پژوهشگران پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه موفق شدند با استفاده از مخمر غنی شده با سلنیوم رشد، تقویت ایمنی و بهبود مقاومت ماهی قزل آلای رنگین کمان را در برابر بیماری و برخی از استرس‌های محیطی افزایش دهند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه دکتر امیر تکمه چی، عضو هیات علمی پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه با اعلام این خبر اظهار کرد: مخمر ساکارومایسس سروریسیه از پتانسیل خوبی برای تبدیل فرم معدنی ریز مغذی سلنیوم به فرم آلی (سلنومتیونین) برخوردار است. از طرفی از نظر بیولوژیک سلنومتیونین در مقایسه با سلنیوم (فرم معدنی) کارآمدتر بوده و به طور چشمگیری در دسترس موجود قرار می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: نتایج این بررسی که به صورت مقالات علمی در مجلات علمی پژوهشی داخلی و مجله معتبر Fish and Shellfish Immunology جهت چاپ پذیرفته شده است، ثابت کرد که مخمر ساکارومایسس سرویسیه به عنوان یک پروبیوتیک در صورت غنی سازی با سلنیوم قادر است به صورت معنی داری سبب افزایش رشد، تقویت ایمنی و بهبود مقاومت ماهی قزل آلای رنگین کمان در برابر بیماری و شرایط نامساعد محیطی شود.

تکمه چی در مورد دستاوردهای این تحقیق خاطرنشان کرد: نتایج بدست آمده نشان می‌دهد در صورت غنی‌سازی مخمر با سلنیوم و استفاده از آن در جیره غذایی آبزیان بویژه ماهی قزل‌آلای رنگین کمان علاوه بر صرفه جویی ارزی در واردات سویه‌های تجاری پروبیوتیکها می‌توان نسبت به بومی سازی تکنیک مورد استفاده اقدامات چشمگیری انجام داد/س

برچسب ها: ارومیه ، دانشگاه ، آرتیمیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.