عضو انجمن روانپزشکان ایران گفت: افسردگی در خانم ها شایع تر از مردان است و در بعضی موارد و آمار ها 2 برابر بیشتر از آقایون دیده شده و از راه های درمان این بیماری مراجعه به روانپزشک و تجویز دارو توسط پزشک متخصص است.

دکتر جلیلی، عضو انجمن روانپزشکان ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: یکی از شایع ترین بیماری هایی که بشر به آن مبتلا می شود افسردگی است و  بیشترین غفلت ها و اشتباهاتی که در تشخیص دیده می شود درباره همین بیماری افسردگی است، افسردگی علائم بیماری جسمی را تقلید می کند بدون این که ضایعه جسمانی مشاهده شود به عنوان مثال علائمی مانند سر درد ، اختلال گوارشی قلب درد و حتی درد در ناحیه مفاصل که اغلب فرد مبتلا  گمراه می کند و اولین تصوری که در فرد ایجاد می شود این است که بیماری در آن عضوی که فرد در آن احساس درد می کند و بطور معمول به پزشک متخصص آن عضو مراجعه می شود نه به متخصص روانپزشک.

عضو انجمن روانپزشکان ایران افزود: بیشترین عدم حضور فرد در محل کار و اجتماع، ناشی از درگیری با بیماری افسردگی است و باید به این مسئله مهم نیز اشاره کرد که بیشترین افت اقتصادی در آمار های جهانی از درگیری کاربران مشاغل جامعه با همین بیماری نهفته است و این بیماری، فرد مبتلا را خیلی رنج می دهد و اگر پیگیری برای درمان در فرد  صورت نگیرد  به ذهنیت های منفی که اغلب به خودکوشی فرد ختم می شود منجر خواهد شد.

جلیلی تشریح کرد: عللی که باعث بروز این بیماری در فرد  می شود 2 دسته اند اول عوامل شناخته شده مثل فوت نزدیکان و اختلافات یا مسائل عاطفی که مخصوصاً در خانم ها دیده می شود و دسته دوم موارد که بدون عامل خارجی ایجاد می شود این نکته مهم است که هر دو دسته از عوامل بر اثر تغییرات بیو شیمیایی داخل سلول های مغز شروع می شود.

وی در پاسخ به این سوال که افسردگی در چه افرادی بیشتر شیوع دارد تصریح کرد: افسردگی در خانم ها شایع تر از مردان است و در بعضی موارد و آمار ها 2 برابر بیشتر از آقایان دیده شده باید گفت که خانم‌ها به علت سپری کردن دوران قاعدگی و تغییرات هورمونی ناشی از آن و استرس‌های بارداری و زایمان بیشتر در معرض اختلالات خلقی قرار می‌گیرند ضمن اینکه در سراسر دنیا از نظر اجتماعی تحت فشار بیشتری قرار دارند، مثلا با سطح سواد و تحصیلات برابر، حقوق کمتری نسبت به مردان دریافت می‌کنند و این استرس‌ها هم می‌توانند در ابتلای آنها به اضطراب و افسردگی نقش داشته باشند.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا، به‌خصوص کشورهای جهان سوم، خانم‌ها به‌رغم داشتن تحصیلات بیشتر موقعیت‌های شغلی و اجتماعی پایین‌تری دارند و استفاده نكردن از مدارك تحصیلی‌شان می‌تواند بر کاهش سطح خلق‌وخویشان تاثیر بگذارد. بالا رفتن سن و کاهش موقعیت‌های ازدواج هم می‌تواند شانس ابتلا به اضطراب و افسردگی را در خانم‌ها افزایش دهد.

دکتر جلیلی خاطر نشان کرد: در حقیقت افسردگی یک بیماری جسمی است وبا تجویز دارو درمان می شود لازم به ذکر است که اغلب مردم تصور می کنند که افسردگی بیماری روحی و روانی است و به دنبال این تصور نادرست افراد مبتلا تعجب می کنند که چرا باید برای همچین بیماری دارو تجویز شود.

وی در پایان افزود: به محض مشاهده علایم این بیماری به پزشک متخصص مراجعه شود و حتماً تا بهبودی کامل از داروهای تجویز شده استفاده شود و این مطلب شایان به ذکر است که بیماری افسردگی هیچ گاه ریشه کن نمی شود و احتمال برگشت این بیماری در فرد وجود دارد و باید گفت  پیشگیری افسردگی خیلی تفاوت با پیشگیری از بیماری هایی که انسان به آن مبتلا می شود ندارد یعنی فرد با داشتن یک زندگی راحت و آرام و صبوری در برابر مشکلات و عوامل بیرونی و حتی ورزش و تغذیه مناسب از ابتلا به افسردگی در امان است ./ح

برچسب ها: افسردگی ، سلامت ، گوارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار