هم اکنون سد مخزنی سیاهوی شهرستان سربیشه دارای پیشرفت فیزیکی 80 درصدی است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ سد مخزنی سیاهو در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شهر بیرجند واقع شده است. این سد از نوع خاکی با هسته رسی با ارتفاع ۳۹متر طراحی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: مطالعات سد و شبکه با هدف کنترل سیلاب های رودخانه مرزی سیاهو، تأمین آب کشاورزی دشت درح و جلوگیری از خروج آب از مرزهای ایران انجام شده است.

سیستم انحراف شامل فراز بند به ارتفاع ۱۳متر، نشیب بند به ارتفاع ۱۰متر و گالری انحراف با مقطع نعل اسبی به طوری که فراز بند و نشیب بند جزیی از بدنه اصلی سد می باشند. سرریز در جناح راست و به صورت اوجی می ‌باشد.

شبکه سد سیاهو به شکل آبیاری ثقلی است که قابلیت آبیاری مساحتی برابر با ۷۸۰هکتار را دارا است.

آقای غلامرضایی، هدف از اجرای طرح سد سیاهو، ذخیره‌ سازی آب مازاد برای تامین آب کشاورزان و کنترل سیلاب رودخانه مرزی سیاهو است.

به گفته وی، آورد سالانه سد سیاهو 10 میلیون متر مکعب استواین سد با ذخیره ‌سازی و تنظیم حدود هفت میلیون متر مکعب آب 650 هکتار از اراضی پایین ‌دست را زیر پوشش قرار می ‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: هم اکنون در سطح استان 11 هزارو 740 منبع آبی شامل چاه، چشمه و قنات با تخلیه هزار و 207 میلیون متر مکعب در استان وجود دارد.

غلامرضایی افزود: درحال حاضر حوزه های آبریز استان از نوع درجه دو ودرجهسه است.

به گفته وی، متوسط حجم نزولات جوی سالانه در استان 17 و 94 میلیارد متر مکعب است که متوسط تبخیر آن16 و 32میلیارد متر مکعب است، همچنین میانگین بارندگی در استان 118 و 65میلی متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبیگفت: میزان برداشت آب از منابع آب زیرزمینی در سال جاری آبی هزار و 207 میلیون متر مکعب بوده است.

بیشترین میزان مصرفی آب استان در بخش کشاورزی است.

هم اکنون 194 چاه فاقد پروانه در سطح استان فعال است./س

برچسب ها: پیشرفت ، سد ، سیاهو ، سربیشه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.