يك كارشناس فضاي مجازي در اين يادداشت به بررسي مخاطرات امنيتي در فضاي مجازي و نقش شوراي عالي فضاي مجازي در اين حوزه پرداخته است.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، "روح‌الله مؤمن‌نسب" كارشناس فضاي مجازي طي يادداشتي اختصاصي كه در اختيار باشگاه خبرنگاران قرار داده است، به بررسي مخاطرات امنيتي در فضاي مجازي و نقش شوراي عالي فضاي مجازي در اين حوزه پرداخته است.

برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر برای صیانت از آسیب‌های ناشی از اینترنت یکی از تکالیف اصلی است که در حکم تشکیل شورای عالی فضای مجازی نیز مورد توجه ویژه مقام معظم رهبري قرار گرفته است‌ و در پیوست این حکم تاریخی نیز به آن پرداخته‌اند.

عمده‌ترین آسیب‌هایی که از ناحیه اینترنت و فضای مجازی به کاربران ایرانی وارد می‌شود، به دلیل وابستگی‌های فضای مجازی ایران به آمریکاي جهان‌خوار و صهیونیسم جهانی است؛ وابستگی‌هایی که کشور ما را "مستعمره نوین" استعمارگران و مردم ما را مجبور به بردگی در فضای مجازی کرده است.

خلاصه برخی از اخباری که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده، قابل تامل است:

اسنودن با انتشار اسناد فوق سری اعلام کرد؛ سازمان امنیت ملی آمریکا تحت عنوان پروژه PRISM، از سال ۲۰۰۷ به سرورهای "گوگل"، "مایکروسافت"، "یاهو"، "فیس‌بوک"، "پل‌تاک"، "یوتیوب"، "اسکایپ"، "ای‌اوال" و "اپل" دسترسی کامل دارد.
اين دسترسي كامل براي سازمان امنیت ملی آمریکا در حالي بر سرورهاي فوق وجود دارد، كه "واشنگتن‌پست" اعلام كرده فضای مجازی ایران رسماً در تسخیر محصولات و تارنماهای این کمپانی‌ها است.


 
 ادوارد اسنودن در گفتگو با گاردین گفت: "آژانس امنیت ملی آمریکا زیرساختی تدارک دیده، که تقریباً همه ارتباطات انسانی را به صورت اتوماتیک ذخیره می‌کند. با استفاده از این سیستم می‌توانستم ایمیل‌های هر کسی را ببینم٬ مکالمات تلفنی‌اش را شنود کنم و رمزهای عبور شخصی‌ترین اکانت‌های هر کاربری را به دست بیاورم".

 گاردین با انتشار نقشه فوق سری "Boundless Informant" نمایش داد: آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) در ایران نقطه کور اطلاعاتی ندارد.

 در یک ماه، ۱۴ میلیارد "قطعه ـ داده" از شبکه‌های تلفن و رایانه کاربران ایرانی توسط آمریکا دزدیده شده است.

 ایران از نظر امنیت فضای مجازی ناامن‌ترین کشور جهان است.


 
اسنادی که ادوارد اسنودن، افشاگر جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا منتشر کرده است، نشان می‌دهد شرکت‌های مخابراتی "ورایزن بیزنس"، "واد فون کِیبلز" و "بی تی" جزو شرکت‌هایی هستند که دسترسی نامحدود به اطلاعات را در اختیار برنامه جاسوسی "جی سی اچ کیو" انگلیس قرار دادند.

و اين در حالي است كه "راشا تودی" طي خبري اعلام كرد: گفته می‌شود وزارت ارتباطات ايران، کابل‌های فیبر نوری زیردريایی‌هاي ایراني را از این شرکت‌ها خریداری کرده است.

 اتحادیه بین‌المللی مخابرات سازمان ملل متحد رسماً به کشورهای جهان هشدار داد: رخنه‌گرها می‌توانند با سوءاستفاده از حفره امنیتی موجود در سیم‌کارت‌هایی که داده‌های الکترونیکی را بر اساس الگوریتم "DES" رمزگذاری می‌کنند؛ ارتباط تلفنی برقرار کرده، تماس‌های تلفنی قربانیان را به خط دیگری انتقال داده (دایوِرت کنند) و یا به تلفن‌های با "سیم‌کارت هک‌شده" گوش کنند.
و تذكر اين نكته ضروري است كه اپراتورهای تلفن همراه ایران در سیم‌کارت‌های خود داده‌های الکترونیکی را بر اساس الگوریتم "DES" رمزگذاری می‌کنند.

 گوگل تأیید کرد: تمام گوشی‌های دارای «سیستم عامل گوگل اندروید» در خطر دزدی اطلاعات (از جمله عکس، فیلم و…)، نظارت و کنترل بر نرم‌افزارها، ارسال پیامک، برقراری ارتباط تلفنی، کنترل دوربین و میکروفن یا دست‌اندازی به پسوردهای ذخیره‌شده هستند.

 اوباما در بخش اول گزارش خود به کنگره، یکی از دستاوردهای "جنگ نرم آمریکا علیه ایران" را نفوذ اندروید به بازار موبایل ایران عنوان کرد.

 امروز بازار ایران در تسخیر گوشی‌ها و تبلت‌های دارای سیستم‌عامل اندروید است و این فاجعه تا جایی پیش‌رفته است که تولیدکنندگان گوشی‌ها و تبلت ایرانی نیز از این سیستم عامل استفاده می‌کنند.

 اندیشکده هریتج: آمریکا باید با طرح "اینترنت حلال" ایران مقابله کند. شايان ذكر است، غربی‌ها عموماً "شبکه ملی اطلاعات" را با اين نام می‌شناسند.

 مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد: ۵۰٫۸% جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله در معرض خطر اعتیاد به اینترنت قرار دارند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، قریب به ۷۰% کاربران اینترنت در ایران زیر ۲۹ سال سن دارند به طوري كه این کاربران عموماً از اینترنت برای تفریح استفاده می‌کنند و افزایش پهنای باند اینترنت بین‌المللی، خطر اعتیاد به اینترنت و انحراف را در آن‌ها به شدت افزایش می‌دهد.

از طرفی عدم وجود ابزارهای جستجو در محتوای تارنماها باعث شده است؛ تارنمای صهیونیستی-آمریکایی "گوگل کلیک" کاربران را به طرف تارنماهای زرد و مبتذل سوق دهند؛ که همین امر انحرافات گسترده‌ای را در اینترنت بوجود آورده است.

به گمان بنده وظیفه شورای عالی فضای مجازی کاملاً روشن و مشخص است. دوری از حاشیه‌ها، صیانت از کاربران ایرانی و بهره‌گيری حداكثری از فرصت‌های ناشی از اینترنت در فضای مجازی؛ حداقل انتظار مقام معظم رهبري و امت از این شورا است که تنها و تنها با اجرای دقیق و بند به بند پیوست حکم تاریخی رهبر فرزانه انقلاب حاصل می‌شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: شورا ، فضا ، مجازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.