خبرنگار روزنامه اينديپندنت که سالها سابقه تهيه گزارش از خاورميانه را داشته است، با اشاره به حضور کشورهاي مختلف منطقه در کشمش داخلي سوريه، تاکيد کرد راه برون رفت از اين بحران برگزاري کنفرانس صلحي با حضور هر دو طرف درگير و توجه به نقشي است که ايران و روسيه مي توانند در اين خصوص ايفا کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پاتريک کاکبرن خبرنگار بخش خاورميانه روزنامه اينديپندنت به تشريح انگيزه هاي کشورهاي مختلفي پرداخت که در سوريه نقش آفرين هستند.

وي مشخصا درباره عربستان سعودي که به مخالفان بشار اسد رئيس جمهور سوريه کمک مالي و اينکه دستور کار اين کشور چيست، گفت عربستان سعودي و سوريه روابط سالها است که روابط خوبي با يکديگر نداشته اند. عربستان سوريه را متحد ايران مي بيند.

کاکبرن درباره انگيزه قطر که ديگر کشور کمک کننده به مخالفان سوري است، گفت: آنها از اخوان المسلمين در مصر و سوريه حمايت کرده اند که البته سعودي ها از اين امر خشنود نيستند. آنها نفوذ عمده اي بر شبکه الجزيره دارند که رسانه اي مهم است که به زبان عربي و انگليسي در منطقه برنامه پخش مي کند.

وي درباره نقش ترکيه در اين ميدان گفت ترک ها در ابتدا خيلي خوب شروع کردند اما نهايتا به سمت و سوي بدي سوق يافتند. آنها روابط خوبي با اسد داشتند اما به تدريج عليه او موضع گرفتند و از شورشيان حمايت کردند. براي شورشيان سوري بسيار حياتي بود که بتوانند از ترکيه به عنوان يک پايگاه استفاده کنند. ترک ها نتوانستند از نفوذي که زماني در سوريه داشتند استفاده کنند زيرا دشمن مسلم دمشق شدند.

کاکبرن درباره متحدان سوريه يعني ايران و روسيه گفت: آنها سوريه را متحد بزرگ خود در بين کشورهاي عربي مي بينند. 

وي درباره نشست گروه بيست و اينکه چقدر احتمال دارد توافقي بين آمريکا و روسيه صورت گيرد که از تب فزاينده جنگ در منطقه بکاهد، گفت: من فکر مي کنم حمله اي نظامي اتفاق خواهد افتاد.سوال اين است که ايا اين اقدام بخشي از يک حرکت ديپلماتيک گسترده تر شامل کنفرانس صلح براي کنار هم آوردن دو طرف خواهد بود يا نه. در خصوص نقش ايران و روسيه در حل مسائل سوريه بايد بازنگري در سياست هاي آمريکا وجود داشته باشد. نمي توان  تصور کرد که هيچ يک از طرفين درگير در سوريه در اين ميدان پيروز شوند زيرا هر دو پايگاه هايي در داخل و حامياني در خارج دارند. کنفرانس صلحي با حضور دو طرف بايد به منظور آتش بس و کاستن از دامنه خشونت ها در اين کشور شکل گيرد. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار