یک روزنامه انگلیسی فاش ساخت شرکت‌های تجاری این کشور برای شش سال مواد شیمیایی اولیه تولید گاز سارین را به منابعی در سوریه فروخته‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه دیلی میل فاش ساخت که دولت انگلیس در فاصله ژوئیه 2004 تا ماه مه 2010 پنج مجوز صادرات را برای دو شرکت انگلیسی صادر کرده که به آنها اجازه داده به سوریه ماده شیمیایی فلوئورید سدیم که برای ساخت گاز سارین استفاده می‌شود، بفروشند.
این در حالی است که دولت انگلیس نیز برای نخستین بار اذعان کرد که از طرف این کشور مواد شیمیایی به سوریه فروخته شده است که این اقدام نقض پروتکل بین‌المللی فروش مواد شیمیایی خطرناک است و اقدامی غیرمسئولانه است.
شرکت‌های انگلیسی مدعی هستند که قرار بوده ماده فلوئورید سدیم به یک شرکت ساخت مواد آرایشی فروخته شود، اما کارشناسان اطلاعاتی معتقد هستند که از این شرکت‌ آرایشی به عنوان واسطه برای خرید مواد شیمیایی استفاده شده است.
توماس دوچرتی، نماینده مجلس عوام انگلیس و عضو کمیته کنترل صادرات سلاح این مجلس اظهار داشت: این افشاگری‌ها در خصوص ارائه فلوئورید سدیم به سوریه توسط روزنامه دیلی میل بسیار آزاردهنده هستند.
جدیدترین این مجوزهای صادرات در ماه مه 2010 صادر شده است. بنابراین مجوزها پیش از تولید مواد به دست آمده‌اند و همچنین بر اساس استاندارد صنایع شیمیایی باید پیش از تحویل مواد شیمیایی چهار تا پنج ماه بگذرد. بنابراین ما اواخر سال 2010 را به عنوان زمان احتمالی رسیدن محموله‌های فلوئورید سدیم به سوریه می‌دانیم. دولت انگلیس باید به برخی سوال‌های جدی پاسخ دهد.
چند روز پیش فاش شد که سازمان امور تجاری، نوآوری و مهارت انگلیس در سال 2012 نیز مجوزهای صادراتی را اعطا کرده بوده است اما از این مجوزها برای ارسال فلوئورید سدیم به سوریه استفاده نشده است.
این سازمان انگلیسی فروش فلوئورید سدیم به سوریه را تایید کرده است اما تاکید داشته که اساس آن استفاده از این ماده در صنایع آرایشی بوده است.
یک سخنگوی این سازمان نیز گفت: نام بردن از شرکت‌های دخیل در فروش این مواد ناقض حق محرمانه بودن مشتری آنها است. گاز سارین از ترکیب فلوئورین با فلوئورید سدیم، کربن، هیدروژن، اکسیژن و فسفر ساخته می‌شود و یکی از خطرناکترین مواد شیمیایی جهان است. این گاز باعث اختلال در سیستم عصبی، تحریک بیش از حد عضلات و ارگان‌های حیاتی می‌شود. گاز سارین 500 برابر سمی‌تر از سیانور است. این گاز از طریق دم و بازدم و همچنین پوست جذب بدن می‌شود.
برچسب ها: بین الملل ، انگلیس ، سارین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار