"جان کري" وزير امور خارجه آمريکا با وجود موضع گيريهاي ضد و نقيض کشورها در خصوص بحران سوريه، نتوانسته است جامعه جهاني را در خصوص حمله به اين کشور بسيج کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه الميادين، در حاليکه باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا از اعضاي کنگره اين کشور خواسته است موضوع حمله به سوريه را تصويب کند ، اتحاديه اروپا خواستار تعويق هرگونه حمله نظامي به سوريه است و در عين حال کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس خواستار مداخله فوري جامعه بين الملل هستند.

محمد حسن خبرنگار الميادين با تهيه گزارشي در اين خصوص گفت: همه نشستها و کنفرانسهاي بين المللي که تا کنون برگزار شده ، نتوانسته است آمريکاييها را راضي و خواسته ها و چشمداشت آنها را براي حمله به سوريه برآورده کند.

اوباما در حالي به کشورش بازگشته است که از سويي چشمانش به حمايت و تصويب کنگره دوخته شده است و از سوي ديگر دستانش نيز بر قلبش قرار دارد و نگران مخالفت نمايندگان کنگره با حمله نظامي به سوريه است.

اوباما در سخنراني خود خطاب به ملت آمريکا تلاش کرد دغدغه ها و نگرانيهاي مخالفان خود را برطرف کند. از همين رو به آنها گفت: من مي دانم که مردم آمريکا پس از ده سال از جنگ خسته شده اند ، اکنون جنگ عراق پايان يافته و جنگ افغانستان نيز در آستانه پايان يافتن است. ما قصد نداريم سربازان خود را به نيابت از ديگران به ميدان بفرستيم.

الميادين در ادامه اين گزارش گفت: رئيس جمهور آمريکا توانست موافقت روساي ده کشور از گروه بيست را براي نشان دادن واکنش قوي در برابر سوريه کسب کند اما اين حمايت هرگز به ادبيات و لحن نظامي آمريکا بر ضد سوريه اشاره اي نکرده است. 

الميادين افزود: جديدترين اظهار نظرها از جانب کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس حاکي از آن است که اين کشورها از زبان عبداللطيف الزياني دبير کل خود خواستار مداخله فوري جامعه جهاني در سوريه شده اند.

از سوي ديگر در اروپا وضعيت متفاوت است بگونه اي که موضع فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه حاکي از آن است که بايد قبل از هرگونه حمله به سوريه منتظر نتايج تحقيق بازرسان سازمان ملل ماند. اين موضعگيري با استقبال ديگر کشورهاي اروپايي نيز مواجه شده است. اين درحالي است که کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بر اساس اطلاعات فراهم شده از جانب بيست و هشت کشور ، بر گزارش بازرسان پيشي گرفت و مدعي شد دولت سوريه از سلاح شيميايي استفاده کرده است.

الميادين در ادامه اين گزارش افزود : اين اعلام نظر سودي براي جان کري وزير خارجه آمريکا نداشته است به گونه اي که همتايان اروپايي او  گزينه جلو انداختن حمله نظامي به سوريه را پاک کرده اند و به استثناي فرانسه همه آنها مخالفت خود را با مشارکت در هرگونه حمله نظامي به سوريه اعلام کرده اند.

برچسب ها: جان کری ، مخالفت ، سوریه ، جنگ ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار