007] را با قدرت بیشتری نسبت به سالهای گذشته آغاز میکند اما اگر ما نقاط ضعف فرضي را بزرگ جلوه دهیم فرصت هایی برای اخلال در تصمیم گیری و تعادل سیاسی وی خواهیم داشت و او را وادار خواهیم کرد هزینه ی گزافی را بپردازد."

تمام این حرف ها در سال 2006 زده شده بود. حالا باز هم کنگره آمریکا میخواهد نیت های شیطانی سیاست خارجی آمریکا را نادیده بگیرد و  به حمله نظامی راي دهد؟
برچسب ها: pravda ، سوریه ، روسیه ، پراودا ، سند ، حمله ، نقشه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۲ شهريور ۱۳۹۲
نرم افزارهایی دارند که بالاتر از ده سال رو پیش بینی میکنه و تا حالا بسیاری از جنگ ها و اتفاقات دنیا رو پیش بینی کرده.
آخرین اخبار