یک پژوهش آمریکایی تاکید کد که هزینه اشغال عراق برای آمریکا 1.7 تریلیون دلار و کشته شدن یک صد هزار غیر نظامی بوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از هافینگتون پست ، این پژوهش افزوده است:‌ در برابر این هزینه دستاورد آمریکا از این جنگ جز اندک و برای عراق جز نابودی و ویرانی و فراهم شدن فعالیت گروه‌های تکفیری در این کشور چیزی به همراه نداشته است.
این پژوهش که توسط اندیشکده آمریکایی "واتسون" انجام شده است، توضیح می‌دهد که صرف نظر از هزینه 1.7 میلیارد دلاری آمریکا به نظامیانی که در این جنگ مشارکت داشتند، 490 میلیارد دلار هزینه پرداخت کرده و اگر واشنگتن دراندیشه جنگی دیگر طی چهار دهه آینده است، باید در اندیشه هزینه‌ای 6 ترلیون دلاری باشد.
پژوهش مرکز واتسون تاکید می‌کند: یکی از مهمترین دستاوردهای آمریکا در عراق فعال شدن گروه‌های تکفیری تندرو در منطقه بوده که موجب تضعیف ثبات و استقرار در منطقه و افول حقوق زنان و وضعیت بهداشت و آموزش بوده است.
این پژوهش که در روزنامه آمریکایی "هافینگتون پست" منتشر شده به این نکته اشاره می‌کند که جنگ در عراق دست‌کم 134 هزار شهروند عراقی را به کام مرگ فرستاد و این آمار دقیقی نیست، چون برآورد شده آمار واقعی بسیار بیش از این رقم باشد.
همچنین به اعتقاد این پژوهش هزینه 212 میلیارد دلاری هم که برای بازسازی خرابی‌ها و ویرانی‌های جنگ اختصاص یافته بود، هیچ‌گاه در این کشور راه به جایی نبردند، چون تمام این بودجه صرف برقراری امنیت و استقرار در عراق یا در معرض سرقت قرار گرفت.
این پژوهش که در تهیه و تدوین آن 30 پژوهشگر و کارشناس اندیشکده واتسون همکاری داشته‌اند، در ادامه یادآور می‌شود، اگر تلفات نیروهای امنیتی و مخالفان اشغال عراق و خبرنگاران و فعالان در عرصه حقوق بشری را به لیست قربانیان این جنگ اضافه کنیم، شمار قربانیان از 176 تا 189 هزار نفر افزایش خواهد یافت.
برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار