به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، یكی از علمای وهابیت كه نقش مهمی در احیای تفکرات، ابن تیمیه و شاگردش
ابن قیم جوزیه و محمدبن عبدالوهاب داشته ، عبدالعزیز بن باز است كه نزد
وهابیان به مفتی اعظم مشهور است برای اینكه بیشتر با او آشنا شویم
زندگینامه، فعالیتها، فتواها و تفكرات او را مرور میكنیم.
عبدالعزیز
بن عبدالله بن عبدالرحمن بن محمد بن عبدالله بن باز در بیست و یکم نوامبر
۱۹۱۰ میلادی برابر با چهاردهم ذوالحجّه ۱۳۳۰هجری قمری در شهر ریاض عربستان
سعودی به دنیا آمد. در سال ۱۹۱۳میلادی پدرش باز بن عبدالله و در سال
۱۹۲۱مادرش حفصه بنت سمیح درگذشت. در ۱۹۳۶ عبدالعزیز ابن باز بینایی خود را
از دست داد.
مهمترین استادان او در اصول، فقه و ادبیات عرب، محمود
بن ابراهیم بن عبدالطیف الشیخ، محمد بن عبدالطیف بن حسن الشیخ، سعد بن
محمد بن عتیق القاضی، حامد بن فارص بودند. وی در محضر سعد بخاری تجوید قرآن
را آموخت.
بن
باز بعداز مدتی قرآن را حفظ كرده و نزد سعد وقاص بخاری، تجوید قرآن را
آموخت و علوم شریعت را از مشاهیر علمای نجد مانند؛شیخ محمد بن عبدالطیف بن
حسن الشیخ، شیخ صالح بن عبدالعزیز بن عبدالرحمن بنحسین آل الشیخ، الشیخ
سعد بن حمد آل الشیخ، فرا گرفت كه بیشترین استفاده علمی را از محمود بن
ابراهیم بن عبدالطیف الشیخ، برده است.
بن باز كه صرف شاگردی نزد
اساتید را یك نوع فریب نفس میدانست، عزم خود را راسخ كرده و تلاش تحقیقی
خود را از مهمترین كتب اهل سنت با جدیت تمام ادامه داد تا اینكه در علوم
شریعت، متن حدیث، سند و بحث توحید طبق شیوه سلف و فقه حنبلی به چنان نبوغی
رسید كه از مشهورترین علماء حنفی بشمار رفت.
فعالیتهای مهمّ بن باز بن باز دارای مسئولیت ها و مناصب حکومتی مختلفی بوده است که برخی از آنان عبارتنند از :
- قضاوت
در منطقه «الخرج » به مدت 14 سال و چند ماه بین سالهای 1357تا 1371ق که
زمان تعیین وی به قضاوت جمادی الاخر سال 1357ق بوده است.
- تدریس در دانشکده و آکادمی علوم ریاض از سال 1372ق تا سال 1380ق در علوم فقه توحید وحدیث .
- نایب رئیس دانشگاه اسلامی مدینه منوره از سال 1381ق تا سال 1390ق
- ریاست دانشگاه اسلامی مدینه از سال 1390ق تا 1395ق بعد از وفات رئیس دانشگاه شیخ محمد بن ابراهیم آل الشیخ در رمضان 1389 ق
- رئیس
کل ادارات پِژوهشهای علمی وفتوا و تبلیغ و ارشاد توسط حکم پادشاه در تاریخ
14/10/1395 ق که این منصب تا سال 1414 ق ادامه داشت. گفتنی است که این
منصب هم رتبه ی وزیر است.
- مفتی اعظم عربستان و رئیس هئیت
بزرگان علماء اسلامی و رئیس اداره پِژهشهای زیادی را هم در مجالس علمی و
اسلامی دیگری داشته است که عبارتند از:
رئیس هئیت بزرگان علمای اسلامی (هئیت کبار العلماء): این
هیئت عالی ترین هسته صدور فتوا در عربستان سعودی محسوب می گردد. این هیئت
متشکل از 20عالم دینی است که پیرو مذهب حنبلی با قرائت ابن تیمیه و محمد
ابن عبدالوهاب می باشند این تشکل دارای سوابقی دیرینه است پس از آن که دولت
سوم سعودی که توسط عبدالعزیز بن عبدالرحمان الفصیل آل سعود تشکیل شد هیئت
کبار علما از نظر اداری و فنی گسترش یافته و تشکیلات آن در داخل و خارج از
کشور قوت یافت .
در سال 1391ق شیخ ابراهیم بن محمد آل شیخ به ریاست
هیئت فوق الذکر منصوب گردیده و این هسته به «ادارات تحقیقات علمی و
الافتاء»تغییر نام یافت . شیخ محمد بن آل ابراهیم آل شیخ در سال 1395ق به
عنوان «وزیر عدل»منصوب گردید.
در سال 1395ق شیخ عبدالعزیز بن
عبدالله بن باز به ریاست تشکلات فوق الذکر منصوب و هسته مزبور به «دبیر
خانه ادارات تحقیقات علمی و فتوا و تبلیغات و ارشاد »تغییر نام نهاد.
بنباز و تمجیدهای وهابیانوهابیان،
از وی به عنوان عالم جلیل القدر، شیخ الاسلام و المسلمین مفتی اول داخل
وخارج كشور، علامّه، محدثّ فقیه،یاد میكنند و میگویند: بن باز، مرجع
علماء بود وهرگاه برای علماء مشكلات علمی پیش میآمد جهت حلّ آن به او رجوع
میكردند. دانشگاهی به نام او در ظهران عربستان وجود دارد.
و نیز مسجد بن باز
لازم
به ذکر است پایاننامه «نقد و بررسی دیدگاههای سلفی بن باز» پژوهش پایانی
«ابراهیم قاسمی»، برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذاهب قم
است که در تابستان 1390 دفاع شده است و استاد راهنمای آن «حجت الاسلام دکتر
حمید ملک مکان» و استاد مشاور آن «حجت الاسلام دکتر مصطفی سلطانی»است، به
بررسی و نقد فتاوای سلفی بن باز در موضوعاتی هم چون توحید و شرک، تأویل و
تجسیم، استغاثه و توسل، شفاعت و بدعت و بحث قبور میپردازد.
آثار علمی بن بازبیش
از شصت كتاب و دهها مقاله از عبد العزیز بن باز در زمینه تفسیر، حدیث،
فقه و احكام و غیره به جای مانده است كه به چند نمونه اشاره میكنیم .
1-الفوائد الجلیة فی المباحث الفرضیة.
2- التحقیق والإیضاح، لكثیر من مسائل الحج، والعمرة، والزیارة ( توضیح المناسك).
3-
التحذیر منالبدع، و یشتمل على أربع مقالات مفیدة(حكم الاحتفال بالمولد
النبوی، و لیلة الإسراء والمعراج، و لیلة النصف من الشعبان، وتكذیب الرؤیا
المزعومة من خادم الحجرة النبویة المسمى الشیخ أحمد).
4- رسالتان موجزتان فی الزكاة والصیام.
5- العقیدة الصحیحة و ما یضادها.
6- وجوب العمل بسنة الرسول - صلى الله علیه وسلم - و كفر من أنكرها.
7- الدعوة إلى الله، و أخلاق الدعاة.
8- وجوب تحكیم شرع الله و نبذ ما خالفه.
9- حكم السفور والحجاب و نكاح الشغار.
10- نقد القومیة العربیة.
11- الجواب المفید فی حكم التصویر.
12- الشیخ محمد بن عبد الوهاب ( دعوته وسیرته).
13-
ثلاث رسائل فی الصلاة (1- كیفیة صلاة النبی صلى الله علیه و سلم- 2- وجوب
أداء الصلاة فی جماعة 3- أین یضع المصلی یدیه حین الرفع من الركوع ).
14- حكم الإسلام فیمن طعن فیالقرآن، أو فی رسول الله صلى الله علیه و سلم.
15- حاشیة مفیدة على فتح الباری، وصلت فیها إلى كتاب الحج.
16- رسالة الأدلة النقلیة والحسیة على جریان الشمس و سكون الأرض و إمكان الصعود إلى الكواكب.
17- إقامة البراهین على حكم من استغاث بغیر الله أو صدق الكهنة والعرافین.
18- الجهاد فی سبیل الله.
19- الدروس المهمة لعامة الأمة.
20- فتاوى تتعلق بأحكام الحج، والعمرة، والزیارة.
21- وجوب لزوم السنة، والحذر من البدع ".
او
از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۱ هجری، قاضی شهر خَرج بود. در سال ۱۳۷۱ هجری، ریاست
موسسه علوم شریعت ریاض را بر عهده گرفت. در سال ۱۳۸۱ هجری، به عنوان رییس
دانشگاه اسلامی مدینه برگزیده شد. در سال ۱۴۱۴ به عنوان مفتی بزرگ عربستان
سعودی به مجلس علما معرفی گردید و ریاست آن مجلس را بر عهده گرفت. در ۱۴۰۲،
ملک فیصل و در سال ۱۴۱۲ ملک فهد از او به خاطر خدماتش به وهابیت قدردانی
کردند.
فتاوای قرون وسطایی : هرکس بگوید خورشید ثابت است و زمین می چرخد کافر است (و می توان او را کشت)
هرکس
بگوید خورشید ثابت است و زمین می چرخد کافر است (و می توان او را کشت) بن
بازدر طول عمرخود فتواهای جنجالی و متناقض زیادی صادر کرده ست. او حضور
کفار را در سرزمین عربستان حرم می دانست ولی در جنگ خلیج فارس علیه عراق
حضور کفار را برای نجات بلاد لازم شمرد. او با این که حنبلی و از پیروان
محمد بن عبدالوهاب و معتقد به دعوت سلفیه است، اسامه بن لادن را خارجی و
مرتد اعلام کرد.
او شیعه را نیز کافر اعلام کرده بود. مجله ی
المصور در شماره ی ۲۱۶۶ خود ۱۵آوریل ۱۹۶۶ میلادی در صفحه ی ۱۵ مطلبی را
بصورت زیر منتشر کرده است: نایب رئیس دانشگاه اسلامی (علامه ابن باز) در
آنجا مقاله ای را طی دو ماه در تمامی روزنامه ها منتشر کرده است که در آن
خون هرکسی که بگوید زمین کروی است و ساکن نیست و به دور خورشید می چرخد را
حلال اعلام کرده است. او در کتاب «الادله النقلیه والحسیه علی جریان الشمس
والقمر وسکون الارض وامکان الصعود الی الکواکب» (دلایل نقلی و عقلی بر حرکت
خورشید و ثابت بودن زمین) اعلام کرد که قرآن کریم،حدیث و آموزه های پیامبر
و اکثریت دانشمندان اسلامی ثابت کردهاند که خورشید در حال چرخش و زمین
ثابت است و مخالفان این عقیده را تکفیر کرد.
بنباز مدعی بود:
«اعتقاد
به دوران يا چرخش زمين باطل است و کسي که به اين فرضيه باور داشته باشد،
کافر است، براي اينکه اين فرضيه با قرآن کريم «والجبال أوتادا» و قوله جل و
علا «والى الأرض كيف سطحت» منافات دارد.
تفسير روشن آيه اين است که
زمين کروي نيست و نميچرخد و اين روشن است، اما البته تنها در صورت غضب
خداوند، ميتواند چرخش يا حرکت داشته باشد، كما في قوله سبحانه:
«أَأَمِنْتُمْ مَنْ فِي السَّمَاءِ أَنْ يَخْسِفَ بِكُمُ الْأَرْضَ فَإِذَا
هِيَ تَمُورُ أَمْ أَمِنْتُمْ مَنْ فِي السَّمَاءِ أَنْ يُرْسِلَ
عَلَيْكُمْ حَاصِبًا فَسَتَعْلَمُونَ كَيْفَ نَذِيرِ ». و وَقَوْله
«وَجَعَلْنَا فِي الْأَرْض رَوَاسِي »؛ يعني زمين را با کوهها، ميخکوب
كردهايم تا به حرکت درنيايد و آرامش مردم برهم نخورد».
«وقد ذكر
الله سبحانه أن الشمس والقمر يجريان في فلك»؛ يعني خداوند از حرکت خورشيد و
ماه خبر داده است و اگر زمين نيز بر محور خود ميچرخيد، خداوند از آن خبر
ميداد، اما خداوند از حرکت کردن زمين خبري نداده است. بسياري از علماي
دانش ستارهشناسي گفتهاند: زمين ميچرخد و خورشيد ثابت است، اين اقوال
کفرگويي و انکار کتاب و سنت سلف صالح است.
بنباز همچنين گفته است:
هنگامي
که جوان بودم و چشمان قدرتمندي داشتم با چشمان خودم به خورشيد نگاه
ميکردم و حرکت خورشيد را ميديدم. پس اگر زمين در حال حرکت باشد، چگونه ما
آن را حس نميکنيم و در آرامش هستيم؟ پس چگونه کشتيهاي بزرگ در درياها
حرکت ميکنند و چپ نميشوند؟
عبدالكريم بن صالح الحميد نيز در كتابش
«هداية الحيران في مسألة الدوران»، (ص 12ـ 32 ) با دفاع از اين فتوا به
نقض نظريه چرخش زمين پرداخته و نوشته است:
برخي علوم و فرضيهها فاسد و
تباهگر و ملحدانه است؛ از جمله اين اعتقادات، باور به کروي بودن و چرخش
زمين است... و باور به دوران زمين، خطايي بسيار بزرگتر از نظريه جهش و
تکامل انسان از ميمون است ». ص 33: «كل دليل من الكتاب والسنة على دوران
الأرض فهو تأويل باطل».
همچنين «ابن عثيمين» در کتاب «مجموع فتاوى و
رسائل محمدبن صالح العثيمين»: (ج / 3 الفتوى شماره 428 صفحه 153)، به
معلمان اخطار ميدهد که از تدريس آن بخش از درس علوم و جغرافيا که از حرکت
زمين سخن گفته ميشود، خودداري کنند، چون اين مطلب باعث مفسده و گمراهي
دانشآموزان است
دستور به تخریب حرم نبویدر
سایت رسمی بن باز، در قسمت "نور علی الدرب" سوالی تحت عنوان "حکم القباب
علی القبور و شبهة قبة التی علی قبر الرسول {حکم وجود گنبد بر قبر ها و
گنبد ساخته شده بر قبر رسول الله ص پرسیده شده که در پایین می بینید:
حق آن است که این گنبد [گنبد پیامبر (ص)] نابود شود. بن
باز در جواب این سوال،فتوا داده که:اما در مورد گنبدی که بر روی قبر
پیامبر است باید گفت این گنبد در قرون متاخر و توسط حاکمان نادان ساخته شده
است و اگر از بین برود اشکالی ندارد بلکه حق آن است که این گنبد نابود
شود.
دشمن امیرالمؤمنین علیه السلام و شیعیان ایشانمرحوم
آیه الله العظمى سید محسن حکیم قدس سره که مرجع شیعیان و زعیم حوزه علمیه
نجف بود، در سفرى که به عربستان داشت ، در جلسه اى با « بن باز » مفتى آن
روز آن کشور (که نابینا بود) مواجه شد.
بن باز، ظاهرا به دیدن آقاى
حکیم رفته بود ولى در واقع قصد داشت با ایشان جدال کند و افکار وهابیگرى
خود را مطرح نماید. در این جلسه ، بن باز، از آیه الله حکیم پرسید: شما
شیعیان چرا به ظواهر قرآن عمل نمى کنید؟ آیه الله حکیم در جواب گفتند: این
دیدار جاى چنین صحبت هایى نیست ، بگذارید به احوالپرسى برگزار شود.
بن
باز، سماجت کرده و خواستار دریافت جواب شد. آیه الله حکیم ، ناچار به بن
باز گفتند: اگر قرار باشد به ظاهر قرآن تکیه کنیم و همان را معیار عمل به
آن قرار دهیم ، باید معتقد شویم که شما به جهنم خواهید رفت !
بن
باز، با تعجب پرسید چرا؟ آیه الله حکیم گفتند: چون قرآن مى فرماید: و من
کان فى هذه اعمى فهو فى الاخره اعمى و اضل سبیلا(؛سوره اسراء، آیه 72 ((کسى
که در این جهان (از دیدن چهره حق ) نابینا باشد، در جهان آخرت هم نابینا و
گمراه تر خواهد بود)). و شما که از دو چشم نابینا هستید، طبق ظاهر این آیه
باید در آخرت هم نابینا باشید و در زمره گمراهان که اهل جهنمند، قرار
بگیرید. بنابراین ظاهر بسیارى از آیات قرآن مقصود نیست !
بن باز
گفته بود اگر قرار است حضرت علی چشمهایم را شفا دهد اصلا نمی خواهم این چشم
ها بینا شود . این قدر بغض اهل بیت در دل این مفتیان وهابیت هست و ببینید
خدا به چه روز آنها را انداخته . همین بن باز گفته بود ۴۰سال در مدینه
مسجدالنبی نمازخواندم ولی هنوز به پیامبر سلام نداده ام...
هیأت
عالی افتای سعودی پیرامون سؤالی دربارهی ارتباط و رفت و آمد و ازدواج با
شیعیانی كه هنگام بلندشدن از زمین «یاعلی، یاحسین» میگویند، چنین فتوا
صادر كردند كه اگر واقعیت چنین است كه آنها علی و حسن و حسین علیهم السلام و
مانند آنها را میخوانند، در این صورت آنها مشركند و دچار شرك اكبر
شدهاند كه از دین اسلام خارجند پس ازدواج زنان مسلمان ما با آنها و ازدواج
زنان آنها با ما حلال نیست و خوردن گوشتی كه آنها ذبح كردهاند نیز بر ما
حلال نیست
این فتوی به امضاء چهارتن از اعضای هیأت عالی سعودی رسیده كه رئیس هیات عبدالعزیزبن عبدالله بن باز بود.
آتش افروز اختلافات شیعه و سنیمفتي أعظم عربستان شيخ عبد العزيز بن باز استفتاء شده: نظر شما نسبت به تقريب ميان شيعه و اهل سنت چيست؟پاسخ داده:
همچنین اختلاف عقيده ميان شيعه و اهل سنت را چنين ترسيم كرده:
(مجموع
فتاوي ومقالات لابن باز ج 5 ص 156):تقريب ميان شيعه و اهل سنت ممكن نيست؛
زيرا عقائد اين دو باهمديگر سازگاري ندارد و همبستگي ميان آنان امكان پذير
نيست همانگونه كه نمي شود اهل سنت با يهود، نصاري و بت پرستان در يك جا گرد
هم جمع شوند، همچنين به خاطر اختلاف اعتقادي كه ميان شيعه و اهل سنت هست،
تقريب ميان آنان امكان پذير نيست.
وي در كتابي كه با حمايت حاكمان
مكه و مدينه در همين سالهاي اخير به نام «مسألة التقريب» منتشر شد، اولين
پيش شرط وحدت و تقريب با شيعه را إثبات مسلمان بودن شيعه دانسته
است!!!)كتاب «مسألة التقريب بين أهل السنّة والشيعة» رساله فوق ليسانس دكتر
قفاري است كه اخيراً در كشور سعودي، بارها چاپ شده است. جهت آگاهي بيشتر
به ج 2 ص 253، از چاپ پنجم این کتاب مراجعه شود)
عبد العزيز قارئ از
علماي بزرگ مدينه منوره رسماً اعلام كرد كه ما امروز در برابر دشمن مشتركي
هستيم كه داراي سه زاويه مي باشد: امريكا، يهود و روافض (شيعه) و حوادث
عراق و لبنان ثابت كرد كه هدف اصلي اين دشمنان اهل سنت و جماعت هستند و ما
بايد در برابر اين دشمنان متحد باشيم.
تا آن جا كه مي گويد: كساني
كه بر اين باور هستند كه اهل سنت داراي يك مذهب هستند بايد تلاش كنند
اعتقاد به مذاهب اربعه را از محدوده اهل سنت و جماعت خارج كنند؛ و گرنه اين
مذاهب چهارگانه فقهي وسيله انحراف جامعه خواهد بود.جريدة الرسالة - الجمعة
7 رجب 1426 ه' الموافق 12 أغسطس 2005 م(.
تکفیرخلیفه دوم جمله مشهور خلیفه دوم که حسبنا کتاب الله را بن باز چنین نقض می کند:
شکی
نیست که سنت مطهر پیغمبر اصل دوم دین اسلام است!!و همانا عظمت و مکانت سنت
پیغمبر در بالاترین ربته بعد از قرآن کریم قرار دارد به اجماع اهل علم!و
سنت پیغمبر حجت پابرجا و استوار و خودکفایی بر جمیع مسلمانان است!
پس
هر کسی که سنت را پس بزند«یا»آن را انکار کند«یا» »»»اصلا فکر کند که می
تواند از آن اعراض کرده و فقط به قرآن اکتفاء کند«««پس بلاشک او به یک
گمراهی بعید و به بزرگترین کفر مبتلاء شده!!! و اصلا او مرتد از اسلام است
به خاطر این گفته اش!چون که او با این سخنش و با این طرز فکر خود خدا و
رسول را دروغ گو می داند!و به آن دستوراتی که خدا و رسولش به او داده اند
دهن کجی می کند!و اصلا یکی از بزرگترین اصول دین را منکر می شود که خدا
دستور به التزام به آن اصل را داده! و گفته به آن اصل اعتماد کنید و دین را
از آن بگیرید.!!!!(مجموع فتاوى العلامة عبد العزيز بن باز-ج8-ص132)
توهین به همه برای اثبات وهابیتدر
سایت مفتی اعظم وهابیت عربستان فتوایی بن باز وجود دارد که معنای وهابیت
را از دید ایشان شرح میدهد خلاصه ترجمه این فتوا را در ذیل می آوریم.
سوال کننده: جناب شیخ بعضی از مردم علمای عربستان سعودی را وهابی مینامند ، از این نام گذاری خوشحال هستید؟
جواب جناب بن باز:بله
این لقب مشهوری است برای علمای معتقد به توحید که منسوب به امام محمد ابن
عبد الوهاب هستند است که در نیمه دوم قرن دوازدهم مردم را به سوی خدا
خواند ایشان برای مردم توحید و شرک را بیان کرد و خدا به وسیله او توحید را
بیان کرد و مردم داخل به توحید شدند(یعنی مردم عربستان که سنی بودند تا
نیمه دوم قرن دوازدهم مشرک بودند و با آمدن محمد بن عبد الوهاب موحد
شدند)فایده عظیمی به مسلمانان جزیرت العرب رسید.
هر کس که طرفدارش
باشد به او میگویند وهابی این نسبت به شیخ امام محمد بن عبد الوهاب است نه
وهاب بن رستم. و این لقب شریف و نجیبی است برای مردم عربستان معنای لا اله
الا الله را بیان کرد (یعنی مردم سنی عربستان قبل از آمدن عبدالوهاب مشرک
بودند)در عیینه نزدیک ریاض مردم را به توحید دعوت کرد (یعنی قبل از آن مردم
سنی مذهب ریاض مشرک بودند) و در دریه اسلام را گسترش داد آنجا اسلام گسترش
پیدا کرد (یعنی قبل از آن مردم سنی مذهب دریه مسلمان نبودند)گنبد های روی
قبر ها خراب شد و توحید بین مردم پخش شد و مردم معنی حقیقی لا اله الا لله
را فهمیدند(یعنی معنی لا اله الا لله خراب کردن گنبد مردم سنی ریاض بوده و
معنای لا اله الا الله این نیست که فقط الله را بپرستیم)و لقب وهابیت لقب
معروف و شریفی است....
بن باز خادم و غلام رژیم صهیونیستیدر
سال 1372هـ . ش و مقارن با ايامي كه تلاش گسترده اي در راستاي عادي سازي
روابط ميان برخي كشورهاي اسلامي خاصه عربي با رژيم اشغالگر قدس صورت مي
گرفت.
شيخ بن باز مفتي وقت عربستان طي مصاحبه اي با دكتر عبداللّه
الرفاعي سردبير هفته نامه عربستاني «المسلون» به پرسش هاي متعددي پاسخ داد
كه مضمون اين مطالب در آن ايام بعنوان «فتواي صلحبا اسرائيل» انعكاس گسترده
اي در جهان اسلام داشت.
بسياري معتقد بودند اين اقدام، اولين گام
در راه لغو محاصرة اقتصادي رژيم اشغالگر قدس بوده و عربستان تحت فشار
آمريكا مجبور به اين مسئله شده است.
عبدالعزيز بن باز در پاسخ به اولين سؤال هفته نامه المسلمون درباره «جواز صلح با اسرائيل» نوشت:
«در صورتي كه وليّ امر مسلمين! ضرورت و مصلحت بداند ميتواند با دشمن بطور دائم يا موقت صلح نمايد. خداوند متعال ميفرمايد:
«وان
جنحوا للسلم فاجنح لها و توكّل علي الله انه هوالسميع العليم» اگر دشمنان
به صلح روي آوردند، آن را بپذير و بر خدا توكل كن. او ميشنود و ميداند.
پيامبر
خدا ـ ص ـ اين عمل را انجام داد و با اهل مكه مصالحه كرد و به مدت 10 سال
جنگ را ترك كرد. تا از اين طريق جان مردم را حفظ و از خونريزي جلوگيري كند.
بن باز ميافزايد: پيامبر با بسياري از قبايل عرب صلح كرد ولي زماني كه
خداوند به دست او مكه را فتح كرد عهد خود را با اهل مكه شكست.
بن باز اضافه ميكند:
«ممكن
است نياز و مصلحت اسلام ايجاب كند كه صلح دائم برقرار شود ولي در صورت
مرتفع شدن اين نياز، صلح فسخ مي گردد، همانگونه كه پيامبر عمل كرد.»
وي
در پاسخ به اين سؤال هفتهنامه المسلمون كه «آيا زيارت مسجدالاقصي جايز
است؟» مينويسد: «زيارت مسجدالأقصي و نماز گزاردن در آن سنت است و انجام اين
سنت به فراهم شدن شرايط بستگي دارد. پيامبر ميفرمايند: زيارت سه مسجد واجب
است: مسجدالحرام، مسجد من (مسجد مدينه) و مسجدالاقصي.
بن باز در
پاسخ به پرسش المسلمون درباره مخالفان فلسطيني سازش عرفات و رژيم صهيونيستي
مينويسد: به همه فلسطينيها نصيحت ميكنيم كه بر سر صلح با اسرائيل با هم
همكاري كنند و براي جلوگيري از خونريزي و تضعيف دشمنان كه به تفرقه و
اختلاف دعوت ميكنند، با هم تعاون و همكاري داشته باشند.
شيمون پرز
نخست وزير رژيم صهيونيستي از فتواي شيخ عبدالعزيز بن باز مفتي عربستان در
مورد جواز صلح با اسرائيل استقبال كرد. وي طي اظهاراتي گفت:
«من از
اين اظهارات بسيار مسؤولانه كه ثابت ميكند قرآن خواهان خود گذشتگي و صلح
است استقبال ميكنم!» پرز اظهار اميدواري كرد كه مقامات سعودي طبق مضمون
فتوا عمل كنند و تأكيد نمود كه بسياري از مسؤولين ديني يهود، مسيحي و
مسلمان از صلح حمايت مينمايند. وي گفت خوب است كه حزبالله لبنان از مفتي
سعودي تبعيت و پيروي كند!
این فتوا مورد اعتراض علمی شیعه و سنی جهان اسلام قرار گرفت.
رد همه فتاوای بن باز توسط پسرش احمداحمد
بن باز مدیر موسسه خیریه بن باز در خبری که در 14سپتمابر2008 و در قالب
گفتگو با روزنامه وطن سعودی منتشر شد فتاوای پدر را مبتنی بر هوای پدر و
غیر قابل اجرا برای همه اوقات دانست. علاقه مندان برای مطالعه کل گفتگو به
این آدرس مراجعه کنند:http://www.elbashayer.com/?page=viewn&nid=16213
مرگ بن باز در
روز پنج شنبه سیزدهم ماه مه سال ۱۹۹۹ (یازدهم محرم۱۴۲۰ هجری قمری) در سن
نودسالگی، شیخ عبدالعزیز بن باز مرد. ملک فهد و ولیعهد عبدالله بن فهد، در
مسجدالحرام مکّه بر جنازه او نماز خواند.
منابع:
-
عفیفی، اتحاف النبلاء بسیرة العلامة عبدالرزاق، مكه، ص 105؛ عمیر مدخلی،
شیخ ربیع بن هادی، تذكیر النابهین بسیر أسلافهم حفاظ الحدیث السابقین
اللاحقین (بی جا)، (بی تا)، ص 320.- شحود، علی بن نایف، مشاهیر أعلام المسلمین، حقوق الطبع متاحة للهیئات العلمیة والخیریة، ص139.-
دویش، أحمد بن عبدالرزاق، فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلمیة والإفتاء،
ریاض، رئاسة إدارة البحوث العلمیة والإفتاء - الإدارة العامة للطبع، چاپ
اول، ج3، ص486. «إذا كان الواقع كما ذكرت من دعائهم علیا والحسن والحسین
ونحوهم فهم مشركون شركا أكبر یخرج من ملة الإسلام، فلا یحل أن نزوجهم
المسلمات، ولا یحل لنا أن نتزوج من نسائهم، ولا یحل لنا أن نأكل من
ذبائحهم».-
بن باز، عبدالعزیز، نواقض الإسلام، سعودی، وزارة الشؤون الإسلامیة
والأوقاف والدعوة والإرشاد، 1410هـ چاپ اول، ص2: الثانی «من جعل بینه و بین
الله وسائط یدعوهم و یسألهم الشفاعة و یتوكل علیهم فقد كفر إجماعا».-
بن باز، عبدالعزیز، مجموع فتاوى، عربستان، موقع الرئاسة العامة للبحوث
العلمیة والإفتاء، ج5، ص156 «التقریب بین الرافضة و بین أهل السنة غیرممكن؛
لأن العقیدة مختلفة، فعقیدة أهل السنة والجماعة توحید الله وإخلاص العبادة
لله سبحانه وتعالى، وأنه لایدعى معه أحد لاملك مقرب ولا نبی مرسل، وأن
الله سبحانه وتعالى هو الذی یعلم الغیب، ومن عقیدة أهل السنة محبة الصحابة
رضی الله عنهم جمیعا والترضی عنهم والإیمان بأنهم أفضل خلق الله بعد
الأنبیاء وأن أفضلهم أبوبكر الصدیق، ثم عمر، ثم عثمان، ثم علی، رضی الله عن
الجمیع، والرافضة خلاف ذلك فلا یمكن الجمع بینهما، كما أنه لایمكن الجمع
بین الیهود والنصارى والوثنیین و أهل السنة، فكذلك لایمكن التقریب بین
الرافضة وبین أهل السنة لاختلاف العقیدة التی أوضحناها».-
بن باز، عبدالعزیز، رسالة الأدلة النقلیة، والحسیة على جریان الشمس وسكون
الأرض وإمكان الصعود إلى الكواكب، مكه لطباعه والاعلام، 1395ه، ص 17.- بن باز، عبدالعزیز، مجموع فتاوى: تحقیق و چاپ، محمد بن سعد الشویعر، موقع الرئاسة العامة للبحوث العلمیة والإفتا، ج3، ص62.-
Who's Who in Saudi Arabia 1978-1979, pg. 53. Part of the Who's Who
series. Edited by M. Samir Sarhan. Jeddah and London: Tihama and Europa
Publications
- .Who's Who in the Arab World 1990-1991, pg. 123.
Part of the Who's Who series. Edited by Gabriel M. Bustros. Beirut:
Publitec Publications, 10th ed.
- Words of Advice Regarding
Da'wah" by 'Abdul 'Azeez ibn 'Abdullaah ibn Baaz (translated by Bint
Feroz Deen and Bint Abd al-Ghafoor), Al-Hidaayah Publishing and
Distribution, Birmingham: 1998, Page 9-10
- Sheikh `Abd
al-Wahhâb al-Turayrî, former professor at al-Imâm University in Riyadh.
"Sheikh Ibn Baz on the roundness of the Earth". Retrieved 9 February
2013.
- http://www.binbaz.org.sa/mat/18030
- Holden, David (1982). The House of Saud. p. 262. ISBN 978-0030437311.
- http://hajj.ir/14/39946
- http://www.binbazfoundation.org/
- http://www.bin-baz.com/
http://www.vahhabiyat.com/showdata.aspx?dataid=6032&siteid=1