طلائیه در واقع یکی از محورهای مهم عملیات‌های خیبر ، بدر و کلید حفظ جزایرمجنون در طول جنگ بود چراکه تصرف طلائیه به معنی تثبیت پیش‌روی ایران در هور بود.

به گزارش ويژه‌نامه دفاع مقدس باشگاه خبرنگاران، "طلائیه" یا طلیه روستایی است در غرب استان خوزستان، در نزدیکی مرز عراق. این روستا در دهستان بنی‌صالح از بخش هویزه شهرستان دشت آزادگان واقع شده‌ است.

یکی از محورهای اصلی حمله عراق در روزهای اول جنگ تحمیلی محور نشوه، طلائیه، کوشک و اهواز بود و در 31 شهريور 1359به دست نيروهاي اين كشور  اشغال شد  و توانست خود را تا 20 کیلومتری اهواز برساند.

در عملیات خیبر نبرد سنگيني در اين محور توسط فرمانده عمليات ابراهيم همت به وقوع پيوست و مواضع عراق در طلائیه فروریخت، اما حجم شدید آتش و فشار و ضد حمله عراق در آن منطقه و عدم مکان مناسب برای استقرار نیروها، از طلائیه عقب نشینی کردند. همچنين در عملیات بیت‌المقدس نيز، عراق تا طلائیه عقب نشینی کرد.

عراق مجهزترین و بیشترین موانع و استحکامات خود را شامل انواع دژ میادین مین ، تله‌های انفجاری ، سنگرهای بتنی و سیم‌های خاردار را در منطقه طلائیه ایجاد نمود و تصور نمی‌کرد که رزمندگان اسلام بتوانند از این همه موانع و استحکامات عبور نمایند و خود را تا نزدیک ید شرقی جزایر مجنون و پل نشوه برسانند.
 
 طلائیه در واقع یکی از محورهای مهم عملیات‌های خیبر، بدر و کلید حفظ جزایر مجنون در طول جنگ بود چراکه تصرف طلائیه به معنی تثبیت پیش‌روی ایران در هور بود.

در عملیات خیبر سربازان ایران باید از این منطقه به جزایر مجنون شمالی و جنوبی یورش می‌بردند این منطقه شاهد کشته شدن افرادی مانند حمید باکری، ابراهیم همت و عباس کریمی و... بوده‌ است.

 پس از جنگ در این مکان مقری جهت جستجوی بقایای جسد سربازان ایرانی دایر شد و در مکانی که تعداد زیادی از اجساد کشف شد، حسینیه‌ای بنا شد که عنوان حسینیه حضرت ابوالفضل بر تارک آن می‌درخشد و در مرکز آن یک ضریح چوبی وجود دارد که ۵ پیکر از اجساد ایرانی در آن به خاک سپرده شده‌اند.

 اما به گفته بسیاری از ناظران و راویان در این منطقه بیش از 800هزار گلوله فشنگی توسط دولت عراق ریخته شده بود که این نشان از مهم بودن این منطقه در جنگ ایران وعراق بوده است.وبه گفته مسولان ایران از این منطقه حدود2000 نفر مفقود شده اند که جسد آنها هنوز پیدا نشده است.

قابل توجه است، بسیاری از سنگرها و موانع عراق همچنان باقی مانده و کمیته تفحص شهدا در این منطقه فعال بوده و شهدای زیادی را یافته اند که با احداث یادمان و حسینیه شهدای گمنام محلی برای زیارت مردم شهید پرور و جوانان عزیز شده است.

گفتني است ، نقاط مهم طلائيه بدين شرح مي باشد: الف)پل نشره، ب)يد شرقي جزاير مجنون  ج)انواع دژ،ميادين مين،تله هاي انفجاري، سنگرهاي بتني،موانع خورشيديوسيم خاردار  د)طلائيه قديم و طلائيه جديد  ه)شهداي گمنام

انتهاي پيام/

برچسب ها: عراق ، استحکامات ، مین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار