معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی از تولید 12 میلیون تن گندم در سال زراعی 92 - 91 و تأمین 300 هزار تن بذر گندم گواهی شده برای سال زراعی آینده خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، ناصر توکلی در همایش ملی مدیران استانی و ستادی معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی که به میزبانی مازندران و در محل مرکز طرح توسعه منابع انسانی حوزه آبریز هراز برگزار شد، اظهارکرد: تأمین عوامل تولید و مدیریت بر عوامل تولید، دو عامل مهم هستند که در افزایش تولید و مدیریت بر عوامل تولید از تمامی فاکتورهای افزایش تولید مهم تر است.

وی با اشاره به اینکه بذر و نهال به عنوان پایه و اساس تولیدات کشاورزی مطرح هستند و در تأمین آنها باید همگام و هم پا با تکنولوژی روز دنیا پیش رویم، گفت: در دنیای کنونی عملکرد در واحد سطح مطرح نیست بلکه میزان ماده خشک تولیدی به ازای هر متر مکعب آب مصرفی مورد سنجش قرار می گیرد و ارزش ریالی محصولات هم براساس مصرف یک مترمکعب آب محاسبه می شود که در این راستا الگوی کشت بسیار مهم و استفاده از منابع آبی باید مبنای برنامه ریزی و تعیین الگوی کشت منطقه باشد.

معاون تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی راه نجات کشاورزی کشور را کشاورزی حفاظتی و همچنین سرمایه گذاری در این بخش را اشباع ناپذیر دانست.

رضا عظیمی - رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران - نیز در این مراسم با اشاره به اینکه مازندران از جمله استان‌های ویژه کشاورزی و استانی کوچک با قابلیت‌های بزرگ است، گفت: ضریب کشت در استان را 1.35 است و پیش بینی می شود این ضریب به 1.6 برسد که در این شاخص رتبه اول کشور در اختیار مازندران است.

وی ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان را بیش از 10.3 درصد ارزش افزوده کشور دانست و افزود: در این شاخص و در ضریب مکانیزاسیون و 22 شاخص دیگر و 14 محصول، مازندران به عنوان استان برتر در سطح کشور مطرح شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: مازندران در سال‌های اخیر در بخش کشاورزی به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و تلاش مدیران، کارشناسان و کشاورزان استان توانسته به توفیقات چشمگیری داشته باشد.

عظیمی افزود: در آینده نزدیک 12 طرح شاخص و محوری کشاورزی مازندران رونمایی خواهد شد.

وی به اجرایی شدن بزرگترین طرح زیربنایی کشور در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: طرح جامع زهکشی با 155 هزار هکتار از اراضی که به دلیل آبگرفتگی قابلیت کشت و کار نداشتند در سال گذشته با انجام مطالعات آغاز و در سال 92 به مرحله اجرا در آمده و در آینده ای نزدیک مورد افتتاح و بهره برداری قرار خواهد گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از افزایش سطح رتون و نشاء مجدد به بیش از 90 هزار هکتار در سال جاری خبر داد و افزود: باید جایگاه ویژه کشاورزی به خوبی شناسانده شود چرا که کشاورزی محور استقلال است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: مازندران ، گندم ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.