سرگئي لاوروف وزير امورخارجه روسيه از مشاركت كارشناساني از روسيه وآمريكا در نشست هاي ژنو خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روسيااليوم: سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه پس از ديدار با ارلان ادريسوف همتاي قزاقستاني خود در آستانه اعلام کرد کارشناسان تسليحات شيميايي امريکا و روسيه در مذاکرات ژنو شرکت مي کنند.

لاوروف گفت: ما در نشست ژنو درباره پيشنهاد قرار گرفتن تسليحات شيميايي سوريه تحت کنترل بين المللي با اين نيت که چنين اقدامي مانع از توسل به زور عليه سوريه خواهد شد، گفتگو خواهيم کرد.

وي گفت : ما و امريکايي ها با هيئت کارشناساني که اطلاعات لازم را براي تصميم گيري درباره راههاي حل و فصل چنين مسائلي دارند ، به مذاکرات ژنو مي رويم. ما بايد پيوستن سوريه را به کنوانسيون منع تسليحات شيميايي به دست آوريم که اين کشور را ملزم به اعلام مکان همه مخازن تسليحات شيميايي و افشاي برنامه شيميايي اين کشور مي کند.

لاوروف تاکيد کرد:‌ کارشناسان بر اين اساس تصميم گيري خواهند کرد که اقدامات قاطعي بايد به منظور حفظ امنيت تاسيسات ذخيره سازي اتخاذ شود. اين يکي از جنبه هاي فني موضوع است. اين کارشناسي براي پيشبرد برنامه هاي خاص و ويژه در اين زمينه ضروري است.

وزير امور خارجه روسيه همچنين اعلام کرد سوريه بايد کنوانسيون بين المللي ممنوعيت سلاح هاي شيميايي را امضا کند. وي در گفتگو با خبرنگاران گفت پيوستن سوريه به کنوانسيون منع سلاح هاي شيميايي ضروري است.

مسکو به منظور جلوگيري از حملات آمريکا به سوريه روز دوشنبه از دمشق خواست زرادخانه شيميايي خود را تحت نظارت بين المللي قرار داده و سپس آنها را منهدم کند. مقامات سوريه بلافاصله از اين پيشنهاد حمايت کردند.

پس از اين پيشنهاد روسيه، کاخ سفيد از کنگره خواست رأي گيري درباره اقدام نظامي عليه نظام بشار اسد را به تعويق بيندازد.

لاوروف همچنين گفت: ما از حمايت قزاقستان از تلاش هاي کرملين در ارتباط با بحران سوريه و برنامه هسته اي ايران تشکر مي کنيم.

وزير امور خارجه روسيه گفت دو کشور توسعه ظرفيت هاي سازمان پيمان امنيت جمعي را از جمله در  زمينه خروج  نظاميان خارجي از افغانستان موضوعي با اهميت بر مي شمارند.

لاوروف گفت: گام هاي عملي در اين زمينه در نشست آتي سازمان پيمان امنيت جمعي بررسي خواهند شد.

لاوروف گفت: بر اساس برنامه هاي سازمان پيمان امنيت جمعي بيش از 40 طرح وجود دارند که 11 طرح از آنها امسال بررسي مي شوند.


انتهاي پيام/
برچسب ها: لاوروف ، ژنو ، زروسیه ، نشست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار