مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ،مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه ای قبل از تخم ریزی آفت برای پیشگیری و کاهش خسارت را الزامی دانست.

 

اخوان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری افزود: از آنجائیکه ماهیت آفت مگس از حالت قرنطینه ای به آفت همگانی تغییر کرده است، اطلاع رسانی کافی در خصوص ردیابی و روش های مناسب مبارزه از طریق برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی ضروری است.

وی مگس میوه مدیترانه ای را آفتی چند نسلی دانست و بیان و تصریح کرد: این حشره در درون میوه های درحال رسیدن تخم ریزی می کند و لارو کرم مگس (با تغذیه از گوشت میوه هایی نظیر خرمالو، مرکبات، هلو، شلیل، انجیر، سیب و گلابی) سبب پوسیدگی و ریزش شدید میوه ها می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مبارزه غیر شیمیایی با نصب کارت های زرد چسبنده و تله ها با استفاده از مایع سراتراپ و فرمون های جلب کننده و انجام طعمه پاشی از طریق پروتئین هیدرولیزات مسموم شده با حشره کش مالاتیون در زمان های مناسب به باغداران می شود.

اخوان جمع آوری و مدفون میوه های ریخته شده پای درختان در عمق 50 سانتی متری خاک و جمع آوری تمامی میوه های رسیده برای جلوگیری از افزایش جمعیت تعداد نسل آفت و فرار از خسارت احتمالی را ضروری دانست.

او از باغداران خواست برای کسب اطلاعات و راهنمایی های بیشتر در باره تعداد و نحوه نصب تله های جلب کننده و تهیه طعمه مسموم و چگونگی انجام طعمه پاشی به کارشناسان حفظ نباتات مستقر در مراکز جهاد کشاورزی، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و کلینیک های گیاهپزشکی مراجعه کنند.

حدود 160 هزار هکتار باغ مرکبات و سیاه ریشه در مازندران وجود دارد./س

برچسب ها: کاهش ، خسارت ، مگس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.