در حالیکه اختلاف بر سر موضوع سوریه در طول اجلاس جی 20 کاملا مشهود بود، تلاش شدید اوباما برای تحت فشار قرار دادن رهبران جهان به منظور حمایت از اقدام نظامی علیه سوریه، کوچکترین تاثیری بر طرز فکر رهبران جهان نداشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نشریه "وال استریت ژورنال" در مقاله‌ای به قلم "پیتر نیکولاس" و "پائول سونی" می‌نویسد: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در جلب حمایت بین المللی برای حمله نظامی آمریکا به سوریه موفق نبود و نتوانست پیش از بازگشت به خانه و رویارویی با مخالفان در کنگره و مردم آمریکا، بر اختلافات و دودستگی‌های اجلاس رهبران جهان، غلبه کند.

*** تلاش اوباما برای منزوی کردن پوتین، کارساز نبود
اوباما 2 روز تمام برای رهبران کشورهای گروه جی 20 به چرب زبانی پرداخت و در طول شام 4 ساعته در یکی از کاخ‌های تاریخی سن پترزبورگ، رؤسای جمهور و نخست‌وزیران کشورها را برای مکالمه خصوصی و توضیح استدلال خود، به کناری می‌کشید تا با آنها گفت و گو کند.
تلاش شدید اوباما برای تحت فشار قرار دادن رهبران جهان که آن ها را برای «پاسخی قاطع و بین المللی» در واکنش به استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط دولت سوریه علیه شورشیان، فرا خواند، کوچکترین تاثیری بر طرز فکر رهبران جهان نداشت.
به علاوه، فشار اوباما برای به وجود آوردن ائتلافی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، میزبان این اجلاس و یکی از متحدان و حامیان اصلی حکومت سوریه را از نظر سیاسی منزوی کند، حاصل چندانی در پی نداشت.

*** تمام کسانی که بیانیه اوباما را امضا کرده‌اند، لزوما از حمله نظامی آمریکا علیه سوریه دفاع نمی‌کنند
کاخ سفید در روز جمعه، فهرستی از 11 کشور از جمله خود آمریکا را منتشر کرد که بیانیه‌ای را که نشان دهنده حمایت از «تلاش‌هایی است که آمریکا و سایر کشورها متعهد شده‌اند تا ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تقویت کنند»، امضا کرده‌اند.
اما پوتین نیز فهرست خود را منتشر کرد. او در یک کنفرانس خبری در روز جمعه، اسامی 8 کشور عضو گروه جی 20، از جمله کشور خود را نام برد که به گفته وی، با اقدام نظامی بین المللی در سوریه مخالف هستند. روی هم رفته 10 کشور از امضای بیانیه آمریکا خودداری کردند.
تمام کسانی که بیانیه اوباما را امضا کرده‌اند، لزوما از حمله نظامی آمریکا علیه سوریه دفاع نمی‌کنند. برای نمونه، با اینکه ایتالیا این بیانیه را امضا کرده است، «انریکو لتا»، نخست‌وزیر این کشور گفت که وی به اوباما گفته است که کشور وی در هیچ اقدام نظامی در سوریه به آمریکا نخواهد پیوست.
کشور اسپانیا نیز که آن را امضا کرده، عضو دائم گروه جی 20 نیست بلکه مهمان دائم این گروه به شمار می‌رود.

*** آلمان نیز از حمایت آمریکا سر باز زد
آلمان نیز پس از آنکه آنکلا مرکل، صدر اعظم این کشور تصمیم گرفت تا ابتدا به موضع واحدی در اتحادیه اروپا دست پیدا کند، از امضای این بیانیه خودداری کرد(البته روز بعد به بيانيه پيوست). جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است که پرونده آمریکا را در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در اواخر این هفته در لیتوانی ارائه دهد.
یکی از رهبرانی که ماه گذشته به نظر می‌رسید آماده حمایت از اقدام فوری نظامی در سوریه است، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه بود که در روز جمعه اعلام کرد که وی در حال حاضر تا زمانیکه سازمان ملل متحد، یافته‌های خود را در مورد حمله به خارج از دمشق در 11 آگوست منتشر ‌کنند، منتظر خواهد ماند. اولاند همچنین گفته است که تصمیم وی منوط به نتیجه رای گیری در کنگره آمریکا خواهد بود.
اوباما جمعه شب برای رو به رو شدن با تصمیم نهایی قانونگذاران در خصوص صدور مجوز حمله مسلحانه علیه دولت سوریه و بشار اسد، به آمریکا بازگشت.

*** مردم آمریکا در برابر هر گونه صحبت در مورد درگیری نظامی در خاورمیانه، با بدبینی و سوءظن برخورد خواهند کرد
با وجودی که کنگره در روز دوشنبه پس از یک تعطیلی موقتی کار خود را از سر می‌گیرد تا در مورد صدور مجوز برای اقدام نظامی تصمیم بگیرد، هنوز معلوم نیست که آیا اوباما می‌تواند آرای مورد نیاز خود را برای تصویب این مجوز جمع آوری کند یاخیر. با این حال، وی موفق شده تا حمایت مخالف دیرینه خود یعنی «جان بونر»، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا را به دست آورد.
اوباما در پایان اجلاس گفت که مردم آمریکا که بیش از یک دهه درگیر جنگ بوده‌اند و عده زیادی جان خود را از دست داده و هزینه‌های زیادی را متحمل شده‌اند، از این رو در برابر هر گونه صحبت در مورد درگیری نظامی در خاورمیانه، با بدبینی و سوءظن برخورد خواهند کرد.»

*** اختلاف بر سر موضوع سوریه در طول کل اجلاس جی 20 مشهود بود
رهبران جهان این هفته به مدت 2 روز برای برگزاری اجلاس گروه جی 20 در سن پترزبورگ روسیه گرد هم جمع شدند. اختلاف بر سر موضوع سوریه در طول کل این اجلاس مشهود بود و به رد و بدل شدن سخنان کنایه آمیز منجر شد. پوتین و اوباما در روز پنجشنبه صحبت چندانی با هم نداشتند و پس از آن در روز جمعه، به مدت حدود 20 دقیقه به طور خصوصی و عمدتا در خصوص جنگ داخلی سوریه با یکدیگر به گفت و گو پرداختند. پس از این گفت و گو، پوتین به خبرنگاران گفت: «من با دلایل اوباما موافق نیستم و او نیز با دلایل من.»
پوتین در ادامه سخنان خود گفت که در صورت حمله آمریکا به سوریه، وی همچنان به تامین تسلیحات و کمک‌های انسان دوستانه خود به دولت سوریه ادامه خواهد داد. وی نتیجه گیری آمریکا را مبنی بر استفاده نیروهای دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی مردود شمرد و گفت که حمله با گاز شیمیایی، کار شورشیان بوده است.
به گفته «بن رادز»، مشاور امنیت ملی اوباما، آمریکا از تصور اینکه سوریه از موضع اوباما حمایت کند، دست کشیده است؛ روسیه «به طور مرتب از بشار اسد حمایت و پشتیبانی می‌کند و اینکه حقایق چه چیزی را نشان می‌دهند و این رژیم چه کاری انجام داده است، برایش اهمیتی ندارد.»

***دیوید کامرون، روسیه را مانعی بزرگ در شورای امنیت سازمان ملل نامید
دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز که با رای پارلمان این کشور، حمایتش از اقدام نظامی علیه سوریه خنثی شد، ظاهرا تاب تحمل پوتین را نداشت. او خود را مایوس و ناامید توصیف کرد و روسیه را مانعی بزرگ در شورای امنیت سازمان ملل نامید.
یکی از رهبران جهان که سعی داشت اختلافات موجود بین اوباما و پوتین را کم کند، آنکلا مرکل بود. او تک به تک با هر یک از آنها به گفت و گو پرداخت. وی گفت که به رغم لفاظی‌های پرتنش، هر دو طرف آماده گفت و گو در مورد راه حل سیاسی هستند.
مرکل به خبرنگاران گفت:‌ «من در گفت و گوی دوجانبه خود با روسای ‌جمهور روسیه و آمریکا، احساس کردم که هنوز برای یافتن راه حلی دیپلماتیک دیر نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۳:۴۳ ۲۰ شهريور ۱۳۹۲
مرگ بر اوبانا
آخرین اخبار