مدیرکل سازمان‌ انتقال‌خون استان اصفهان گفت: استان اصفهان با 900 بیمار تالاسمی دومین شهر از لحاظ جمعیت مبتلا به بیماری تالاسمی است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران محمدمهدی حریری در مورد تعداد مبتلایان به بیماری‌های خاص اظهار داشت: در استان اصفهان تعداد 450 نفر مبتلا به بیماری هموفیلی شناسایی شدند و همچنین تعداد 500 نفر بیماران همولیزی نیز در استان زندگی می‌کنند که همواره به دریافت خون احتیاج مبرم دارند.

وی تصریح کرد: بیماران مبتلا به هموفیلی و آلبومین به داروهایی همچون فاکتور هشت و فاکتور 9 نیاز دارند که این داروها مشتق از پلاسما هستند.

مدیرکل سازمان‌ انتقال‌ خون استان اصفهان ادامه داد: از سال 1385 پلاسماها از استان‌ها جمع‌آوری و سپس به اروپا ارسال می‌گردد و پس از تولید داروهای مورد نیاز به ایران بازگردانده می‌شود.

این مسئول در مورد آمار پلاسماهای ارسال شده، افزود: از سال 85 تا 91 میزان 258 هزار و 500 واحد پلاسما برای تولید داروهای مشتق از پلاسما از ایران به اروپا ارسال شده است.

حریری در مورد پلاسمای ضد هاری و میزان آن اینگونه اضافه کرد: ایران 6 هزار و 600 لیتر پلاسما جهت تهیه دارو برای بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیگر بیماران خاص ارسال می‌کند و در این پروسه هر کدام از استان‌ها وظیفه دارند مقداری از پلاسمای را که قرار است برای تهیه دارو ارسال شود را تامین کنند در این بین سهم استان اصفهان یک هزار و 120 لیتر است.

* خون اشعه دیده برای بیماران حساس

وی تاکید کرد: خون اشعه دیده مورد استفاده بیماران سرطانی و یا اطفال قرار می‌گیرد، برخی‌ از بیماران که ‌به تزریق خون حساس هستند که در مورد این افراد از خون اشعه دیده شده استفاده می‌شود.

مدیرکل سازمان‌ انتقال‌ خون استان اصفهان ادامه داد: در این روش کیسه‌های خون اشعه داده می‌شوند تا گلبول‌های سفید آن فعال شود.

این مسئول یادآور شد: تاکنون میزان 998 واحد خون اشعه دیده را تولید کرده‌ایم واین توانایی را داریم که در صورت لزوم خون اشعه دیده شده را به استان‌های همجوار نیز ارسال کنیم .

حریری اذعان داشت: تاکنون 228 واحد گلبول قرمز متراکم، 13 واحد گلبول قرمز اطفال، 719 واحد پلاکت راندوم و 35 پلاکت آفرزیس اشعه داده شده است.

وی ‌در پاسخ به این پرسش که بر روی‌ خون‌های اهدایی‌ چه ‌آزمایش‌هایی ‌صورت می‌گیرد، متذکر شد: بر روی‌ خون‌های‌ اهدا شده آزمایش‌هایی ‌از قبیل هپاتیت B، هپاتیت C، ایدز و سفلیس برای اطمینان از سلامت آنان صورت می‌پذیرد و در سال گذشته تنها یک مورد وجود ویروس اچ آی وی در خون‌های اهدایی گزارش شد.
برچسب ها: تالاسمی ، اصفهان ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.