فرزاد اديبي گفت: سعی کردم از فرم هایی در طراحی پوستر بهره ببرم که گویای حس و حال مردمی این جشنواره باشد

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبري شانزدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش هاي آييني سنتي، طراح پوستر شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی سنتی گفت: همان طور که نمایش های سنتی کارهای مردمگرایی هستند و نه عوامگرا و عوامزده، سعی کردم از فرم هایی بهره ببرم که گویای حس و حال مردمی این جشنواره باشد و در عین حال به ارتقاء سطح فرهنگ آن ها نیز کمک کند.

فرزاد ادیبی، طراح پوستر شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی سنتی در گفت و گو با روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی اظهار کرد: مردم پسند بودن هنرها معمولاً به عوام گرایی تعبیر می شود. این موضوع که ما خود و آثارمان را به عوام گرایی و عوامزدگی تنزل دهیم، پسندیده نیست. 

وی با اشاره به علاقه ویژه اش به مقوله هنرهای ایرانی و سنتی، در مورد استفاده از نوشته های های موجود در پوستر و شخصیتی که طراحی کرده، اذعان می کند: برای نوشته های پوستر از فونت های موجود در کامپیوتر استفاده نکردم، بلکه آن ها را طراحی کردم تا بتواند بیانگرِ حس و حال مفاهیم آیینی سنتی باشد. ضمن اینکه حضور و پراکندگی بته جقه ها، ریتم و آهنگین بودن پوستر را قوت می بخشد.
 
ادیبی در ادامه می افزاید: در هنرهای سنتی و آیینی، نمادها به دنیایی از معانی اشاره می کنند. اگر در تعزیه تشت آب به دریا اشاره دارد، رنگ ها و عناصر دیگر نیز  اشاراتی سمبلیک دارند و گویای مفاهیمی اند. در این پوستر، شخصیتی شبیه یکی از شخصیت های آیینی را برگزیده ام که تا حدی شبیه «مبارک» در خیمه شب بازی یا نقش سیاه در نمایش های روحوضی است که کلاً نمادی از همه شخصیت های هنرهای نمایشی سنتی است. نوشته های عنوان پوستر را نیز در قالب یک خوانچه و با استفاده از نقوش بته جقه در بالای سر شخصیت، گنجاندم. شانزده بته جقه به کار رفته در پوستر که حالتی شبیه به شمع دارند، نمادی از شمع های تولد این جشنواره و به مناسبت شانزده سالگی آن است. 
 
وی در تکمیل توضیحاتش تشریح می کند: نقوش بته جقه معمولاً در پرده ها و بافته های نمایش های سنتی دیده می شوند. گرچه این نشان، که شبیه به سرو خمیده و نشان دهنده تواضع است، در همه هنرهای آیینی ما به وفور یافت می شود. 

این هنرمند گرافیست در مورد رنگ پوستر نیز بیان می کند: رنگ حاکم بر پوستر گرم است و به دلیل گرمی رنگ در سنت ها به ویژه مواریث باقی مانده از زمان قاجاریه است. البته خود آیین ها و سنت های ما نیز اصولاً گرم اند. زمینه بیشتر کارهای من سفید است که تداعی گر نوعی پاکی و بی آلایشی است. سفید در مفهومی که یک تصویر منتقل می کند، تأثیرگذارتر است و در هنرهای تجسمی تصویر اصلی را پزتیو یا مثبت می کند. 

لازم به یادآوری است، فرزاد ادیبی، متولد 1346 در شهر سنقر، فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیباست که تاکنون نمایشگاه های متعددی برگزار و جوایزی نیز کسب کرده است. وی مقالات متعددی درباره گرافیک نوشته و مدرس گرافیک در دانشکده هنرهای زیبا و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است. 

گفتني است؛ شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی سنتی، به دبیری داوود فتحعلی بیگی، هفته پایانی شهریورماه برگزار می شود./ص

برچسب ها: پوستر ، جشنواره ، نمایش ، سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار