طراح عروسک و عروسک گردان «چرا»، «سنجد»، و «کلاه قرمزی» معتقد است که جشنواره فیلم کودک و نوجوان می‌تواند کودکان و خانواده‌ها را با سینما آشتی دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمد اعلمی که تا فیلم‌های «در به در ها»، «جوجه اردک من» و «کلاه قرمزی و سروناز» با آثار و فعالیت‌های عروسکی او در جشنواره فیلم کودک و نوجوان حضور داشته، در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گفت: جشنواره بستری است که می‌تواند هم کودک و هم خانواده را با سینما آشتی دهد و می تواند ویترین سینمای کودک باشد.

او افزود: در این یکی دو سال اخیر جشنواره با محصولاتش کمی جان گرفته، اما هنوز تا رسیدن به دوران اوج خود راه درازی پیش رو دارد. حدود شش سالی بود که سینمای کودک تقریبا مرده بود و الان دوباره دارد جان می‌گیرد.

اعلمی با اشاره به دلایل این تولد دوباره گفت: طی دو، سه سال اخیر مسئولان جشنواره به سینمای کودک اهمیت داده‌اند و اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، آثار سینمای کودک نسبت به دوره افت خود، در حال رشد است اما اگر حمایت‌های لازم از این سینما صورت نگیرد، دوباره به همان روند گذشته برمی‌گردیم. ما گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که رسالت مهم سینما فرهنگ سازی و سرگرمی است یعنی باید هر دوی اینها را در کنار هم پیش ببریم و اگر فقط یکی را جلو ببریم، موفق نخواهیم شد. باید بپذیریم که بخشی از بدنه سینمای ما، کودک است و بخش مفرح و شاد سینمای ما همین کودکان هستند که خانواده‌ها را به سینما می‌کشانند و خانواده‌ها هم سینما را از بعد اقتصادی تامین می‌کنند. در نتیجه، زمانی بخش اقتصادی سینما رشد خواهد کرد که به کودک و سینمای او اهمیت داده شود و در اینصورت است که بخش فرهنگی و بزرگسال سینما هم توسط همین کودکان حمایت خواهد شد.


او با اشاره به این که حتی دو فیلم خوب هم می تواند به جشنواره اعتبار دهد، ادامه داد: طبیعتا جشنواره خوراک می خواهد و هرچه فیلم‌های فاخری داشته باشیم سربلندتر خواهیم بود.
اعلمی درباره تاثیر تلویزیون در سینمای کودک چنین گفت: در این سالها همیشه تلویزیون بستری برای ارائه خوراک به سینمای کودک بوده است و ویترین تبلیغ سینمای کودک است مثل «کلاه قرمزی» که از تلویزیون شروع شد و به سینما رفت. یا مثلا «قورباغه سبز» که آن را در تلویزیون می‌دیدیم و همان ایده‌ای شد برای ساخت فیلم «گلنار». یا «خونه مادربزرگه» دستمایه‌ای شد تا مرضیه برومند برای فیلم «الو الو من جوجوام!» از شخصیت‌های آن استفاده کند و همینطور در مورد «شهر موش‌ها» این اتفاق رخ داد.

او درباره دلایل موفقیت کارهای عروسکی بیان داشت: در همه بخش‌ها، همه در این فکر هستند که چقدر از یک عروسک پول در می‌آورند. این افراد فقط به منافع کوتاه مدت فکر می‌کنند، در صورتی که «کلاه قرمزی» از همان ابتدا به منافع بلند مدت فکر کرده که الان هم از نظر اقتصادی و هم از لحاظ محبوبیت به جایگاه خوبی رسیده است. در این زمینه باید بگویم متاسفانه عروسک‌هایی مثل «چرا» و «پنگول» فدای نگاه و سیاست غلط تهیه کننده و کارگردانش شدند.

طراح و سازنده عروسک «دانی و من»، «چرا» و «سنجد» گفت: حمایت فقط نباید از سوی بخش دولتی باشد و باید بخش خصوصی هم از سینمای کودک حمایت کند. تولید «شهرموش‌ها2» در بخش خصوصی شاهد این مطلب است و به عقیده من، این یکی از موفق‌ترین کارهای کودک سی سال اخیر خواهد شد، چراکه تمامی عوامل آن افرادی هستند که کار کودک، حیطه اصلی فعالیت‌شان بوده است.

او در پایان گفت: من حدود بیست سال است که در زمینه کودک کار می‌کنم. من و امثال من، افراد گمنامی هستیم که بیشتر از خودمان، محصولات‌مان دیده می‌شوند.

بیست‌ و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامی‌داشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا، از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برگزار خواهد شد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار