این روزها مسکن‌نشینان مهر کهگیلویه و بویراحمد با مشکلاتی اعم از کلی و جزئی دست و پنجه نرم می‌کنند که ممکن است شیرینی این اقدام دولت گذشته را در کام ان‌ها تلخ کند.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ، مسکن اقدامی از سوی دولت گذشته برای خانه‌دار کردن اقشار آسیب‌پذیر جامعه بود که در بازه زمانی کوتاه توانست تا اندازه زیادی به رفع این معضل بزرگ کمک کند. 

با همه کارهای خوبی که انجام شد هیچ کس فکر نمی‌کرد که امروز موجی از انتقادات به سمت مسکن‌مهر روانه شود؛ انتقاداتی که در بسیاری از موارد به جا و منطقی است.

به گزارش فارس، این روزها، روزهای ناله مسکن‌مهر نشینان و انتقاد برخی مسئولان از مسکن مهر است. 

البته دولتمردان یازدهم هم به نوبهر خود یکی از علت‌های اصلی تورم را مسکن مهر می‌دانند و دلیل آن را افزایش به رو یه نقدیندگی کشور توسط دولت جهت ساخت این خانه‌ها عنوان می‌کنند.

مردم نیز پس از چند سال انتظار این روزها که در خانه‌های مهر خود ساکن شده‌اند درگیر پریز و کلید برق، آسانسور و فاضلاب و غیره هستند.

مشکلاتی که بخش عمده‌ای ناشی از کم ‌کاری‌های پیمانکاران و عدم نظارت مسئولان است و حالا که کار از کار گذشته، در مقابل موج انتقادات و شکایات مردمی دستپاچه شده‌اند و کاسه «چه کنم چه کنم» به دست گرفته‌اند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از ماه‌ها پیش و با استقرار صاحبان مساکن مهر، گلایه‌های مردمی آغاز شد در ابتدا با سقوط کودک به چاه فاضلاب در این مجتمع‌ها، کم‌کاری در زمینه مسکن مهر شروع شد و بعدها معلوم شد که عمق این مشکلات تا چد حد است.

برگشت فاضلاب، خرابی درب و پنجره، مشکلات برق و ... از جمله مشکلاتی بود که طی هفته‌های گذشته در زمینه مسکن مهر استان مطرح شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در مقطعی سازمان نظام مهندسی را مقصر شمرد و آن‌ها را خلع ید کرد و روزها جنگ رسانه‌ای استاندار بود و این سازمان، هر چند که استاندار کهگیلویه و بویراحمد آن روزها نظام مهندسی ساختمان استان را به تعلل متهم کرد و معتقد بود که این سازمان روند تحویل مسکن مهر را به تعویق می‌اندازد اما در واقع اگر استاندار نیز بر روند سختگیری در ساخت مسکن مهر تاکید می‌کرد شاید امروز برخی از شکایات مردمی کاهش می‌یافت.

 این در حالی است که در هفته‌های گذشته انتقادات به مسکن مهر استان شروع شد و ساکنان واحدهای مهر کهگیلویه و بویراحمد مشکلات عدیده این واحدها را بیان کردند.

سید حسین صابری صحت گزارش‌های مردمی در این زمینه را تایید می‌کند و معتقد است 90 درصد گزارشی که مردم در این خصوص می‌دهند، صحیح است.

سید حسین صابری که از بازدید چند ساعته و شخصی خود از این واحدها سخن می‌گفت، افزود: سه مجتمع مسکن مهر شهر یاسوج را در فلکه جهاد، ساحلی و سروک بازدید کردم که حرف مردم درباره مشکلات همه درست و منطقی بود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با ذکر این مطلب که همه اشکالات مسکن مهر، مشکلات جزئی است، اذعان داشت: مسکن مهر در استان به جز موارد اندک با معضل بزرگ و اساسی روبرو نیست و امروز مردم بیشتر از ترک سفیدکاری و کار نکردن کلید و پریزها و احیاناً خرابی درب‌ها و آسانسور می‌نالند.

اما در این میان باید یادآور شد که همین مشکلات جزئی وقتی کنار هم قرار بگیرند زندگی را بر افراد ساکن در مجتمع تلخ می‌کنند.

فراموش نکنیم که افرادی در این مجتمع‌ها ساکن هستند اجاره نشینانی بودند که رنج قسط و وام را بر دوش نهادند تا صاحب خانه‌ای شود و از مستأجری رهایی یابند و بابت هر متر این واحدها پول پرداخت کرده‌اند یا در حال پرداخت اقساط آن هستند.

 قانونا تحویل مسکن با شرایط قرارداد شده از حقوق آن‌ها است پس باید مسئولان یا سریع‌تر در زمینه احقاق حق این افراد تلاش کنند و یا هزینه کم کاری‌ها و سهل‌انگاری‌ها را بپردازند.

البته باز جای شکرش باقی است که گزارش استاندار در زمینه گزارشات مردمی جانب مردم را گرفت.

این مسئول ارشد اجرایی با بیان اینکه هر متر مربع مسکن مهر به پای صاحبان آن حدود 400 هزار تومان درآمده است، تصریح کرد: شهرداری هم برای هر واحد 900 هزار تومان عوارض گرفته که معلوم نیست چه خدماتی به ساکنین مسکن مهر ارائه می‌کند.

البته استاندار کهگیلویه و بویراحمد تیم بازرسی تشکیل می‌دهد تا نسبت به رفع مشکلات مسکن مهر اقدام کنند.

صابری به مسئولان و معاون عمرانی خود دستور داد تا تیم بازرسی جدیدی اعم از رئیس دفتر فنی، راه و شهرسازی استان و راه و شهرسازی شهرستان به اضافه مأمورانی از دستگاه‌های خدمات‌رسان و شهرداری تشکیل داده و تک به تک واحدهای مسکن‌مهر استان را بازرسی کرده و مشکلات آن‌ها را برای برطرف شدن به استانداری انعکاس دهند.

این جدیت استاندار در زمینه حل مشکلات ستودنی است اما امیدواریم این تیم بازرسی نیز مانند سایر تیم‌هایی که استاندار کهگیلویه و بویراحمد تشکیل داد نشوند.

تیم پیگیری معوقات بانکی استاندار با آن همه سر و صدا مشخص نشد که منتج به چه نتیجه‌ای شد.

کاش استاندار کهگیلویه و بویراحمد به جای تشکیل تیم پیگیری به برخورد قاطع‌تری برای رفع این مشکل اقدام می‌کرد؛ مثلا می‌توانست هزینه حل مشکلات را از سازمان متولی و ناظر دریافت کند و مشکلات را برطرف کند.

 صابری در گفت‌وگویی دیگر بدسلیقگی را از دلایل مشکلات مسکن مهر عنوان می‌کند و با بیان این‌ که بد سلیقگی بعضاً مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است، گفت: در جایی سنگ تزئینی متری 40 هزار تومان را با سیمان پوشانده‌اند و برخی از درب‌ها به این دلیل باز و بسته نمی‌شوند که آثار سیمان و گچ در کف ساختمان و روی درب‌ها باقی مانده و مانع از این کار می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: خاموش و روشن نشدن کلید و پریزها دیگر از جمله موارد بی‌سلیقگی در ساخت مسکن مهر است که نشان می‌دهد کار از روی عجله و بی‌حوصلگی انجام شده است.

استاندار شاید بی‌سلیقگی را معادل سودجویی می‌داند که در این زمینه باید گفت اگر همین سنگ متری 40 هزار تومان را در متر و سپس در تعداد واحدهای مسکونی ضرب کنیم متوجه خواهیم شد که سازنده توانسته است از همین مورد ساده چه میزان در هزینه صرفه‌جویی کند و به سود بیافزاید.

در زمینه کلید و پریز نیز قضیه به همین شکل است قطعا استفاده از کلید و پریز ارزان قیمت، بی‌کیفیتی و مشکلات را به دنبال دارد. مواردی که شاید استاندار کهگیلویه و بویراحمد نخواسته آن‌ها را بیان کند.

جالب است که راه و شهرسازی استان به عنوان متولی اصلی ساخت مسکن مهر، وارد این ماجرا نشده است و دلسوزی خود را نسبت به ساکنان مسکن مهر نشان نداده و سکوت را بهترین راه برای فرار از انتقادات ترجیح داده است.

اما به هر حال امروز مسکن مهر استان گرفتار مشکلات عدیده‌ای است مشکلاتی که هر چند به گفته استاندار در کمترین زمان قابل حل است اما در واقع به این سادگی هم نیست و مسئولانی را می‌خواهد که به جای تفکر به پست و مقام بعدی خود بخواهند دعای خیر را پشت سرشان جاری سازند./ج1

برچسب ها: یاسوج ، مسکن ، سودجو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.