مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: طرح پایش ماهیان گرمابی هر ساله در کشور از اردیبهشت‌ماه آغاز و تا مهرماه ادامه دارد. این طرح سیستم مراقبتی جهت بیماری‌های مهم و اخطار کردنی ماهیان گرمابی است که برای کنترل چند بیماری ویروسی از جمله کویی هرپس ویروس و ویرمی بهاره کپور ماهیان اجرا می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ مصطفی کنارکوهی اظهاركرد: اداره‌کل دامپزشکی استان به منظور بررسی وجود عوامل ویروسی مذکور در سطح مراکز تکثیر ماهیان گرم‌آبی استان، اقدام به نمونه‌برداری از مولدین و مایعات جنسی آن‌ها نموده است؛ همچنین با توجه به بروز تلفات در سطح مزارع پرورش ماهیان گرمابی طی 2 ماهه اخیر نمونه‌برداری از ماهیان بیمار نیز صورت گرفته است.

وی تصریح‌کرد: در این خصوص از چندین مزرعه درگیر نمونه‌های بافتی جهت انجام آزمایشات PCR، کشت میکروبی و هیستوپاتولوژی تهیه و به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی خوزستان ارسال و جهت تشخیص وضعیت بلوم جلبکی(رشد سریع جلبک‌ها) از برخی استخرهای دارای تلفات نمونه پلانکتونی نیز تهیه شده است.

كناركوهي اهداف عمده اجرای این طرح را شناسایی کانون‌های آلوده، تعیین بیماری‌های بومی و غیربومی، نظارت بر تولید بهداشتی تخم چشم‌زده، لارو و بچه ماهی عنوان کرد.

شایان ذکر است طی چند سال اخیر، بروز تلفات همزمان با گرمای شدید و افزایش سایز ماهیان رخ داده که علت آن می‌تواند مجموعه‌ای از عوامل مدیریتی، بلوم جلبک‌های سمی، آلوده بودن مولدین و سایر عوامل میکروبی و ویروسی باشد./س
برچسب ها: طرح ، پایش ، ماهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.