"ولید معلم" در واکنش به پيشنهاد جديد روسيه اعلام کرده "‌به دلیل نگرانی رهبران سوریه نسبت به زندگی شهروندان خود و امنیت کشور و اعتماد به رهبران روسیه برای جلوگیری از خشونت آمریکایی‌ها علیه مردم کشور ما، جمهوری عربی سوریه از ابتکار عمل روسیه استقبال می‌کند."

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، "باراک اوباما" رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه آمريکايي "ان بي سي"، گفته "از حمایت کنگره در مورد حمله نظامی اين کشور به سوریه مطمئن نیست."

همچنین مجلس سنای آمریکا از تعویق رای‌گیری در مورد اعطاي مجوز به دولت اوباما در اين مورد خبر داده است.

"باراک اوباما" در اين مصاحبه با استقبال از پیشنهاد روسیه مبنی بر نظارت بين‌المللي بر سلاح‌هاي شيميايي سوريه و با اشاره به جوانب مثبت آن افزود "باید این پیشنهاد را با احتیاط بررسی کرد."





از سوی دیگر رهبر اکثریت دمکرات مجلس سنای آمریکا، سناتور "هری رید" اعلام کرده که رای‌گیری در مورد مجوز حمله نظامی دولت آمريکا به سوریه، به دليل پيشنهاد روسيه مبني بر نظارت جامعه بين‌المللي بر سلاح‌هاي شيميايي دولت سوريه، به تعويق افتاده است.

"هري ريد" گفته است "اعتقادی ندارم که به رای‌گیری سریع در مورد حمله نظامی به سوریه نیازی داشته باشیم" و با اشاره به مخالفت‌هاي افکار عمومي آمريکا با اين حمله نظامي افزوده "این کار وقتی را برای رئیس‌جمهور آمریکا فراهم می‌کند تا با همه اعضای مجلس سنا و همچنین 300 میلیون آمریکایی در این باره بیشتر گفتگو کنند."

گفتني است روسیه روز گذشته، راهکاری را به عنوان جایگزین حمله نظامی به سوریه ارائه کرده، به طوریکه وزیر امور خارجه روسیه "سرگئی لاوروف" پيشنهاد داده نظام سوريه به جامعه بين‌المللي اجازه نظارت بر سلاح‌هاي شيميايي خود را داده و در صورت نياز آن‌ها را تحويل مقامات بين‌المللي قرار بدهد.

این پیشنهاد روسیه  با موافقت دولت سوریه همراه شد و وزیر امور خارجه این کشور از موافقت دولت سوريه با اين طرح پیشنهادی از طرف روسیه مبنی بر نظارت جامعه بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی در این کشور خبر داد.

"ولید معلم" در واکنش به اين پيشنهاد روسيه اعلام کرده، "‌به دلیل نگرانی رهبران سوریه نسبت به زندگی شهروندان خود و امنیت کشور و اعتماد به رهبران روسیه برای جلوگیری از خشونت آمریکایی‌ها علیه مردم کشور ما، جمهوری عربی سوریه از ابتکار عمل روسیه استقبال می‌کند."
 
همچنين در واکنش به این پیشنهاد روسیه، مقامات آمریکایی طی روز گذشته به عناوین متفاوت ابراز داشته‌اند که علی‌رغم عدم اطمينان آن‌ها از التزام نظام سوریه به این طرح، آن را بررسی خواهند کرد.
 
از طرف دیگر اما، "باراک اوباما" از جانب وزیر امور خارجه سابق خود "هیلاری کلینتون" در مورد حمله نظامی به سوریه مورد حمایت قرار گرفته به طوری که وی کنگره را تشویق به پشتیبانی از رئیس‌جمهور آمریکا کرده است.
 
"هیلاری کلینتون" که گفته مي‌شود کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 خواهد بود، بر ضرورت تنبیه نظام سوریه به دلیل آنچه که وی استفاده این نظام از سلاح شیمیایی علیه شهروندان خود خوانده، تاکید کرده است.
 
آمریکا نظام سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان خود در 21 ماه اوت متهم کرده  در حاليکه سوریه و هم‌پیمانانش تا به حال این اتهام را نپذیرفته و آنرا بهانه‌ای از سوی آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی برای مداخله نظامی جدید در منطقه دانسته‌اند.
 
با توجه به مخالفت افکار عمومی در آمریکا، "باراک اوباما" روز گذشته با 6 شبکه تلویزیونی آمریکا گفتگو کرد تا بتواند افکار عمومی را با خود برای مداخله نظامی در سوریه همراه کند.
 
به نظر می‌رسد با توجه به موج گسترده مخالفت‌های مردمی، اعضای کنگره آمریکا به طرح مداخله نظامی اين کشور در سوريه رای منفی بدهند.

در این شرایط پیشنهاد جدید دولت روسیه مبنی بر  نظارت جامعه بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی نظام سوريه، بار دیگر امیدهای جامعه بین‌المللی مبنی بر استفاده از روش سیاسی و دیپلماتیک برای حل بحران سوریه را زنده کرده است.
انتهاي پيام/
برچسب ها: اوباما ، سوریه ، هری رید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار