مير جواد زهي با بيان اينکه راندمان سطح زير کشت کنوني 36 درصد است گفت: وزارت نيرو بايد با انتقال آب و کنترل آن توسط وزارت جهاد کشاورزي در مزارع، راندمان سطح زير کشت را تا 80 درصد افزايش دهد.

هدايت الله ميرمرادزهي نماينده مردم سراوان در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه استفاده بهينه ازآب در کشور صورت نمي گيرد اظهار داشت: راندمان کشت، در بحث بهره وري آب 36 درصد است که با اجراي طرح آبياري تحت فشار مي توان اين عدد را به 70 تا 80 درصد ارتقا داد که در اين صورت سطح زير کشت افزايش مي يابد.

وي ادامه داد: البته اين طرح در ايران اجرا مي شود اما به اندازه اي که با وضعيت بحران مواجه هستيم حساسيتي جهت اجراي کامل آن به وجود نيامده است.

مير مرادزهي با تاکيد بر اينکه دولت بايد يارانه اي را در اين خصوص اختصاص دهد گفت: کمک دولت به کشاورزان مي تواند رقابت خوبي را بين کشاورزان جهت افزايش سطح زيرکشت از طريق آبياري تحت فشار، به وجود آورد.

عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي اجراي طرح آبياري تحت فشار را جز وظايف وزارت نيرو و جهاد کشاورزي عنوان کرد و افزود: ابتدا لازم است وزارت نيرو از طريق سدها، انتقال آب را فراهم نمايد و سپس وزارت جهاد کشاورزي با مديريت ان در داخل مزرعه (قطره اي- باراني) راندمان سطح زير کشت تا 3 برابر افزايش دهد.

وي با اشاره به اينکه ايران، کشوري خشک و نيمه خشک است تصريح کرد: با توجه به اينکه ريزش هاي جوي در ايران مناسب است بنابراين مي توان با بستن سدهاي بلندمدت و کوتاه مدت و چاله کردن زمين آب را در جمع کردن و در زمان بي آبي از آن استفاده کرد قطعا اگر اين اتفاق نيفتد نه تنها  آب هاي موجود بلکه ريزش هاي جوي و نيز از دست خواهيم داد.

ميرمراد زهي ادامه داد: از نظر کارشناسي و مهندسي مديريت آب در دست ماست، بنابراين مي توان با يک مديريت و کنترل صحيح آب را ذخيره و در زمان بي آبي استفاده کرد.

مواضع وزارت جهاد کشاورزي نتيجه بخش است نماينده مردم سراوان در خانه ملت به نزديکي فصل کشت اشاره کرد و گفت: درخواست وزير کشاورزي براي فصل کشت، تامين نهاده هاي کشاورزي، مکانيزاتور کشاورزي، تامين تجهيزات کاشت، بذر سالم کود مناسب و به طور کلي شرايط تامين مواد غذايي زمين بود.

وي با اشاره به بحث گندم که يک محصول استراتژيک براي جامعه است افزود: توقع وزير کشاورزي بر تخصيص به موقع مبالغ کود به کشاورزان جهت جلوگيري از عقب افتادگي در اي امر است زيرا اگر اين اتفاق نيفتد قطعا اثر منفي خود را بر گندم خواهد گذاشت.

ميرمراد زهي ادامه داد: مواضع آقاي حجتي قابل تامل است براساس برنامه هاي ارائه شده از سوي او، ما شاهد عزم اين وزارت خانه جهت پيگيري مشکلات کشاورزان و تهيه تجهيزات مورد نياز آنها جزم شده است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: سطح ، راندمان ، کشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار