همه ساله بیماری وبا در فصل تابستان شیوع می یابد و مهمترین عامل انتقال آن آب آلوده می باشد که با شستشوی مکرر دست می توان از انتقال آن به دیگران جلوگیری کرد.

دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: هر ساله بروز موارد تکثیر بیماری وبا در فصول گرم سال از جمله در تابستان را شاهد هستیم که شیوع این بیماری به علت وفور مسافر در ایران از کشورهای همسایه مانند افغانستان، پاکستان و عراق است.

 وی اظهار داشت: در مناطق بومی مثل کشور بنگلادش وبا بیشتر کودکان را تهدید می کند اما در کشورهایی مانند ایران که یک منطقه بومی محسوب می شود افراد در تمامی مقاطع سنی در معرض این بیماری قرار می گیرند.

 وی با بیان اینکه عده ای نیز نسبت به این بیماری حساسیت بیشتری دارند گفت: نوزادان، کودکان، افراد بالای 65 سال، افرادی که عمل جراحی معده کرده اند و کسانی که دارای نقص ایمنی هستند از جمله افرادی  به شمار می روند که میزان حساسیت آنها در ابتلا به این بیماری بیشتر از دیگران است.

 دکتر مردانی آب آلوده را مهم ترین عامل انتقال وبا معرفی کرد و افزود: از علائم اولیه ابتلا به این بیماری اسهال است، در مواردی که  وبا شدت یابد علائمی نظیر کم آبی بدن فرد را فرا می گیرد و بیمار با شوک به بیمارستان مراجعه می کند و از دیگر علائم وبا مخاط خشک، خشکی لب، گودی چشم را مي توان نام برد.

 برای جلوگیری از ابتلا افراد به این بیماری باید همواره از آب و غذایی سالم استفاده شود و در مسافرت ها نیز از آب لوله کشی پاک استفاده شود و در صورت عدم دسترسی از آب جوشیده و یا آب های معدنی استفاده کنند.

 وی اظهار داشت: در صورت ابتلا فرد یا یکی از اعضای خانواده به وبا دست ها با مکرر با آب و صابون بشویند زیرا این کار باعث قطع زنجیره انتقال عفونت های باکتریایی مثل وبا و عفونت های انگلی و روده ای می شود.

 رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان در پایان درمان وبا را از طریق تامین آب و الکترولیت های از دست رفته بیمار نظیر سدیم و پتاسیم ممکن دانست و گفت: مصرف کپسول داکسی سایکیلین با تجویز پزشک در درمان وبا موثر  است و به خانواده ها توصیه نمود اگر کسانی از بیماری وبا در فرد یا خانواده او دیدند، حتما تمامی افراد آن خانواده مورد معانیه قرار بگیرند./ح

برچسب ها: وبا ، عفونت ، آب ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار