آمریکایی‌ها به خوبی می دانند که حمله آمریکا به سوریه، نه به خاطر گازسارین، بلکه به خاطر گازطبیعی است؛ مخالفت بشار اسد با عبور خط لوله گاز قطر به اروپا از طریق سوریه، باعث شدتا آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، قطر، عربستان سعودی، ترکیه و سایرین، برای سرنگونی اسد مصمم شده و از تروریست‌ها پشتیبانی کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "کانترپانچ" در مقاله‌ای به قلم "لاین داین" می‌نویسد: ما اکنون شاهد آخرین دست و پا زدن‌های مضحک یک امپراطوری رو به زوال هستیم. این امپراطوری، در عین حال که بشر را به نابودی تهدید می‌کند، با مسخره بازی بی‌پایان خود، ما را دچار انزجار کرده و در حالی که انسان حیله گر و دورویی چون جان کری اعلام می‌کند که «الان زمان آن نیست که در سکوت به تماشای قتل عام مردم بنشینیم»، باید در جوابش پرسید که دنیا باید تا کی در برابر قتل عام مردم به دست دولت آمریکا سکوت کند؟

*** آمریکا با گرفتن جان مردم، ادعای کمک به آنها را دارد
نامزد سابق دموکراتیک و کسی که پیش از این ادعا می‌کرد مخالف جنگ است، در حالیکه تظاهر می‌کند بسیار خشمگین است، از حمله شیمیایی سوریه که به احتمال بسیار زیاد ، با توطئه آمریکا و به دست تروریست‌های مزدورش صورت گرفته، صحبت می‌کند. با این حال واشنگتن شدیدا تلاش می‌کند تا مخاطبان مردد خود را متقاعد کند که بشار اسد مسبب این اقدام است تا بدین ترتیب، آمریکا بهانه‌ای برای نابود کردن وی و هزاران نفر از مردم بی گناه سوریه را داشته باشد. پوتین این توضیحات را مهمل و بی‌معنی خواند و جان کری را یک دروغگو نامید. حتی سازمان ملل به این نتیجه رسیده است که حملات اولیه شیمیایی، به دست شورشیان مورد حمایت آمریکا صورت گرفته است.
همانطور که در بسیاری از جنگ‌های دیگر آمریکا شاهد بودیم، آمریکا ادعا کرده است که جان مردم بی‌گناه را با کشتن  و ناقص العضو کردن  و یا مسموم ساختن محیط  زندگی آنها، نجات می‌دهد و در حال حاضر نیز به خاطر ادعایی که در مورد استفاده اسد از گاز سارین مطرح کرده است، خود را برای حمله به سوریه آماده می‌کند.

*** حمله آمریکا به سوریه، نه به خاطر گاز سارین، بلکه به خاطر گاز طبیعی است
اما جان کری خود به خوبی می‌داند که حمله آمریکا به سوریه، نه به خاطر گاز سارین، بلکه به خاطر گاز طبیعی است. اول اینکه، روسیه، بزرگترین حامی سوریه، صادرکننده اصلی این ماده به شمار می‌رود و 40 درصد از نیاز اروپا را تامین می‌کند. از این رو این مسئله اهرم فشار بزرگی برای روسیه به شمار می‌رود. اگر این کشور بیش از حد از سوی متحدان آمریکا در ناتو آزرده خاطر شود، می‌تواند با قطع صادرات گاز، کار آنها را تلافی کند؛ همانطور که پیش از این نیز بارها این کار را انجام داده است.
برای رهایی از این وابستگی، اروپا به منبع دیگری از گاز طبیعی نیاز داشت. در نتیجه، قطر یک خط لوله جدید از طریق سوریه را به اروپا پیشنهاد داد اما بشار اسد با این کار موافقت نکرد. روسیه مهمترین حامی و پشتیبان بشار اسد است و از سال 1971، کشتی‌های نیروی دریایی این کشور در بندر طرطوس سوریه لنگر گرفته‌اند. امتناع اسد از این کار، باعث شد تا آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، قطر، عربستان سعودی، ترکیه و سایرین، برای  سرنگونی اسد مصمم شوند و از تروریست‌ها پشتیبانی کنند. این گروه، با هدف نابودی سوریه، خود را «دوستان سوریه» نامیدند. اسرائیل، دشمن دیرینه سوریه نیز از این دشمنی حمایت می‌کند؛ هرچند که تشدید این خصومت‌ها، می‌تواند به محو شدن این کشور منفور از نقشه جهان منجر گردد.

*** اروپا در خصوص گاز طبیعی، کاملا به روسیه وابسته است
با این همه، سوریه با کشیدن خط لوله‌ای که از ایران سرچشمه می گیرد، موافقت کرده است. با در نظر گرفتن این موضوع که منبع گاز طبیعی ایران تا حد زیادی کمتر از قطر است، این کشور به سختی می‌تواند آسیبی به منافع روسیه وارد کند و از آنجایی که این کشور یکی از متحدان روسیه به شمار می‌رود، جریان گاز به اروپا، هنوز هم می‌تواند از جانب موسکو کنترل شود. از این رو اروپا به روسیه وابسته است؛ مخصوصا در زمستان‌های طاقت فرسایی که مردم زیادی از سرما یخ می‌زنند. در حالیکه فرانسه تنها 14 درصد گاز خود را از روسیه وارد می‌کند و میزان واردات انگلیس از این کشور صفر است، بسیاری از کشورهای اروپایی کاملا به گاز طبیعی روسیه متکی هستند.
بنابراین، حمله به سوریه، در واقع آغاز جنگ با روسیه خواهد بود و به همین خاطر است که کشتی‌های جنگی روسیه، در دریای مدیترانه گشت‌زنی می‌کنند. روسیه در برابر تهدید آمریکا سکوت نخواهد کرد و یک کشتی جنگی چینی نیز برای نشان دادن حمایت خود از روسیه و سوریه، در این آب‌ها ظاهر شده است. آغاز این جنگ از طرف آمریکا، می تواند به شروع جنگ جهانی سوم و فاجعه‌ای جهانی منجر گردد.

*** رسانه‌ها نیز به نوعی مخالفت خود را با تصمیم اوباما ابراز می‌کنند 
صدای مخالفان حتی در رسانه‌های جریان اصلی نیز شنیده می‌شود، هرچند این کمک چندانی نمی‌کند، اما آنها خواهند دانست که آغاز یک جنگ علیه سوریه و روسیه، موجب رنجش و وحشت تمام مردم، از جمله آنهایی که به تماشای این زد و خورد نشسته‌اند، خواهد شد. حتی روزنامه «نیویورک تایمز» نیز عکسی از شورشیان سوری را در صفحه نخست خود چاپ کرده است که نشان می‌دهد شورشیان، زندانیان را درحالیکه روی زمین زانو زده‌اند و سرهایشان به زمین نزدیک شده، اعدام می‌کنند. تصاویر بسیار بدتری در مورد شورشیان وجود دارد و تایمز نیز مطمئنا این موضوع را می‌داند اما این عکس را به این خاطر انتخاب کرده تا به نحوی جلوی اوباما و جنگ طلبانی که از وی حمایت می‌کنند را بگیرد. اظهارات جنگ طلبانه مک کین در «سی ان ان» نیز توسط شهروندان خشمگین، در شورای شهر به چالش کشیده شده است. 
در حالیکه آمریکا در مورد خواسته مرگبار خود تردید دارد، خود اوباما نیز هنوز در این خصوص مردد است و ما تنها می‌توانیم امیدوار باشیم که وی از این کار صرف نظر کند. باور کردن آن سخت است اما او ثابت کرده که مضحک‌تر از بوش است و اگر این روال ادامه پیدا کند، رئیس‌جمهور بعدی آمریکا یک هنرپیشه کمدین و یا حتی یک دلقک واقعی خواهد بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار