به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، مهندس سید مهدی پورهاشمی ضمن اعلام خبر فوق افزود: این آزمایش با اعمال شعله مستقیم و متمرکز روی تعدادی از درب ها و پانل های ضد حریق که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، آغاز شد و پس از حدود 120 دقیقه، مقاومت این مصالح مقابل حرارت تقریبی 1200 درجه سانتیگراد به اثبات رسید.
وی در مورد ضرورت نصب پانل ها و درب های ضد حریق در فضای خالی بین دو تیوب شرقی و غربی تونل توحید گفت: هرچند پس از آغاز به کار جت فن ها و ایستگاه های تزریق هوا، هوای داخل تونل توحید به شرایط استاندارد رسید اما نتیجه تحقیقات انجام شده، نشان می داد که تفکیک تونل های شرقی و غربی و در نتیجه استقلال عملکرد سیستم های تهویه هوا در دو تونل می تواند کیفیت هوا را از آنچه هست، بهتر کند.
جانشین مجری طرح های تونلی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با بیان آنکه به منظور تفکیک بخش های شرقی و غربی تونل توحید مصالح مختلفی مورد بررسی قرار گرفت، یادآور شد: از آنجا که مقاومت این مصالح در برابر آتش سوزی و همچنین زیبایی و هماهنگی آنها با ساختار بتنی تونل حائز اهمیت بود، از 519 عدد پانل ضد حریق تولید شده تحت آخرین فن آوری روز اروپا استفاده شد تا دو تیوب شرقی و غربی تونل توحید به طور کامل از یکدیگر تفکیک شوند. ضخامت این پانل ها 86 میلیمتر بوده و دارای دو لایه ضدحریق به ضخامت 9 میلیمتر می باشند. فضای مابین این لایه ها با استفاده از پوشش پشم سنگ پر شده و سطح بیرونی آنها توسط یک لایه رنگ ضد حریق به طور کامل پوشش داده شده است.
به گفته مهندس پورهاشمی، شاخه های شرقی و غربی تونل توحید در هر 150 متر یک درب اضطراری ضد حریق دارند که شهروندان می توانند در شرایط اضطراری از طریق این درب ها خود را به تونل مجاور رسانده و به این ترتیب از منطقه خطر دور شوند. تونل توحید هم اکنون در فضای مابین دو شاخه شرقی و غربی خود 14 درب ضد حریق دارد که ابعاد آنها حدود 2 در 5/2 متر است.
گفتنی است تفکیک شاخه های شرقی و غربی تونل توحید با استفاده از پانل ها و درب های ضد حریق، علاوه بر کاهش برق مصرفی تونل و البته بهبود عملکرد سیستم های تهویه هوا، سبب کاهش تقریبا 50 درصدی گازهای آلاینده ای همچون C0 و همچنین افزایش میزان دید افقی (visibility) شده است. /ف