پايگاه اينترنتي ورلد سوسياليست در گزارشي به قلم "جولي هيلند" درباره حمايت انگليس از طرح باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا براي اقدام نظامي در سوريه نوشت:ويليام هيگ وزير امور خارجه انگليس اعلام کرده است لندن از طرح آمريکا عليه سوريه حمايت مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از پايگاه اينترنتي ورلد سوسياليست، اظهارات ويليام هيگ به نوعي ادعاهاي دولت انگليس را مبني بر اين که به تصميم پارلمان اين کشور در رد مشارکت انگليس در اقدام نظامي آمريکا عليه سوريه به سخره گرفته است.

سخنان هيگ نشان مي دهد انگليس در حمايت از آغاز جنگي ديگر به منظور تغيير نظام در يکي ديگر از کشورهاي خاورميانه بر اساس اسناد دروغين ، فعالانه با آمريکا همکاري مي کند. 

ويليام هيگ اين اظهارات را در کنفرانسي خبري مشترک با جان کري وزير امور خارجه آمريکا در لندن بيان کرد . جان کري به منظور جلب حمايت سياسي به منظور حمله به سوريه به اروپا رفت.

آخر هفته،  اتحاديه اروپا با صدور بيانيه اي از آمادگي ها براي آغاز جنگ عليه سوريه حمايت کرد.

واشنگتن و لندن ادعا مي کنند دخالت نظامي در سوريه در پاسخ به استفاده بشار اسد از تسليحات شيميايي عليه غير نظاميان در روز 21 ماه اوت در حومه دمشق، ضروري است. اين در حالي است که آمريکا و انگليس تاکنون شواهدي معتبر در حمايت از ادعاهاي خود ارائه نکرده اند . 

شکست ديويد کامرون نخست وزير انگليس در کسب حمايت پارلمان درباره مشارکت در اقدام نظامي عليه سوريه،  مويد اين موضوع است.

در حقيقت، اين احتمال نيز وجود دارد که نيروهاي مخالف دولت سوريه به منظور فراهم کردن بهانه اي براي دخالت غرب در سوريه ، حمله شيميايي در 21 ماه اوت در حومه دمشق را انجام داده باشند.

با اين حال، کري در اين کنفرانس خبري با وجود ناکامي در ارائه شواهد جديد ، اتهامات خود را عليه رژيم سوريه بار ديگر تکرار کرد.

او در پاسخ به سوالي در اين باره که آيا آمريکا اطلاعات بيشتري در حمايت از ادعاهاي خود دارد يا نه، گفت در اين باره مطمئن نيست.

او گفت: اين خطر وجود دارد که ارائه اين اطلاعات به توانايي براي خنثي کردن يک توطئه آسيب بزند.

کري گفت به عنوان دادستان عمومي شخصا  افرادي را محاکمه کردم که با شواهدي کمتر از آن چه که درباره مجرم بودن بشار اسد در دست داريم، به زندانهاي طولاني مدت يا حبس ابد محکوم شدند. اين در حالي است که اظهارات کري با سخنان دنيس مک دوناف رئيس کارکنان کاخ سفيد تناقض دارد.

مک دوناف اذعان کرده بود دولت اوباما شواهدي انکارناپذير درباره اين موضوع که بشار اسد از تسليحات شيميايي استفاده کرده است، ندارد. او گفت: اين جا دادگاه نيست.

کري اعلام کرد آمريکا تنها در حال برنامه ريزي براي انجام حمله اي کوچک به سوريه است، حمله اي شبيه به بمباران جنگنده هاي آمريکايي در طرابلس ليبي که رونالد ريگان رئيس جمهور سابق آمريکا دستور آن را در سال 1986 صادر کرد.

او گفت: ما قادر خواهيم بود بدون اعزام نيروهاي زميني به سوريه يا هر گونه تلاش هاي ديگر، بشار اسد را مجازات کنيم. اين دقيقا همان چيزي است که در حال صحبت از آن هستيم . ما مي خواهيم حمله اي محدود و در ابعاد کوچک انجام دهيم. 

ادعاي او با مخالفت گسترده افکار عمومي در آمريکا ، انگليس و همچنين ديگر کشورهاي جهان رو به رو شده است .

با اين حال، روزنامه لس آنجلس تايمز به دو مقام آمريکايي اشاره کرد که اعلام کردند کاخ سفيد در حال گسترش فهرست اهداف مورد نظر خود در سوريه بسيار بيشتر از 50 هدف اوليه بر اساس برنامه ريزي واشنگتن است.

وزير امور خارجه انگليس اعلام کرد لندن از جنگ آمريکا حمايت ديپلماتيک کامل مي کند.

شکست طرح دولت انگليس در پارلمان اين کشور مانع از مشارکت در جنگ عليه سوريه دست کم به صورت آشکار شده است.

اما آخر هفته، گزارش شد دو جت جنگنده راف در پايگاه نظامي انگليس در قبرس با هواپيماهاي سوري که وارد حريم هوايي بين المللي شده بودند، مواجه شدند.

روزنامه اينديپندنت گزارش داد وزارت دفاع انگليس تأييد کرده است دوشنبه گذشته هواپيماهاي ناشناس به صورت قانوني از شرق قبرس وارد آسمان اين کشور شدند. 

همچنين گفته مي شود دو جنگنده اف شانزده ترکيه نيز از پايگاه خود در اينجرليک در واکنش به اقدام هواپيماهاي سوري به آسمان برخاستند.

در همين حال، انگليس در حال افزايش کمک هاي خود به مخالفان سوري در شوراي ملي سوريه است.

وزير امور خارجه انگليس در کنفرانس خبري مشترک با کري همچنين از پاسخ دادن به سوالي درباره اين که آيا انگليس تجهيزات نظامي براي مخالفان سوري فراهم خواهد کرد يا نه، طفره رفت.

ويليام هيگ هفته گذشته با الجبرا رئيس شوراي ملي سوريه ديدار و درباره ارائه کمک ها به اين گروه ، با او گفتگو کرد.

لندن اميدوار است بتواند از موضوع آوارگان سوري به عنوان بهانه اي ديگر براي دخالت نظامي در سوريه استفاده کند.

طرح ديويد کامرون براي دخالت نظامي در سوريه تنها 13 رأي موافق در پارلمان به دست آورد. 30 نماينده نيز با آن مخالفت کردند ، 31 رأي نيز ممتنع بود. بر اساس گزارش روزنامه ديلي تلگراف، شماري از نمايندگان محافظه کار اعلام کرده اند در حال بررسي موضع خود و تغيير احتمالي آن هستند. شمار قابل توجهي از قانون گذاران حزب کارگر نيز حمايت خود را از موضوع رأي گيري دوباره اعلام کرده اند.

ديويد بلانکت وزير کشور سابق انگليس اعلام کرد: اگر شرايط تغيير کند، نظرات نيز تغيير خواهند کرد. روزنامه گاردين به نقل از « منابع حزب کارگر» گزارش داد اد ميليبند رهبر حزب کارگر رگز انتظار نداشت شاهد شکست طرح دولت در پارلمان درباره سوريه باشد.
برچسب ها: انگلیس ، سوریه ، حمله ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار