يو اس اي تودي:

شبح جنگ عراق بر عمارت کنگره هنگام راي‌گيري براي اقدام عليه سوريه

خستگي از جنگ عراق مانعي جدي در برابر پيشرفت تلاشهاي اوباما براي جلب حمايت از اقدام نظامي عليه سوريه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه يو اس اي تودي امروز در اينترنت نوشت: درحاليکه بحث بر سر حمايت نمايندگان کنگره آمريکا از مجوز حمله نظامي اوباما به سوريه طي اين هفته بالا گرفته است،‌ سناتور "ديک دوربين" مي گويد مي تواند شبح جنگ عراق را در عمارت کنگره حس کند.

اين سناتور دموکرات که از اعضاي کميسيون روابط خارجي سنا بود که روز چهارشنبه مجوز توسل به زور رئيس جمهور آمريکا در سوريه را تصويب کرد، گفت از برخي دوستان و طرفداران اوباما شنيده است که با درخواست اوباما براي حمله نظامي به سوريه موافق نيستند.

دوربين گفت: با گوش دادن به اين بحث ها بارها به دوازده سال قبل و بحث هاي مربوط به جنگ در عراق بازگشته است.

وي که به تهاجم به عراق راي منفي داده بود،‌گفت:‌ تصميمات ما در سايه جنگ عراق اتخاذ مي شود... دوازده سال قبل دولت آمريکا با گمراه کردن مردم آمريکا و وارد کردن آنها به جنگ، مرتکب يک گناه اخلاقي سياسي شد.
 
جالب آنکه، اوباما که مخالفتش با جنگ عراق يکي از محورهاي مبارزات انتخاباتي وي در سال 2008 بود،‌ خود را اکنون در مقابل اين تصور مي بيند که درخواست وي براي حمله نظامي محدود (به سوريه) در واقع تکرار جنگ عراق خواهد بود.

مقامات دولت اوباما در آستانه راي گيري هفته آينده در مجلس نمايندگان و سنا درمورد مجوز حمله هوايي محدود به سوريه،‌ سعي در ترغيب قانون گذاراني دارند که راي دهندگان در حوزه هاي انتخابيه شان با نگراني درباره جنگ از آنها مي خواهند درخواست رئيس جمهور را براي اقدام نظامي محدود در سوريه رد کنند.

جان کري وزير امور خارجه آمريکا در جلسات استماع اين هفته کنگره گفت که حمله به سوريه هيچ شباهتي به آن جنگ هشت ساله در خاورميانه، با بيش از يک تريليون دلار هزينه و چهار هزار کشته براي آمريکا، نخواهد داشت.

اوباما اين هفته در سفر به سوئد و در اجلاس سران گروه بيست در روسيه سعي کرد مخالفت شديدش با جنگ عراق را به اروپايي ها يادآور شود و در روزهاي اخير چندين بار خاطرنشان کرده است که حمله نظامي (به سوريه)‌ به لحاظ گستره و چارچوب زماني محدود خواهد بود و هيچ نيروي آمريکايي براي جنگ به سوريه اعزام نخواهد شد.

اما خستگي از جنگ عراق چيزي است که براي اوباما غلبه بر آن دشوار خواهد بود و نظرسنجي ها نشان مي دهد در ميان آمريکايي ها هيچ تمايلي براي درگير شدن در يک جنگ ديگر وجود ندارد.

مخالفان جنگ و حتي برخي طرفداران رئيس جمهور در کنگره ظاهرا به دشواري متقاعد کردن راي دهندگاني که هنوز طعم تلخ جنگ عراق و تقريبا سيزده سال جنگ در  افغانستان را حس مي کنند، واقف اند.

در مجلس نمايندگان، جان بوئنر جمهوري خواه رئيس مجلس و نانسي پلوسي رهبر اقليت دموکرات حمايت شان را از اقدام نظامي اعلام کرده اند اما هر دو گفتند که از طرف رئيس جمهور هيچ اعمال نفوذي نخواهند کرد و اعضا بايد بر اساس نظر خودشان راي بدهند.

برچسب ها: یو اس تودی ، عراق ، جنگ ، سوریه ، کنگره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار