با ورود اتباع کشور افغانستان به صورت قاچاق به مرزهای شرقی ، این روزها شاهد موجی از نگرانی در زمینه ی ابتلا به بیماری وبا در شهرستانهای شرقی کرمان هستیم.

وقتی خرداد امسال خبر رسید که وبا در افغانستان شایع شده است، بیم آن می‌رفت که این بیماری بالاخره دامن ایران را نیز بگیرد.

اکنون بعد از گذشت 3 ماه گزارش هایی از موارد ابتلا به این بیماری در ایران ، کرمانیها را نگران کرده است.

موردی از بیماری وبا در بین شهروندان شرق استان دیده نشده است

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهرستان بم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان گفت:تا کنون هیچ موردی از بیماری وبا در بین شهروندان شرق استان دیده نشده است.

دکتر رجایی با اشاره به اینکه این بیماری فقط در بین افاغنه غیر مجاز شایع است ، افزود: تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری رعایت بهداشت فردی ، شستشوی بهداشتی و کامل میوه ها و سبزیجات و استفاده نکردن از مواد غذایی غیر بهداشتی است.

از به کار گیری افاغنه غیر مجاز در مزارع و باغات خودداری کنید.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهرستان بم به کشاورزان شرق استان تأکید کرد : از به کار گیری افاغنه غیر مجاز که به صورت غیر قانونی و قاچاق وارد کشور شده اند در مزارع و باغات به طور جدی خودداری کنند.

دکتر رجایی به مردم نیز توصیه کرد: در صورت مشاهد اسهال شدید با فوریت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

از آنجاییکه شهرستان های شرقی استان کرمان در مسیر قاچاق انسان از افغانستان به سمت مرکز ایران قرار دارند لذا همین باعث بروز مشکلات فراوان و هزینه های سنگین برای این شهرستانها شده است که ابتلا به بیماری "وبا" تنها یکی از این تهدیدات است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهرستان بم با اعلام اینکه طی 2 روز گذشته در 2 تصادف خودروی حامل افاغنه غیر مجاز ، 4 نفر کشته و 12 نفر مصدوم شدند ، افزود: هم اکنون این مصدومان در بیمارستان پاستور بم بستری هستند.

دکتر رجایی با اشاره به اینکه قاچاقچیان انسان در هر خودرو به طور متوسط 15 تا17 نفر را جای می دهند ، خاطرنشان کرد: سرعت بالای این خودروها در جاده ها باعث نا امنی و به دنبال آن بروز تصادفات با آمار بالای مصدومان می شوند.

وی تصریح کرد: این افراد علاوه بر اینکه باید تحت عمل جراحی قرار گیرند ، از نظر انواع بیماری های واگیر و عفونی بویژه "وبا"نیز باید مورد آزمایش قرار گیرند.

دکتر رجایی خاطرنشان کرد: همین امر سبب شده بیمارستان ها در معرض خطر آلودگی به انواع بیماری ها قرار گیرند که باید برای جلوگیری از این بیماری ها همه تجهیزات و امکانات آنها با صرف هزینه های زیادی ضد عفونی شوند.

هر افغانی بین یک و نیم تا دو میلیون تومان هزینه درمان دارد

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهرستان بم گفت: به طور متوسط هر افغانی بین یک و نیم تا دو میلیون تومان هزینه درمان دارد که این مبالغ برگشت ندارند.

دکتر رجایی افزود: این اتباع بیگانه علاوه بر اینکه قادر به پرداخت هزینه های خود نیستند ، تخت های بیمارستان را نیز پر می کنند.

هم اکنون آنچه کرمان را تهدید می کند ابتلاء به بیماری وباست که این روزها از کشور افغانستان به چند شهر ایران وارد شده است و اکنون با توجه به فصل برداشت پسته در کرمان و ورود افاغنه ی غیرمجاز به این استان ، این ضرورت احساس می شود تا مسئولان کشور بیشتر مراقب مرزهای کشور باشند./س

گزارش از : علیرضا خواجه نظامی

برچسب ها: گزارش ، وبا ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
لعنت به افاغنه کثیف و مریز و ناقل