"وانگ يي" وزير امور خارجه چين اعلام کرد به مسئله سوريه بايد در چارچوب شوراي امنيت سازمان ملل متحد رسيدگي شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاري شين‌هوا، "وانگ يي" که به همراه "شي جينپينگ" رئيس جمهور چين در سفري رسمي به ازبکستان به سر مي برد، در گفتگويي تلفني با جان کري وزير امور خارجه آمريکا بر موضع چين تاکيد کرد.

وزير امور خارجه چين گفت جامعه بين المللي بايد در خصوص مسئله سوريه از دو اصل پيروي کند. جامعه بين المللي بايد به نرم هاي اساسي روابط بين الملل پايبند باشد و هر گونه استفاده از تسليحات شيميايي را رد کند.

وي افزود اين به آن معني است که اين مسئله بايد به چارچوب شوراي امنيت سازمان ملل متحد باز گردانده شود، جايي که طرف هاي مربوطه بتوانند به دنبال توافق و رويکردي مناسب باشند.

"وانگ يي" گفت: چين و آمريکا به عنوان اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد بايد در حمايت و پاسداري از منشور اين سازمان پيشرو باشند و به شوراي امنيت در حفظ و حراست از صلح و امنيت بين المللي نقش کامل بدهند.

وزير امور خارجه چين بر مخالفت کشورش با توسل به زور در روابط بين الملل تاکيد کرد و از همه کشورهاي مربوطه خواست بار ديگر به برنامه هاي خود در خصوص سوريه فکر کنند.

دو طرف توافق کردند به تماس در خصوص اين مسئله ادامه دهند.

"وانگ يي" در خصوص ديدار اخير "شي جينپينگ" با باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در سن پترزبورگ،‌ گفت اين نشست ديداري بسيار موفقيت آميز بود و اثري مهم بر تلاش هاي دو کشور در برقراري نوع جديدي از روابط کشورهاي بزرگ خواهد داشت.

شي جينپينگ در ديدار با اوباما تصريح کرد: راه حل سياسي تنها راه براي خروج از بحران سوريه است.
برچسب ها: وانگ یی ، سوریه ، آمریکا ، کری ، تلفنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار