رئيس‌جمهور گفت: احتمالا هفته آينده اولين مذاکره هسته‌اي ايران در نيويورک صورت بگيرد و همچنين در ادامه نيز مذاکرات با 1+5 در جايي که مشخص خواهد شد، انجام شود.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام و المسلين دکتر حسن روحاني رئيس‌جمهور صبح امروز(سه‌شنبه) در بيست و دومين گردهمايي ائمه جمعه سراسر کشور اظهار داشت: بسيار خوشحالم که در هفته‌هاي اوليه شروع کار دولت تدبير و اميد اين فرصت پيش آمد تا در محضر ائمه محترم جمعه که رسالت سنگين فرهنگي و اجتماعي را در سراسر کشور برعهده دارند، حضور يابم.
 
وي افزود: بي‌ترديد رسالتي که ائمه جمعه درشرايط امروز کشور و جهان برعهده دارند، بسيار دشوارتر از گذشته است.

** ترويج دين سخت‌تر از گذشته است
 
رئيس‌جمهور با بيان اينکه رسالت اصلي امام جمعه، تبيين و تبليغ فرهنگ دين مبين اسلام است، تصريح کرد: قطعا اين تبيين و ترويج در دنياي کنوني بسيار سخت‌تر از گذشته خواهد بود لذا بايد با هنرمندي خاصي اين اعتقادات و احکام اسلام را براي مردم تبيين کرد.
 
رئيس دولت تدبير و اميد با تاکيد بر اينکه دنياي امروز دنياي اطلاعات است، اضافه کرد: نسل جوان ما از اخبار علمي و فرهنگي و تحولاتي که درسراسر جهان به وجود مي‌آيد بي‌خبر نخواهند بود.
 
دکتر روحاني با تاکيد بر اينکه جامعه ما نسبت به گذشته متحول شده است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حدود 4 ميليون و 500 هزار دانشجو در کشور در حال تحصيل‌اند لذا اين مهم نشان مي‌دهد که شرايط اطلاعاتي نسل جوان ما نسبت به گذشته متفاوت‌تر شده است.

** بايد به سوالات جوانان پاسخ گفت


رئيس‌جمهور در ادامه تصريح کرد: بي‌ترديد نيازها در شرايط فعلي متفاوت است و بسياري از مشکلات و نقدها گاهي ممکن است که زيبا نباشد اما بايد به سوالات و اشکالات نسل جوان پاسخ گفت.

دکتر روحاني تاکيدکرد: بايد در برابر پاسخ به سوالات و اشکالات با حسن نيت برخورد کنيم لذا اگر مسائل اجتماعي و فرهنگي به مسائل سياسي تبديل شود ، کار بسيار دشوار خواهد شد.

** ائمه جمعه دولتي نمي‌خواهيم ، ما دولت ديني مي‌خواهيم
 
رئيس دولت تدبير و اميد با اشاره به مستقل‌بودن ائمه جمعه گفت: ائمه جمعه دولتي به طور خاص نداريم و قبلا هم اينگونه بوده و اين از افتخارات شيعه در تاريخ بوده است و البته به حاکميت و دولت مربوط نبوده است.
 
وي تاکيد کرد: ما ائمه جمعه دولتي نمي‌خواهيم ، ما دولت ديني مي‌خواهيم.
 
رئيس‌جمهور اضافه کرد: ما بايد نقدپذير باشيم و وظيفه داريم از رئيس دولت تا بخشدار، نقدها را بپذيريم و اگر کسي در دولت هدف ديگري را دنبال کند بايد هدايت و نصيحت شود.

** فاصله ميان موعظه و موضع‌گيري گاهي بسيار کم مي‌شود

وي در ادامه با اشاره به سخنان ائمه جمعه در تريبون نمازجمعه گفت: ائمه جمعه که از تريبون نمازجمعه، دولت و ديگران را نصيحت مي‌کنند حتما قصدشان موعظه حسنه است، اما بايد بسيار دقت کنيم زيرا فاصله ميان موعظه و موضع‌گيري گاهي بسيار کم مي‌شود.
 
رئيس دولت تدبير و اميد افزود: موضع‌گيري اگر هم برمبناي خيرخواهي باشد، مورد قبول است، اما گاهي اوقات بايد يادمان باشد که دوران انتخابات گذشته است و يادمان برود که در دوره انتخابات طرفدار کدام کانديداها بوديم. 
 
وي تصريح کرد: دوران رقابت انتخابات گذشته است و اين دوران را بايد از نظر رقابت فراموش کنيم.
 
رئيس‌جمهور با بيان اينکه انتخابات اخير برکت‌هاي زيادي داشت، گفت: امام جمعه اگر موعظه مي‌کند و حتي اگر موضع گيري مي‌کند، بايد برمبناي خدمت به مردم و اسلام باشد، اما بايد به آن دقت شود.
 
** همه در انتخابات پيروز بودند

رئيس شوراي انقلاب فرهنگي افزود: يک گروه و تشکيلاتي هستند که فکر مي‌کنند در انتخابات شکست خورده‌اند که اين فکر به اعتقاد بنده فکر نادرستي است، زيرا در اين انتخابات همه پيروز بودند و همه مردم را بايد براي يک رقابت سالم ترغيب کردند.
 
دکتر روحاني افزود: بايد همه احساس پيروزي کنيم ، همانطور که همه مردم پس از انتخابات احساس شادي و خوشحالي داشتند.
 
رئيس‌جمهور با بيان اينکه نحوه راي مردم به فرد منتخب از ناحيه شهرهاي کلان و بخش خاصي از کشور نبود، تصريح کرد: گاهي ميزان راي‌ها در روستاها بسيار بالاتر از شهرهاي کلان بود که اين نکته بسيار مهمي از نظر اجتماعي و جامعه شناختي است.

** دولت از نقد حسنه استقبال مي‌کند
 
رئيس دولت تاکيد کرد: دولت از موعظه حسنه و نقد سازنده و نصيحت اسلامي استقبال مي‌کند، زيرا اين مهم موجب تقويت دولت خواهد بود چرا که همه دولت و کارگزاران مصون از اشتباه نخواهند بود.
 
وي با تاکيد بر اينکه ائمه جمعه همواره از گذشته تاکنون در کنار مردم و مردمي بوده‌اند، گفت: در ميان ائمه جمعه شخصيت‌هاي بسيار گرانقدري داشتيم و داريم و براي دولت بسيار دلنشين است که بشنود ائمه جمعه به جاي حامي دولت بودن، حامي مردم هستند، زيرا دولت جز خادم مردم بودن ، نشان ديگري را نمي‌شناسد.
 
رئيس‌جمهور افزود: رسالت ائمه جمعه رسالت خاصي است و چه بخواهند و چه نخواهند امام جمعه جزو نظام است، زيرا درست است که وي دولتي نيست اما متعلق به نظام اسلامي است، بنابراين حمايت از نظام و دولت خود به خود جزو وظايف ائمه جمعه قرار مي‌گيرد.

وي با بيان اينکه رهبري معظم انقلاب همواره حمايت از دولت را لازم مي‌دانند، تصريح کرد: بيان ايشان يک امر واجب اجتماعي و يک امر به معروف است.

** لزوم حمايت ائمه جمعه از دولت
 
دکتر روحاني افزود: ايشان با توجه به اينکه شرايط کشور و دنيا برايشان ملموس است، اين نکته را بيان کردند و ائمه جمعه نيز به خاطر اطاعت از دستورات ولي امر و احساس وظيفه بر پيروي از امر مقام معظم رهبري بايد بر حمايت از دولت تاکيد ورزند.
 
رئيس‌جمهور با اشاره به سخنان اخير خود در جمع مجلس خبرگان رهبري گفت: نرمش، انعطاف‌پذيري و مانور هنرمندانه شيوه‌اي است که دولت در سياست داخلي و خارجي اعمال کرده و مورد قبول است.
 
دکتر روحاني با بيان اينکه اين حمايت‌ها براي پيشبرد احکام و اصول و آرمانهاي نظام است، تاکيد کرد: تمام اين آرمانها و اصول بر آرمانهاي امام راحل(ره) و مقام معظم رهبري تاکيد دارند و براي تحقق اين آرمانها نياز به همدلي و همياري است.
 
رئيس شوراي انقلاب فرهنگي در ادامه سخنان خود گفت: نمی‌توانیم امام جمعه را از استاندار و یا استاندار را از امام جمعه جدا کنیم. نمی‌توانیم دولت را از روحانیت جدا کنیم چرا که همه هدفی جز خدمت به اسلام و مردم ندارند.
 
دکتر روحاني تصريح کرد: وظيفه ملي تمام ائمه جمعه، حمايت از دولت خواهد بود اگرچه موعظه حسنه و نقد آنها همواره مورد قبول است.
 
وي ادامه داد: نمی‌خواهم تعبیر به وسواس کنم، اما گاهی وقت‌ها کسانی هستند که عددشان بسیار اندک است، اما صدایشان بسیار بلند است و همه قدرتشان به بلندگوی قوی آنهاست باید مراقب باشیم که آنها ما را در مسیر دیگری قرار ندهند، چرا که شان امام جمعه بالا است.

** راه اعتدال راه اسلام واقعي است

رئيس‌جمهور با تاکيد براينکه مردم در اين انتخابات راه مشخصي را برگزيده‌اند، گفت: شعار فرد پيروز بسيار مشخص و واضح بود و وي در مناظره‌ها نظرات خود را به روشني تبيين کرده و همچنين برنامه‌هاي خود را نيز اعلام کرد و مردم نيز راه اعتدال را برگزيدند البته راه اعتدال راه اسلام واقعي است.
 
وي تاکيد کرد: روحانیتی که نمی‌تواند از مردم جدا باشد، از پیام انتخابات هم نمی‌تواند جدا باشد.

** پيام انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري
 
رئيس‌جمهور در بخش ديگري از اظهاراتش با اشاره به پيام انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري گفت: پيام انتخابات اخير، بازگشتن به کار کارشناسي و عقل جمعي، حرکت به سمت صلح و آشتي، دوري از افراط و تفريط، فاصله گرفتن از خشونت و آشتي ملي و اعتدال و ميانه‌روي بود.
 
دکتر روحاني با بيان اينکه جامعه ما تحريم و اتهام به يکديگر را نمي‌پسندد ، تصريح کرد: ممکن است نظرات متفاوت باشد اما بايد در چارچوب ادب و اسلامي با يکديگر سخن بگوييم.

** دولت به تعهداتش به مردم وفادار است
 
وي افزود: دولت بر تعهدي که به مردم داده، وفادار خواهد بود و راي اکثريت قاطع مردم را فراموش نخواهد کرد، لذا مي‌دانيد که دولت با مشکلات فراواني روبروست و در شرايط بسيار دشواري قرار گرفته است. دولت نظر اکثریت قاطع مردم را فراموش نخواهد کرد دولت در شرایط بسیار سختی کشور را تحویل گرفته است.

** 60 هزار ميليارد از بودجه قابل وصول نيست
 
رئيس‌جمهور اضافه کرد: در بررسي‌هاي اوليه خود به اين نتيجه رسيديم که از بودجه 210 هزار ميليارد توماني سال جاري نيز حداقل 60 هزار ميليارد آن قابل وصول نيست و عددسازي محض است، این را تنها ما نمی‌گوییم، بلکه سازمان مدیریت قبلی هم بر آن تاکید داشت و در گزارشی که این سازمان بعد از انتخابات نزد من آورد، این مورد مشهود بود.
 
وي افزود: در خوش‌بينانه ترين شرايط ، آنطور که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است، 130 هزار ميليارد تومان از بودجه اعلام وصول مي‌شود که اکنون با ايجاد منابع جديد توانستيم بودجه را با اعلام وصول 160 هزار ميلياردي تقديم مجلس کنيم.

** رشد اقتصادي منفي به معناي رکود در کشور است
 
رئيس‌جمهور در ادامه سخنان خود با بيان اينکه رئيس کل بانک مرکزي دولت گذشته و مرکز آمار اعلام کرده‌اند که رشد اقتصادي منفي بوده است، گفت: اين رشد منفي به اين معناست که کشور در رکود است، يعني توليد رونق ندارد، يعني نياز به واردات زياد است و همچنين دولت به دليل وابستگي شديد خود به نفت و ايجاد مشکلات در اين بخش نتوانسته بر آن غلبه کند و در اين ميان نيز نقدينگي در کشور که تاثير بسيار مخربي دارد افزايش پيدا کرده است.
 
وي اضافه کرد: ممکن است که فقط صدای سیل را بشنویم، اما ندانیم که این سیل از کدام جهت است. من چون روستازاده هستم، این تجربه را داشتم که وقتی سیل می‌آمد اول صدای آن را می‌شنیدم، بعد متوجه می‌شدیم که سیل از کدام طرف بوده است و هم‌اکنون نیز نقدینگی صدای سیل مخربی است که ممکن است یک مرتبه در ارز و سکه و مسکن سر دربیاورد.

** نقدينگي در 8 سال گذشته 7 برابر شده

دکتر روحاني گفت: نقدينگي هم‌اکنون در کشور 498 هزار ميليارد تومان است، در حاليکه نقدينگي در 8 سال گذشته حدود 64 هزار ميليارد تومان بوده است، يعني رشد 7 برابري داشته است.
 
رئيس‌جمهور به دلايل ايجاد اين رشد چشمگير اشاره کرد و گفت: ايجاد بخشي از اين مشکلات به دليل استقراض از بانک مرکزي بوده و اکنون هم خيلي‌ها به رئيس دولت فشار مي‌آورند اما زيربار نمي‌رويم.

** دولت نااميد نيست

دکتر روحاني با اشاره به اينکه دولت با مشکلات زيادي مواجه است، تصريح کرد: اعلام اين موضوع به اين منظور نيست که دولت نااميد است، اساس این امید را حمایت و حضور مردم و مقام معظم رهبری و از همه بالاتر عنایت حق و دست توسل به ائمه طاهری (ع) می‌دانیم.
 
وي افزود: مي‌دانيم هرچقدر مشکلات زياد باشد اما ما خدايي داريم که رحمان و رحيم است، مي‌دانيم اگر قصد خود را اخلاص کنيم، نصرت الهي را خواهيم ديد و انشاءالله باکمک به يکديگر و وحدت قواي سه‌گانه و رهبري معظم انقلاب مشکلات را پشت سر مي‌گذاريم البته مي‌دانيم اين مشکلات به اندازه کوه است اما اميد مردم فراتر از آن است.

** امشب اولين گزارش را به مردم ارائه مي‌دهيم
 
رئيس‌جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به جلسه هيئت وزيران در روز يکشنبه گفت: جلسات کارشناسي بسيار متعددي با حضور بنده برگزار شد که در جلسه روز يکشنبه نيز 35 مصوبه در دولت به تصويب رسيد که بايد برخي از آنها نيز به صورت قانون به مجلس تقديم شود و همچنين امشب نيز اولين گزارش خود را طبق وعده‌اي که به مردم داده بوديم، ارائه خواهيم کرد.
 
وي با بيان اينکه مردم ما با راي و هوشياري خود حماسه سياسي مورد نظر رهبري را آفريدند، گفت: امشب مي‌خواهم اولين گزارش را تقديم آنان کنم زيرا مردم بايد حماسه اقتصادي را رقم بزنند.
 
رئيس‌جمهور تصريح کرد: بدون حمايت و پشتيباني مردم مشکلات حل و فصل نخواهد شد زيرا اگر مردم به صحنه بيايند همه مشکلات حل مي‌شود.

** اميد به ياري خداوند کليد حل مشکلات است
 
دکتر روحاني با اشاره به اينکه همکاري و تعامل و همياري تمام ائمه جمعه و حوزه‌هاي علميه براي حل مشکلات ضروري است، اظهار داشت: این دولت عصای موسی در دست ندارد و یدبیضایی هم ندارد، اما معتقد به یاری خداوند است و کلید ما هم همین است و همه باید دست به دست هم دهیم. بايد دست به دست يکديگر دهيم نه به خاطر اينکه رئيس دولت يک روحاني است بلکه به خاطر مردم و حل مشکلات آنان بايد تلاش کنيم.

** دولت اولين قدم رابراي رشد اقتصادي برداشته است

 رئيس‌جمهور با بيان اينکه چه کسي فکر مي‌کرد که مردم به اين شکل اقدام کرده و با آگاهي حضور پيدا کنند و راي دهند، افزود: مردم به روحانيت اعتماد کرده و به آن راي دادند اما بار سنگيني بر دوش ما گذاشته شده است و امشب نيز در گزارش خود اعلام خواهيم کرد که دولت اولين قدم خود را براي رشد اقتصادي برداشته است.
 
رئيس دولت تدبير و اميد تصريح کرد: دولت تعهد دارد که همه اقداماتش را به مردم گزارش دهد زيرا معتقديم بايد آمار واقعي به مردم داده شود و همچنين ما بايد از تجربيات خوب دولتهاي گذشته استفاده کرده و بايدهاي گذشته را به آن عمل کرده و از نبايدهاي آن بپرهيزيم.

رئيس‌جمهور با اشاره به برخي مشکلات در مسائل فرهنگي گفت: دولت مي‌داند که در بخش توليدات فرهنگي دچار مشکل هستيم لذا بايد با همکاري يکديگر براي اصلاح فضاي فرهنگي تلاش کنيم ، اين دولت معتقد است بايد از متخصصين و انجمن‌هاي تخصصي در اين زمينه استفاده کند.
 
دکتر روحاني در بخش ديگري از اظهاراتش و در ادامه سخنان خود با اشاره به شرايط خاص خاورميانه و منطقه گفت: سوريه به دليل اينکه در خط مقدم مقاومت حضور دارد، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

** گفتگو با سران برخي کشورها درباره سوريه
 
وي افزود: دولت تمام توان خود را بکار گرفته تا جنگي به راه نيفتد و اگر هم اين اتفاق روي دهد خسارت‌هاي آن کم باشد.
 
رئيس‌جمهور تصريح کرد: بنده شخصا با برخي از سران کشورها گفتگو داشته‌ام و براي آنها پيام فرستاده‌ام تا بتوان از ايجاد چنين مشکلي درمنطقه جلوگيري کرد، همچنين افکار عمومي نيز با جنگ مخالفند. 

** ضرر جنگ احتمالي بر تحميل‌کنندگان آن خواهد بود
 
دکتر روحاني همچنين گفت: حتي نزديکترين دوست آمريکا انگليس هم نتوانست پارلمان خود را بر رسيدن به اين تصميم متقاعد کند لذا ما همواره معتقديم جلو اين جنگ بايد گرفته شود اما اگر جنگي به مردم سوريه تحميل شود ضررش بر تحميل‌کنندگان آن جنگ و دوستان آنها خواهد بود.

رئیس‌جمهور افزود: علی‌رغم همه مشکلات، دولت روز گذشته به برخی دستگاه‌ها برای کمک به سوریه از نظر تامین مواد غذایی و کمک‌های بشردوستانه دستوراتی داد. یک کشور اسلامی که با مشکل مواجه است، نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم. آنها مظلوم و مسلمان و گرفتار هستند و باید به آن‌ها کمک کنیم.

رئيس قوه مجريه ادامه داد: همه تلاش این است که جنگی رخ ندهد. البته این ایده در این هفته با شیوه‌ای که کشورها دنبال کرده‌اند، تقویت شده است. امیدواریم که جنگی رخ ندهد، اما اگر جنگی اتفاق بیفتد، جنگ‌طلبان باید هزینه بالایی را بپردازند.

** احتمال برگزاري مذاکرات با 1+ 5 در نيويورک
 
رئيس‌جمهور در بخش ديگري از اظهاراتش درباره مذاکرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5 گفت: رئيس دولت در اقدامي، مذاکرات هسته‌اي را بر مسائلي که مصلحت دانسته به وزارت خارجه سپرده است.
 
وي افزود: شايد هفته آينده اولين مذاکره هسته‌اي ايران در نيويورک صورت بگيرد و همچنين در ادامه نيز مذاکرات با 1+5 در جايي که مشخص خواهد شد، انجام شود.
 
دکتر روحاني اضافه کرد: زبان دولت در اين مذاکرات، تدبير و زبان مردم زبان ادب و مقاومت است و طرف مقابل بايد بداند که اگر زبان آنها زبان تکريم نباشد، کاري پيش نخواهد رفت.
 
وي تصريح کرد: غرب بايد بداند با تحريم و فشار به ايران نتيجه‌اي بدست نمي آورد اما اگر زبان غرب استدلال، منطق و از موضع برابر باشد، دولت تدبير و اميد آماده است با حکميت با آنها سخن بگويد.

انتهاي پيام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
با سلام ایران باید شفافیت برنامه خود را به جهانیان نشان دهد و از غرب و آمریکا بخواهد تحریم ها را بردارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
انشاالله کاری کنید که بازار خودرو هم مثل قبل شود
Iran (Islamic Republic of)
Mohammad
۲۰:۲۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
اميدوارم چنين اتفاقي بيفته مردم ايران شايسته بهترين ها هستند
Iran (Islamic Republic of)
ميثم
۱۵:۵۴ ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
انشاالله امشب با اولين خبر خوب اقتصادي ريس جمهور.اولين كليد مشكلات اقتصادي باز ميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
پیروز باشید.
Iran (Islamic Republic of)
دکتر بهادربیگی
۱۵:۱۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
من شک ندارم تحولات یک هفته ی اخیر در جلوگیری از جنگ در سوریه زیر سر ما ایرانی هاست، زیر سر یک حقوقدان. روحانی- ظریف دوست داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
دکتر بهادربیگی
۱۴:۱۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
امیدوارم با تدبیر دکتر روحانی، مشکلات حل شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
درود بر جناب حجت الاسلام و المسلمین روحانی انشاالله خدا پشت و پناه شما باشد.........
United States of America
کیانوش
۱۳:۳۵ ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
ما که چشممون اب نمیخوره ولی انشا ا... خبر خوب باشه تا مملکت از تورم و گرانی نجات یابد
امین
Iran (Islamic Republic of)
جوان دل
۱۲:۵۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
ومن الله توفيق
انشاءالله به حول قوه الهي و با تدبير و تخصص مديران اميد از دست رفته مردم به آنها بازگردد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۴۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
ببینیم چی میشه>؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حسين
۱۲:۲۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
انشاالله پروژه هاي عمراني بخش كشاوري دوباره شروع بشه تا مهندسان عمران و آبياري دوباره مشغول بشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
مرحبا
Iran (Islamic Republic of)
طالب
۱۲:۱۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
انشاله هرچی خیره اتفاق بیفته
آخرین اخبار