"هوشيار زيباري" وزير خارجه عراق در کنفرانس خبري مشترک با "محمد جواد ظريف" وزير خارجه ايران در بغداد اعلام کرد مسائل منطقه از جمله بحران سوريه و تحولات و تلاش هاي مربوط به آن در شوراي امنيت را مورد بررسي قرار داديم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سوريه، قاسم سعد خبرنگار خبرگزاري اسوشيتدپرس ابتدا از وزير خارجه ايران پرسيد هفته گذشته اردوگاه اشرف که مجاهدين خلق (گروهک نفاق) در آن حضور دارند ؛هدف حمله قرار گرفت که طي آن پنجاه و دو نفر کشته شدند و در پي آن سازمان مجاهدين (گروهک منافقين) ايران را با حمايت برخي گروههاي مسلح به ارتکاب اين حمله متهم کرد ؟ سوال ديگر اين است که اگر سوريه هدف حمله نظامي قرار گيرد واکنش ايران چه خواهد بود آيا فقط به محکوم کردن اکتفا خواهد کرد ؟ از وزير خارجه عراق نيز سوالم اين است که در سفر اخير خود به واشنگتن و کشورهاي اروپايي ميزان جديت اين کشورها را براي حمله به سوريه تا چه اندازه است و آيا  اين حمله قبل بيستم ماه کنوني خواهد بود ؟

محمد جواد ظريف گفت : ما حضور تروريستها در عراق را که با دولت صدام ارتباط گسترده اي در سرکوب مردم عراق داشتند ؛ يک خطر براي روابط دوجانبه مي دانيم و مي دانسته ايم . متاسفيم که به رغم تلاش دولت عراق ، تروريست ها آمادگي اين را نداشتند که خاک اين کشور را ترک کنند و در نهايت به درگيريهايي که مشاهده کرديد ؛ انجاميد . در خصوص سوريه نيز ما همه تلاشمان اين است که از جنگ جلوگيري کنيم زيرا مي دانيم کساني که جنگ را آغاز مي کنند نمي توانند به آن پايان دهند .مي دانيم که رئيس جمهور آمريکا در دامي که ديگران براي او پهن کرده اند بدون تمايل شخصي وارد شده است و اميدواريم که با درايت از اين دام خارج شود و خود و منطقه را گرفتار آتشي نکند که خاموش کردن آن دشوار باشد .

در اين زمينه ما اميدواريم که با همفکري و با کمک دوستان عراقي وکشورهاي صلح طلب مانع جنگي در اين منطقه شويم که دود  آن به چشم همه خواهد رفت .هوشيار زيباري نيز درباره حوادث اردوگاه مناففين گفت من دوست دارم اين مساله را اضافه کنم که دولت عراق کميته اي براي تحقيق درباره اين حوادث تشکيل داده است و بارها تکرار کرده ايم که اين افراد در سرزمين عراق جايي ندارند و از جامعه بين الملل و کشورهاي ذيربط خواسته ايم آنها را در کشوري ثالث جاي دهند . 

اين موضعگيري ما موضعي آشکار و شفاف است و موضعي غيرعادي نيست از اينرو با وجود مسئوليت پذيري دولت ، تعهداتي از جانب کشورهاي خارجي براي اسکان مجدد آنها داده شده است اما تعداد افرادي که به خارج از عراق منتقل شده يا قبول کرده اند از اين کشور بروند ؛ تعداد واقعا محدودي است .  اين موضع رسمي دولت است که آشکارا به همه طرفهاي بين المللي و سازمان ملل اعلام شده است .  

در باب موضوع ديگر و پاسخ به سوالي که مطرح شد بايد بگويم ما در سفرهاي خود به آمريکا و اروپا حقيقتا از هيچ زماني براي حمله نظامي احتمالي و جنگ اطلاعي نداريم . ما ديدگاه و نظرات خود را براي طرفهاي ديگر تشريح کرده  و گفته ايم تشديد بحران و نزاع در سوريه و مداخله در اين کشور منجر به تاثير پذيري مستقيم همسايگان خواهد شد و عراق نيز از اين مساله مستثني نخواهد بود بگونه اي که اين کشور از لحاظ امنيتي و انساني تحت تاثير قرار خواهد گرفت .

عراق هم اکنون  ميزبان دويست و هفتاد هزار پناهجوي سوري است و اين تعداد رو به افزايش است .  گروهها و شبکه هاي تروريستي در مرزهاي دو کشور وجود دارند و نگراني هاي واقعي درباره اين مساله وجود دارد . در زمينه اينکه آيا اين حمله انجام خواهد شد يا خير بايد بگويم رويکردي به حمله نزد برخي کشورها وجود دارد و برخي ديگر در اين باره تامل و درنگ مي کنند . 

من هيچ اطلاع يا آگاهي از زمان حمله ندارم و نمي دانم اين حمله قبل يا بعد از بيستم است يا خير .  اين موضوعي است که آن کشورها تعيين خواهند کرد اما تاکيد مي کنم که عراق هرگز به مکاني براي تجاوز يا حمله به سوريه تبديل نخواهد شد و هيچ تسهيلاتي در اين خصوص به هيچ طرفي اعطا نخواهد کرد . ما به همراه تعدادي از کشورها همچنان بر حل مسالمت آميز بحران  سوريه تاکيد داريم .  ما اخيرا در نشست اتحاديه عرب در قاهره اين موضوع را با تعدادي از کشورها مطرح و در خصوص  ضرورت پيش بردن روند امور به سوي حل مسالمت آميز بحران تاکيد کرديم.  هيچ کس جز خود سوريها نمي تواند مشکلات را حل کند. اين موضعي است که ما هميشه در مذاکرات و گفتگوها به آن اشاره کرده ايم .

يکي ديگر از خبرنگاران از راديو عراق آزاد پرسيد قرار بود کنفرانس ژنو دو چندي پيش برگزار شود اما تا کنون اين کنفرانس برگزار نشده است به نظر شما آيا اين کنفرانس به همين زودي ها برگزار خواهد شد و اگر حمله نظامي به سوريه صورت گيرد ؛ آينده اين کنفرانس به چه شکل خواهد شد ؟
زيباري در پاسخ به اين سوال گفت من جزو نخستين کساني بودم که گفتم با وضع موجود کنفرانس ژنو برگزار نخواهد شد و اظهارات علني در اين خصوص داشتيم که حتي منجر به تعجب و شگفتي برخي ها شد . اين ديدگاه ما ناشي از قرائت اوضاع ميداني در سوريه و منطقه بود . يقينا در صورت وقوع حمله نظامي برگزاري اين کنفرانس به تعويق خواهد افتاد و معلوم نيست طرفها حاضر به شرکت در آن باشند يا نباشند . 
اين مساله حتي فعاليت سياسي را نيز پيچيده خواهد کرد . 

هم اکنون گفتگوها و مذاکراتي قرار است در ماه سپتامبر در مجمع عمومي سازمان ملل برگزار شود و يقينا اين موضوع از جانب کشورهاي ذيربط مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت تا درباره زمان آن توافق حاصل شود اما در هر صورت اين مساله نيازمند موافقت طرفهاي درگير است زيرا کنفرانس ژنو براي سوري ها است و نه براي طرفهاي منطقه اي و بين المللي.  ماموريت طرفهاي ديگر تسهيل در روند برگزاري اين نشست و اعمال فشار بر هر دو طرف براي مذاکره و بحث و بررسي درباره حل سياسي مورد نظر خواهد بود . يکبار ديگر تکرار مي کنم ما زمان مشخصي  را براي اين موضوع نمي دانيم .

خبرنگار شبکه الحريه در ادامه اين کنفرانس خبري از وزير خارجه ايران پرسيد اگر به سوريه حمله نظامي صورت گيرد ؛ اخبار متناقضي درباره احتمال حمله ايران به منافع آمريکا بويژه منافع اين کشور در عراق از جمله سفارتخانه اش در بغداد منتشر شده است ؛ نظرتان در اين خصوص چيست ؟محمد جواد ظريف در پاسخ گفت : حتما جمهوري اسلامي اقدامي عليه تماميت ارضي و حاکميت کشور دوست و برادر خود عراق انجام نخواهد داد . من معتقدم که اين صحبتها فقط براي توجيه اقدام نظامي است که حتما خطر بزرگي براي آغاز کنندگان خواهد بود .بايد طبل جنگ را نکوبيم . کوبيدن بر طبل جنگ به شرايطي مي انجامد که همه منطقه را گرفتار خواهد کرد . کساني که با ديد کوتاه بر طبل جنگ مي کوبند؛ آتشي را بر مي افروزند که گريبان همه را خواهد گرفت .جمهوري اسلامي به دنبال خاموش کردن صداي جنگ است نه افروختن آن .

در ادامه اين کنفرانس محمود فواد خبرنگار شبکه الحره از وزير خارجه عراق پرسيد سرنوشت روابط آمريکا  و عراق در صورت توسل آمريکا به گزينه نظامي عليه سوريه چه خواهد بود ؟زيباري گفت : روابط عراق و آمريکا يقينا ادامه خواهد داشت . ما توافقنامه استراتژيک ميان دو کشور امضا کرده ايم و کميته هايي مشترک ميان دو کشور فعال هستند .  ما اميدواريم تلاشهايمان به نتيجه برسد و اگر به نتيجه نرسيد به اين معنا نخواهد بود که همه روابط ما دچار فروپاشي خواهد شد . نه يقينا اين طور نخواهد بود .

اما در طول اين دوره و اين دريچه زماني ما بايد همه تلاشهاي خود را براي جلوگيري از گزينه« بدتر» بکار گيريم . ما اکنون شاهديم که چه چيزي در سوريه و منطقه  و کشورهاي همسايه سوريه انجام گرفته است . اخيرا ما در ژنو در کنفرانس وزراي خارجه کشورهاي همسايه سوريه شرکت کرده بوديم . آمار سوريهايي که اکنون خارج از کشور و در کشورهاي همسايه به سر مي برند دو ميليون نفر است .

اگر اوضاع بد شود و به وخامت گرايد و به سمت جنگ و کشتار و خشونت  پيش رود ؛ يقينا درد و رنجهاي انساني بيشتر خواهد شد . بنا براين روابط دوجانبه ادامه خواهد داشت و در نقطه معيني متوقف نخواهد شد .در ادامه اين کنفرانس احمد الزيدي از شبکه «المسار» پرسيد آيا دولت عراق آماده است در صورت وقوع جنگ مرزهاي خود را به روي شهروندان سوري بازگذارد و آيا دولت توان اين را دارد که در مرزها مانع نفوذ تروريست ها از جمله  سازمانهاي تروريستي معروف در سطح جهان به داخل خاک خود شود ؟

زيباري پاسخ داد : دولت اخيرا در سايه اوجيگري تنشها و تهديدات نظامي و حمله احتمالي به سوريه ،سلسله اقداماتي امنيتي  و خدماتي انجام داد بگونه اي که مقادير زيادي دارو و غذا تهيه کرده و مصمم است امنيت  مرزهاي طولاني ومشترک را با سوريه که  حدود ششصد کيلومتر است ؛ تامين کند .

از اين رو تمرکز در اين مساله به دست فرماندهان امنيتي است . اين عمليات آسان نخواهد بود و نيازمند تلاش ها و امکانات لازم خواهد بود . ما بر اساس توانمندي و امکانات موجود تدابير لازم را اتخاذ کرده ايم ضمن آنکه همه کشورهاي همسايه سوريه چنين کارهايي را انجام داده اند .ناديا العبيدي خبرنگار شبکه تلويزيوني سوريه در ادامه اين کنفرانس خبري از محمد جواد ظريف  پرسيد : افکار عمومي عراق و عربي معتقد است تجاوز نظامي به سوريه مقدمه حمله و تجاوز به ايران و تهديد امنيت ملي روسيه است ؛ ديدگاه  جنابعالي در اين خصوص چيست ؟

محمد جواد ظريف گفت : من احساس مي کنم که جنگ در منطقه جنگ عليه کل منطقه است و همه منطقه را با ناامني مواجه خواهد کرد. تمام تلاش ما اين است که از اين خيالباقي که برخي دچار آن شده اند و تصور مي کنند با جنگ مي توانند مشکلاتشان را حل کنند ؛ جلوگيري کنيم . اصولا اينکه برخي فکر کنند در دنياي امروز مي توان مشکلات را با جنگ حل کرد معلوم است که در صد سال گذشته زندگي مي کنند .

من نمي دانم چطور کشورهايي که ادعا مي کنند مهد قانون هستند و ادعا دارند حامي حقوق بين الملل هستند ؛ مبنايي ترين قاعده حقوق بين الملل را  که همان عدم توسل به زور است ؛ فراموش کرده اند .نمي دانم چرا هيچ کس متوجه اين مساله نيست که دنياي متمدن شصت و پنج سال پيش همه انتخابها را از روي ميز برداشته است . کسي انتخابها روي ميزش نيست که بتواند از زور استفاده کند .

هوشيار زيباري وزير خارجه عراق در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه تلويزيوني ايران مبني بر اينکه دولت عراق چه تدابيري براي جلوگيري از افزايش ناامني و افراط گرايي در اين کشور در صورت وقوع جنگ انديشيده است ؛ تصريح کرد : يقينا در سطح داخل ما به عنوان کشور همسايه سوريه و تحت تاثير از حوادث سوريه ؛ اقدامات و تدابير پيشگيرانه اي  را براي مرزها و امنيت آنها و خدمات و ديگر کمکها براي همه ملت  انديشيده ايم . 

از سوي ديگر ما تلاش کرده ايم هنگام حضور در محافل منطقه اي و بين المللي و تماس هايمان با کشورهاي ذيربط با اين موضوع ؛ ديدگاهها و مواضع  عراق را به عنوان يک کشور همسايه تشريح کنيم چرا که معتقديم در صورت تشديد بحران و درگيري پيامدهاي آن متوجه کشور و ملت ما نيز خواهد بود .
برچسب ها: ظریف ، زیباری ، عراق ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار