در حاليکه بسياري از رهبران اروپا از حمايت از حمله نظامي به سوريه خودداري کرده اند اما باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا همچنان به تبليغ طرح جنگي خود ادامه مي دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه جروزالم پست در مقاله اي به قلم "بنيامين وينتال" نوشت: اکنون با توجه به اينکه عربستان سعودي و قطر از اين حمله حمايت مي کنند شايد موضع اتحاديه اروپا اهميتي نداشته باشد. تلاش هاي جان کري وزير امور خارجه آمريکا براي جلب حمايت کشورهاي اروپايي به منظور پيوستن به ائتلافي براي حمله نظامي به سوريه با مشکلاتي مواجه شده است. فرانسه تنها متحد آمريکا در اروپاست که از اين حمله حمايت کرده است اما حتي لفاظي هاي جدي و قاطع فرانسه نيز درحال تغيير است. فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه با رد موضع لوران فابيوس وزير امور خارجه اين کشور گفت پاريس با اقدام نظامي عليه سوريه قبل از انتشار گزارش بازرسان سازمان ملل متحد درباره استفاده از مواد سمي در حمله بيست ويکم اوت در حومه دمشق موافق است. اما اولاند اکنون مي خواهد منتظر گزارش بازرسان سازمان ملل متحد باشد که انتظار مي رود در هفته هاي آينده منتشر شود. کارشناسان برجسته بين المللي و اسرائيلي سياست هاي متغير و عدم مداخله جويانه اتحاديه اروپا را بررسي کردند.

"تامي اشتينر" استاد برجسته موسسه سياست و راهبرد مرکز هرتزليا گفت: پاسخ ناهماهنگ و غيرمنسجم اروپا به جنگ داخلي سوريه به معناي ورشکستگي اخلاقي است.

نيروهاي انزواطلب در آمريکا و اروپا ائتلافي را تشکيل داده اند که اشتياقي به مداخله در جنگ داخلي سوريه ندارد.

اشتينر گفت: افکار عمومي اروپا و آمريکا با توسل به زور مخالفند. رهبران اين کشورها به شکل جديدي از رهبري از طريق نظر افکار عمومي متوسل شده اند.

اتحاديه اروپا روز شنبه در نشست گروه بيست در مسکو حمايت نه چندان قاطع خود را از بيانيه حداقلي که در آن پاسخ بين المللي جدي به سوريه درخواست شده بود اعلام کرد. آلمان در ابتدا از تصويب آن خودداري کرد اما يک روز بعد اين سند را امضا کرد. فرانسه، انگليس، ايتاليا و اسپانيا نيز اين بيانيه را امضا کردند.

جرالد اشتينبرگ استاد علوم سياسي در دانشگاه بار ايلان و رئيس سازمان غيردولتي مانيتور مستقر در بيت المقدس گفت: مقامات اتحاديه اروپا بر اساس اصول اخلاقي و افکار عمومي به قدرت نرم اشاره دارند اما موضع انفعالي آنها در قبال سوريه شکست سياسي و اخلاقي اين قدرت نرم را برجسته مي سازد. همانطور که راي پارلمان انگليس نشان داد لفاظي ها درباره حمايت از حقوق بشر صرفا در حد حرف است و کسي آمادگي خطرپذيري و پرداخت هزينه هاي آن را ندارد.

تام گراس مفسر سياسي و کارشناس امور خاورميانه نيز به روزنامه جروزالم پست گفت: رويکرد اوباما در قبال سوريه در سه سال گذشته و به ويژه در هفته هاي اخير بسيار ضعيف بوده است از اين رو رويکرد بسيار بد اتحاديه اروپا در اين خصوص توجه زيادي را به خود جلب نکرده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار